Tromgeroffel...... Het is eindelijk opgelost!
Het heeft even geduurd voordat ik tijd had om alles in te bouwen tussen de buien door met deze prachtige Hollandse zomer, maar het is gelukt!
Ik merkte meteen in zowel het uitlezen van de sensoren als in de auto zelf verschil met de nieuwe onderdelen er in.
De volgende onderdelen heb ik vernieuwd:
- Waterpomp + slang naar het blok
- Radiateur
- Temperatuursensor
- Thermostaathuis
- Thermostaat
- Radiatordop
- Alle slangklemmen
- Koppelstuk met ontluchtingsschroef
- Multiriem
Dit is wat ik heb gedaan:
Ik ben s'ochtends vroeg begonnen zodat ik alles hopelijk binnen een dagje in en uitgebouwd kreeg.
Vervolgens ben ik met zo'n 120km per uur tegen een muur aangereden, althans zo leek het...
Het demonteren ging gelukkig vrij snel om dat alles al een keer los was geweest. Tegen de middag stond ze er zo bij:
Bij het demonteren kwam ik al wel verontrustende signalen tegen, toen ik de bovenste radiator slang los trok stond deze gewon droog en kwam er geen vloeistof uit.
Na het demonteren, ben ik rustig gaan kijken of ik nog gekke dingen zag en heb meteen even het één en ander schoongemaakt.
Hierna heb ik met de tuinslang het motorblok en de verwarming flink doorgespoeld met water en daarna doorgeblazen met perslucht.
Ook dit buisje die van de waterpomp naar de verwarming loopt voor de zekerheid gedemonteerd en gecontroleerd op lekken.
Waarbij ik er achter kwam dat deze dus ook nog een derde ontluchtingsventiel heeft, deze even ingespoten met kruipolie en daarna het rubberringetje en boutje vervangen voor een nieuwe. Aangezien die langs achter het inlaatspruitstuk langsloopt was dit ook gelijk het eerste onderdeel wat als eerste weer terug op de auto ging. Je kon hem er precies tussendoorwurmen als alles los was, maar als je alleen de temperatuursensor al had gemonteerd kreeg je dat buisje met geen mogelijkheid meer terug.
Vervolgens dus de nieuwe temperatuursensor gemonteerd
Vervolgens het nieuwe thermostaathuis + thermostaat en radatiatordop gemonteerd.
Het zou natuurlijk te makkelijk zijn als alles gewoon goed ging... dus toen brak de bout bij het monteren van het thermostaathuis af. Gelukkig had ik ze van tevoren ingespoten met wat vet waardoor die er makkelijk weer uit kwam.
Daarna was het tijd voor de waterpomp en een nieuwe tussenslang, ook heb ik overal gelijk nieuwe slangklemmen opgezet.
Toen ik toch bezig was ook meteen maar even naar de Amba gefietst voor een nieuwe Multi riem.
En last but not least de nieuwe radiateur
Daarna de rest van de auto weer gemonteerd en begonnen met het bijvullen van mijn koelsysteem.
Dat heb ik als volgt gedaan:
1. Alle drie de ontluchtingsschroeven open gedraaid.
2. De auto op contact gezet met de verwarming op de warmste stand en de blower op de laagste stand.
3. Via de vulnek bij het thermostaathuis rustig begonnen met bijvullen van de (blauwe koelvloeist), net zo lang tot dat er koelvloeistof uit de ontluchtingsnippels kwam. (dit was pas na een liter of 3/4.
4. De ontluchtingsnippel van de verwarming als eerst dicht gedraaid toen er geen belletjes meer uit kwam.
5. Ditzelfde gedaan bij de andere twee ontluchtingsnippels.
6. De radiateurnek bij gevuld tot de rand.
7. Het expansievat bijgevuld tot Max.
8. De auto gestart, hetzelfde riedeltje weer herhaald tot er geen vloeistof meer bij kon.
9. Alles even laten zakken en na een tijdje, weer bijgevuld tot de nek af en toe een beetje geholpen door in de slangen te knijpen.
10. Nieuwe radiateurdop erop en karren maar!
Na het bijvullen en controleren van alles, een test rondje gereden. Ik merkte meteen dat mijn mini anders reageerde. De koeling reageert nu veel beter en sneller dan voorheen. Als ik gas gaf of stilstond, harder ging rijden etc. Zag je meteen op de monitor dat de temperatuur daar op reageerde. Eerder kwam die eigenlijk nooit beneden de 90 als die eenmaal warm was. En nu gaf die binnen paar seconden na optrekken 85 graden aan. De koeling reageert nu dus veel gevoeliger op veranderingen. Zie hieronder ook het grafiekje. Verder was de verwarming nu ook echt een stuk heter dan dat die normaal werd. En het bubbelen in het expansievat is ook verdwenen.
Tot nu toe lijkt het opgelost en ik hoop als ik zo een langer stuk ga rijden dat ook zo is! Ik heb het expres wat uitgebreider beschreven allemaal omdat ik er zelf dus geen info over kon vinden op het internet, dus iemand ooit hetzelfde probleem ondervinden. Dan hoop ik dat je hier wat aan hebt!
Cheers!