Close

MINI made in china

Moederbedrijf BMW Group heeft een deal van 650 miljoen euro getekend met zijn Chinese partner Great Wall Motor. Samen zetten zij een nieuwe fabriek op in China voor het bouwen van volledig elektrische MINI’s.

Medio vorig jaar ondertekenden BMW Group en Great Wall, joint-venture-partner van BMW in China, een intentieverklaring waarmee de twee bedrijven kenbaar maakten een nieuwe fabriek te willen gaan bouwen in China. De plannen zijn nu concreet. In 2020 wordt de eerste steen van de in de Chinese stad Zhangjiagang te bouwen fabriek gelegd. Twee jaar later moet de bouw van de nieuwe fabriek zijn afgerond.

BMW Group betaald € 650 miljoen voor de realisatie van de nieuwe fabriek, waar straks ruim 3.000 werknemers aan de slag kunnen. BMW Group is voornemens om jaarlijks tot 160.000 auto’s gaan bouwen in de nieuwe fabriek. Dat zijn geen conventionele modellen met een brandstofmotor. BMW Group spreekt van ‘toekomstige elektrische modellen van MINI’.

Mogelijkerwijs zit hier ook een nieuw, kleiner model tussen waar al jaren over wordt gesproken en waar onlangs voor de zoveelste keer geruchten over opdoken in de media. BMW Group wil de EV’s niet alleen in China bouwen, maar deze ook samen met Great Wall ontwikkelen. Great Wall zelf zal van deze gezamenlijke ontwikkeling profiteren door ook zelf uit de samenwerking voortgekomen EV’s te gaan bouwen.

Great Wall is overigens niet de enige Chinese fabrikant waarmee BMW op EV-gebied samenwerkt. Ook met Brilliance onderhoudt het merk nauwe banden op dit gebied. Onlangs tekenden BMW Group een contract waarmee de samenwerking met Brilliance wordt verlengd.