Pagina 1 van 3

N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 03 jan 2015, 20:36
door Casper
Beste mensen, even een waarschuwing.

De meldingen komen nu echt overal binnen. Ik ben lid van diverse forums en de meldingen spreken voor zich. Wat gebeurt er? De magneetventielen gaan op een gegeven moment lekken als ze intensief gebruikt worden. Hierdoor ontstaat er een olielek. De olie dringt op den duur door in de computer via de stekker, zoals het bij mij gebeurt is in de kabelboom komen en aantasten. Hierdoor kan je een hele rits aan foutmeldingen op den duur krijgen. De computer stuurt het VANOS systeem aan. En bij langdurig rondrijden en alleen de gevolgen verhelpen kan op een gegeven moment de kabelboom van je auto aangetast raken. Dit is dus bij gebeurt Gevolg een reparatie die vele duizenden euro's kost. Nu is het bij mij gelukkig keurig door MINI opgelost omdat ik garantie had, maar ik heb de facturen gezien die bij MINI Nederland zijn ingediend, en zijn uitgekeerd en als je dat zelf moet betalen dan word je echt niet vrolijk. Hier op het forum heb ik nu al een aantal gevallen voorbij zien komen en op de diverse buitenlandse forums komt het meer voor. Dus mijn advies is als je auto voor een servicebeurt weggaat laat die ventielen nakijken en heb lekkage laat het dan goed verhelpen voordat je een schade aan je auto krijgt. zoals jullie misschien weten ik ben niet de meest grote techneut hier op het forum maar door een hoop gezeur de laatste maanden weet ik helaas hier wel het een en ander van. Graag laat ik verdere technische info over aan mensen die er wat meer verstand van hebben en die dit topic willen aanvullen. Louis heeft wat foto's gemaakt en misschien kan die ze hier plaatsen. Zodat je het tijdig kan zien. Voor zover ik kan zien op de forums komt het alleen bij de N18 motoren voor,

Groet Casper

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 03 jan 2015, 20:41
door louisvdd76
Afbeelding

Afbeelding

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 03 jan 2015, 20:48
door louisvdd76
Het gaat dus om het kabeltje op de eerste foto in het midden.
Casper schreef:De olie dringt op den duur door in de computer die er onder zit
Er hangt niks onder... Je hebt puur te maken dat de dit stekkertje terug gaat naar de hoofdkabelboom en die dan weer naar de ECU gaat. En daar gaat alles dan op tilt.
Check Bart zijn topic over zijn nieuwe clubman ook maar eens. Daar zie je een heeeel vieze stekker vol olie.

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 03 jan 2015, 20:55
door Casper
louisvdd76 schreef:Het gaat dus om het kabeltje op de eerste foto in het midden.
Casper schreef:De olie dringt op den duur door in de computer die er onder zit
Er hangt niks onder... Je hebt puur te maken dat de dit stekkertje terug gaat naar de hoofdkabelboom en die dan weer naar de ECU gaat. En daar gaat alles dan op tilt.
Check Bart zijn topic over zijn nieuwe clubman ook maar eens. Daar zie je een heeeel vieze stekker vol olie.
Dat bedoel ik ff aangepast :icon_top:

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 03 jan 2015, 22:27
door louisvdd76
link amerikaans topic

Je ziet ook dat hetzelfde deel is als ik op de foto heb staan!

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 03 jan 2015, 22:42
door louisvdd76
als extra info: Het zijn niet de Vanos solenoids (magneetventielen) die er verantwoordelijk voor zijn maar de oliepomp solenoid (de doorvoer stekker ervan)

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 04 jan 2015, 10:11
door BMX
Als je niet makkelijk onder de auto kan, dan kan je ook de computer bekijken (eerst de accu los!!!)
Dit is namelijk het gevolg van de lekkage.
Afbeelding
Afbeelding

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 04 jan 2015, 13:04
door Schroefie
Ik heb recentelijk de service manuaal MINI Cooper 2007-2013 van Bentley Publishers aangeschaft en even hierin gekeken en deze oil pump solenoid wordt zowel in het N16 als N18 blok gebruikt. Misschien slim dat mensen met een MINI N16 blok dit ook even preventief na (laten) kijken.

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 04 jan 2015, 20:10
door keyan
Zelfde probleem heeft opel met oliedruk sensoren. Ecu stekker raken vol. Daarna loopt de olie door de spanning in de bedrading naar allemaal andere onderdelen die verbonen zijn met de ecu.

Als je dit heb. Accu los. Ecu stekkers los en bekijken zoals eerder geschreven is. Als hier al wat olie spoortjes zijn gewoon goed schoonmaken en met electrone vet behandelen. Of de dealer contacten. En de boosdoener vervangen

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 17 feb 2015, 14:38
door PjV
Mijn auto staat nu bij Ekris voor een beurt, ze gaan dit ook controleren.
Ben benieuwd...

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 20 feb 2015, 16:05
door PjV
PjV schreef:Mijn auto staat nu bij Ekris voor een beurt, ze gaan dit ook controleren.
Ben benieuwd...
O ja, nog even een update...
Ook bij mij (nou ja, bij mijn auto dan toch) is er een lekkage geconstateerd.
Komende woensdag wordt het verholpen, via een coulance-regeling.

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 26 feb 2015, 02:37
door PjV
Nog een update...
De reparatie is uitgevoerd.
Er werd aangegeven dat deze reparatie langer kan duren dan door BMW is gespecificeerd (2 1/2 uur meen ik).
Volgens mij was dat ook het geval, de auto stond ingepland voor 7:30 's ochtends en rond 15:00 kreeg ik bericht dat ik 'm om 16:00 weer kon ophalen.

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 02 apr 2015, 20:47
door JosCountrymanCooper
Vandaag bij de CM ook de doorvoer vervangen. De lekkage was gering, maar toch coulance.
De N16 heeft misschien minder carterdruk dan een N18, vandaar dat je met een N18 eerder lekkage hebt.

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 02 apr 2015, 21:44
door EdwinN
Paar weken gelden week mijn MCS (2012) laten controleren en deze had ook het probleem. De magneet ventielen zijn vervangen kort daarop. Altijd goed om je Mini te laten controleren om ellende later te voorkomen.

Re: N18 motor mankement? Magneetventielen

Geplaatst: 02 apr 2015, 21:55
door Michel ACS
Bij welke R types komt dit voor en vanaf welk jaar. Wij hebben namelijk een countryman (Mini Cooper) uit oktober 2012.