Close

dag euro 95! hallo e10

Uit de helft van de huidige Euro 95 pompen vloeit vanaf 1 oktober E10: benzine met 10 procent duurzame bio-ethanol. De meeste tankstations in Nederland bieden op dit moment voornamelijk Euro 95 (E5) benzine aan. Deze brandstof bevat maximaal 5% bio-ethanol.

Voor de New MINI rijder(ster) verandert er vanaf oktober aan de pomp niets; de New MINI (vanaf R50, bouwjaar 2001) rijdt zonder problemen op E10.

Voor de Classic Mini blijft er voldoende aanbod aan andere benzine beschikbaar. Het kan zijn dat je Classic Mini mogelijkerwijs wel aangepast is of kan worden. Bij oudere voertuigen kan ethanol de aluminium onderdelen in het brandstofsysteem aantasten. Ook sommige slangen en afdichtingen kunnen door de brandstof worden aangetast.

Het is daarom slim om voor gebruik van E10 benzine een E10 check voor uw auto te doen. Je kan op de website www.e10check.nl eenvoudig controleren of je (overige) auto geschikt is voor E10.

Is je auto niet geschikt voor E10, maar heeft u deze brandstof per ongeluk getankt? Geen zorgen, uw motor kan dit voor een keer prima verdragen. Let op: zorg ervoor dat de auto niet voor langere tijd stil staat. U kunt de auto ook bijvullen met E5 na een paar ritten. Op die manier verhoogt u het ethanolgehalte in uw tank.

In het buitenland is E10 benzine per liter in de afgelopen jaren iets goedkoper geweest dan Euro 95. Dan praten we over 1 of 2 cent per liter. Op de langere termijn hoeft het gebruik van E10 benzine niet voordeliger te zijn, omdat u iets vaker moet tanken. Uiteraard ontwikkelt de productie en het gebruik van bio-brandstoffen van E10 zich in rap tempo. Dit kan invloed hebben op de prijs.

Met een volle tank E10 brandstof komt u in principe minder ver dan met een tank reguliere benzine. Dit komt doordat E10 een lagere energiedichtheid heeft. Een benzinemotor verbruikt ongeveer twee procent meer als er E10 wordt getankt.