Zo hieronder een korte beschrijving. Het is allemaal niet heel spannend, maar voor mensen die net als ik redelijk a-technisch zijn misschien wel handig...
1: Men begint bij het verwijderen van de achterbank. Een uitgebreide beschrijving hierover vindt je op onderstaande website. Bij mij weken de aansluitingen van de rugleuning/zitting wel wat af van de foto's, maar in grote lijnen is het hetzelfde.
http://www.miniacal.com/remove_rear_seats/
2: Wat overblijft na het verwijderen van de zitting is het sluitmechanisme van de zitting (op bovenstaande foto is het sluitmechanisme van de zitting al verwijderd en in de plaats hiervoor zit het sluitmechanisme van de toekomstige afdekplaat), de gordelbevestigingen linker/rechterkant en de gordelbevestiging in het midden . De gordelbevestigingen linker/rechterkant zitten beide vast met 1 bout. Hiervoor moet je een TT40 torx sleutel/bitje gebruiken. Het sluitmechanisme van de zitting zit met 3 van deze bouten vast.
3: De gordelbevestiging in het midden is voorzien van een sensor/sensoren die bij loskoppelen, storing kunnen geven in o.a. het airbag systeem. Dit geeft hij bij loskoppelen ook aan in het dashboard. Ik heb begrepen dat deze storing te voorkomen is door de draadjes los te halen van de gordelbevestiging en hier een weerstand tussen te solderen, maar aangezien ik de mini ook weer snel in originele staat terug wil kunnen brengen heb ik de gordelbevestiging losgemaakt en in zijn geheel omgeleid naar de plek van het EHBO tasje. Daar heb ik hem onderin gelegd en het blijft prima zitten en op deze manier krijg je geen storing, de bedrading is immers gewoon nog aangesloten op de gordelbevestiging. De bedrading loopt sowieso naar rechtsachter, dus omleggen is makkelijk. Deze sluiting zit trouwens met eenzelfde torx bout vast, bij mij zat hij muurvast!
4: Nu dit gedaan is blijf je zitten met 2 gordels die er maar wat bij hangen. Deze zijn weg te werken achter de afdekplaten van de airbags in de C-stijlen. Deze zul je hiervoor moeten verwijderen, anders krijg je de gordelbeugel er niet doorheen. De afdekplaten zijn te verwijderen door ze vanaf boven los te maken. Vanaf onder kan ook, maar dit kostte mij een clipje
Eenmaal open kan je de gehele gordelband door de opening halen en opgerold achter de afdekplaat vastmaken. Maak ze goed vast anders gaan ze irritant geluid maken tijdens het rijden! Je blijft naderhand wel het gordelmechanisme door het gat heen zien. Ik ga dit nog netjes afwerken door er wat autostof achter te plakken.
5: Plaatsen van de GP2 piepschuim bak. Aangezien de bak is gemaakt voor een R56 GP2 en de GP2 andere zijpanelen heeft, zal de bak niet 1 op 1 passen. Je zal hem links en rechts beetje bij beetje af moeten zagen totdat hij netjes binnen de zijpanelen valt. Hier overheen komt de GP2 afdekplaat. Deze past wel gewoon en klikt aan de voorzijde op de oude bevestigingen van de zitting en aan de achterzijde in de nieuwe sluiting d.m.v. een snelsluiting. De plaat houdt de bak netjes op zijn plaats, dus geen last van rammeltjes en/of kraakjes.
Zo simpel is het. Als ik wat vergeten ben, vul me dan gerust aan dan zet ik het erbij.
Ik ben er erg blij mee en qua geluidstoename valt het me ook alles mee.
En als iemand nog een rear strut heeft liggen om het af te maken, graag!