Close

DE 60ste verjaardag van mini

Het is alweer 60 jaar geleden dat de Austin Seven en Morris Mini Minor in 1959 het levenslicht zagen. De ontwerper van de oer Mini, Alec Issigonis zou tevreden hebben teruggekeken op de 60ste verjaardag van ons geliefde vierwieler.

Op 26 augustus 1959 debuteerde de eerste Mini in Oxford, Engeland. Sir Alec Issigonis werd beschuldigd van het creëren van een concurrent voor Franse en Duitse micro-auto’s die tijdens de Suez-oliecrisis in 1956 werden geproduceerd en was verantwoordelijk voor het ontwerp van de eerste in serie geproduceerde auto met een transversale motor. Dit te samen met de unieke plaatsing van de wielen op de vier hoeken van de auto, stelde de Mini in staat om een leuke auto te creëren die ondanks zijn compacte formaat comfortabel gewoon was voor vier volwassenen.

Het beroemde Go-Kart handling en designfilosofie van het merk, gericht op creatief gebruik van de beperkte ruimte werden de handelsmerken van het merk Mini. De Mini werd een icoon mede doordat vele filmsterren, muzikanten, atleten en autoliefhebbers over de hele wereld allemaal kozen voor de Mini.

In 1999 heeft de wereldbevolking voor het eerst de zes miljard inwoners overschreden, heeft het internet 150 miljoen gebruikers bereikt en is de euro in elf Europese landen als munt ingevoerd. Ondertussen vierde Mini haar 40ste verjaardag in stijl – door het ontvangen van de onderscheiding van de “European Car of the Century”, waarover 130 internationale autojournalisten hebben gestemd. Het merk verkocht tussen 1959 en 2000 5,3 miljoen klassieke Mini’s en zorgde zo voor een revolutie in de auto-industrie.

Met de komst van het nieuwe millennium werd het menselijk genoom ontcijferd en arriveerde de eerste live-in crew op het internationale ruimtestation en was het merk Mini – destijds onderdeel van de Rover Group – in de zeer capabele handen van BMW Group. De Rover Group werd oorspronkelijk in 1994 door BMW overgenomen. In 2000 koos BMW er echter voor om de Rover Group te verkopen met behoud van het merk Mini.

BMW kreeg in een wereld die heel snel veranderde, de opdracht om een icoon voor de moderne tijd te actualiseren. Dit was geen gemakkelijke taak. De klassieke Mini onderging slechts kleine veranderingen in de loop van de eerste 40 jaar, zodat het behoud van de belangrijkste Mini design kenmerken, zoals de ronde koplampen, platte bovenkanten en contrasterende lakwerk, een behouden bleef. Ingenieurs van BMW kregen de opdracht om te proberen de bekende Mini look en feel te behouden waar iedereen van hield, evenals het beroemde rijplezier en het beroemde Go-Kart gevoel. Dit als moest wel voorzien worden van  moderne pk’s en technologie zodat de New MINI klaar was voor de volgende jaren.

Maar dat is precies wat ze deden in 2001, toen de nieuwe generatie MINI Cooper-modellen werd geïntroduceerd. Oorspronkelijk verkrijgbaar in de uitvoeringen Cooper S, Cooper S en One, volgde al snel de op prestaties gebaseerde John Cooper Works reeks tuning-opties. De nieuwe MINI-modellen vormden de inspiratiebron voor de remake van The Italian Job uit 2003 – met de nieuwe modellen als eerbetoon aan twee klassiekers.

In 2005 zette MINI een stap naar een onbekend terrein voor het merk met de introductie van de eerste cabriolet. De eerste generatie MINI Cabrio, die verkrijgbaar was in de varianten Cooper S, Cooper S en One, had een volautomatisch dak en verschillende designkeuzes die teruggrijpen naar de klassieke Mini. In 2007 volgde een tweede generatie MINI Hardtop-modellen en in 2008 het eerste John Cooper Works-model.

In de jaren die volgden, breidde MINI het modelassortiment uit van de Hardtop en de Cabrio met de introductie van nieuwe modellen, waaronder de Coupé, Roadster en Paceman. MINI introduceerde ook de Countryman en Clubman, die beide nog steeds deel uitmaken van het MINI gamma.

Na het succes van de MINI Cooper S E Countryman ALL4, de eerste plug-in hybride van MINI, kondigde MINI in 2017 aan dat het van plan was een volledig elektrische auto te bouwen in zijn fabriek te Oxford. Dit jaar heeft MINI deze belofte waargemaakt door de MINI Cooper SE te introduceren. Deze zal begin 2020 verkrijgbaar zal zijn. De nieuwe elektrische auto combineert duurzaamheid, mobiliteit met het rijplezier, het expressieve design en de voor MINI typische topkwaliteit. Helaas is de techniek die in de MINI Cooper SE wordt toegepast van de eerste generatie BMW i3 serie. Dat is wel een gemiste kans. MINI had zich juist met de hun eerste volledige elektrische MINI kunnen onderscheiden van de concurrentie door de laatste techniek van moederbedrijf BMW toe te passen.

Met de nieuwe MINI Cooper SE geeft dit unieke Britse merk opnieuw een baanbrekende impuls aan de stedelijke mobiliteit. Zestig jaar geleden vestigde zich vandaag de dag het revolutionaire designprincipe van de klassieke Mini, die ruimtebesparende, brandstof besparende mobiliteit biedt. Dit was het geval toen de MINI in 2001 opnieuw werd gelanceerd, het was een moderne herinterpretatie van het creatieve ruimtegebruik en de prestaties van de Mini die de definitieve kleine auto van topkwaliteit werd en het segment vestigde.

De MINI wordt momenteel in Oxford gebouwd als ook in het Limburgse Born. Het is de vraag hoe lang MINI nog gevestigd blijft in Engeland. Donkere wolken pakken zich samen boven het Verenigd Koninkrijk vanwege de BREXIT. BMW Group heeft al meermaals aangegeven dat ze een sluiting van de fabriek niet onmogelijk achten als er een harde BREXIT zou komen.

De toekomst zal dit verder moeten uitwijzen. Nu vieren we eerst de 60ste verjaardag van MINI. Een merk met met een roemruchtig leven en die vele fans wereldwijd heeft. Gefeliciteerd MINI 🙂