Wiellager linksvoor vervangen Mini R50
Geplaatst: 29 feb 2012, 23:51
Hierbij zoals mensen hebben gevraagd een beknopte DIY.
Dit geldt tevens ook voor het Wiellager Rechtsvoor.
1. We beginnen met het opkrikken van de auto, gebruik hiervoor een auto krik of de krik die bij de auto zelf zit.
2. We demonteren het wiel dmv de 4 bouten lost te maken. Dit dmv een momentsleutel of luchtol.
3.Nu het wiel er af is komen we bij de remschijf, nu we alles vrij hebben spuiten we vast de torx moer in met WD40. Zodat hij straks makkelijk los kan zonder veel problemen. Doe dit eventueel ook gelijk bij de bouten waarmee de remklauw vast zit.
4.We gaan nu de naafmoer los halen, hiervoor heb je een bijtel of een stevige schroevendraaier nodig. Omdat hij is ingeslagen zul je dit moeten ontdoen door hem open te slaan. Vervolgens gaat er iemand op de rem staan de ander schroeft de naafmoer los met een Dop 32mm en een moment sleutel.
5.Nu halen we de remklauw los, hiervan heb ik geen foto hoe het moet, maar je zult 2 inbus bouten los moeten draaien met inbus sleutel 7 (letop deze zit niet altijd standaard in je inbus set) deze heb ik zelf gekocht. Daarnaast zul je 2 bouten met dop 16mm los moeten draaien.
Voor de makkelijkheid kun je de remklauw met een stuk draad aan je veerpoot hangen zodat hij vrij hangt van je werk.
6. Nu gaan we de torx bout los halen die we eerst hebben ingespoten. LETOP het gaat hier om een Torx T50 dit is een ongebruikelijke maat, deze zul je ook niet standaard vinden in je torx set. Deze gaat meestal maar tot T40. Tevens kan de bout heel erg vast zitten, ik heb een slagmoer sleutel gebruikt en een hamer. Hier mee geef je een tik en tegelijk een draai zodat hij los komt.
7. Los halen van de remschijf, deze kan vast zitten. Dit kun je oplossen door met een kunstof hamer tegen de achterkant of zijkant van de schijf te slaan.
Hierdoor zal de schijf los komen
8. Nu kom je bij de Wiellager Hub uit, nu gaan we deze los halen. Het wiellager zit vast met 4 bouten vanaf de achterkant, er zit een moeilijke foto bij maar je ziet 1 bout zitten.
Veel mensen praten over het feit dat je draagarm los moet en mogelijk de aandrijfas te verwijderen enz. Dit is allemaal niet nodig, het maakt het misschien wel makkelijker maar het hoeft dus niet. Mij is het gelukt zonder de rest los te halen. De bouten van het wiellager haal je los met een dop 13mm (6kant) Het is goed om de bouten eerst in de spuiten met WD40
8.1. Het wiellager zal nu los kunnen, echter is het mogelijk dat je hem los moet tikken met een kunstof hamer.
9. Nu gaan we het nieuwe wiellager terug plaatsen, de eerste foto zie je nieuw en out naast elkaar.
Je gaat nu alle stappen weer herhalen alleen dan achterstevoren. Zet de wiellager bouten (4 stuks dop 13mm) vast met een moment sleutel op 100nm.
10. Nu plaatsen we de remschijf en remklauw weer terug. Vergeet niet de naafmoer goed vast te draaien en met een bijtel/schroevendraaier dicht te slaan.
Hierna monteer je het wiel weer en draai je alles goed aan.
Ik hoop dat jullie hiermee uit de voeten kunnen.
Ik heb me best gedaan er wat van te maken.
Groeten, Bas
Dit geldt tevens ook voor het Wiellager Rechtsvoor.
1. We beginnen met het opkrikken van de auto, gebruik hiervoor een auto krik of de krik die bij de auto zelf zit.
2. We demonteren het wiel dmv de 4 bouten lost te maken. Dit dmv een momentsleutel of luchtol.
3.Nu het wiel er af is komen we bij de remschijf, nu we alles vrij hebben spuiten we vast de torx moer in met WD40. Zodat hij straks makkelijk los kan zonder veel problemen. Doe dit eventueel ook gelijk bij de bouten waarmee de remklauw vast zit.
4.We gaan nu de naafmoer los halen, hiervoor heb je een bijtel of een stevige schroevendraaier nodig. Omdat hij is ingeslagen zul je dit moeten ontdoen door hem open te slaan. Vervolgens gaat er iemand op de rem staan de ander schroeft de naafmoer los met een Dop 32mm en een moment sleutel.
5.Nu halen we de remklauw los, hiervan heb ik geen foto hoe het moet, maar je zult 2 inbus bouten los moeten draaien met inbus sleutel 7 (letop deze zit niet altijd standaard in je inbus set) deze heb ik zelf gekocht. Daarnaast zul je 2 bouten met dop 16mm los moeten draaien.
Voor de makkelijkheid kun je de remklauw met een stuk draad aan je veerpoot hangen zodat hij vrij hangt van je werk.
6. Nu gaan we de torx bout los halen die we eerst hebben ingespoten. LETOP het gaat hier om een Torx T50 dit is een ongebruikelijke maat, deze zul je ook niet standaard vinden in je torx set. Deze gaat meestal maar tot T40. Tevens kan de bout heel erg vast zitten, ik heb een slagmoer sleutel gebruikt en een hamer. Hier mee geef je een tik en tegelijk een draai zodat hij los komt.
7. Los halen van de remschijf, deze kan vast zitten. Dit kun je oplossen door met een kunstof hamer tegen de achterkant of zijkant van de schijf te slaan.
Hierdoor zal de schijf los komen
8. Nu kom je bij de Wiellager Hub uit, nu gaan we deze los halen. Het wiellager zit vast met 4 bouten vanaf de achterkant, er zit een moeilijke foto bij maar je ziet 1 bout zitten.
Veel mensen praten over het feit dat je draagarm los moet en mogelijk de aandrijfas te verwijderen enz. Dit is allemaal niet nodig, het maakt het misschien wel makkelijker maar het hoeft dus niet. Mij is het gelukt zonder de rest los te halen. De bouten van het wiellager haal je los met een dop 13mm (6kant) Het is goed om de bouten eerst in de spuiten met WD40
8.1. Het wiellager zal nu los kunnen, echter is het mogelijk dat je hem los moet tikken met een kunstof hamer.
9. Nu gaan we het nieuwe wiellager terug plaatsen, de eerste foto zie je nieuw en out naast elkaar.
Je gaat nu alle stappen weer herhalen alleen dan achterstevoren. Zet de wiellager bouten (4 stuks dop 13mm) vast met een moment sleutel op 100nm.
10. Nu plaatsen we de remschijf en remklauw weer terug. Vergeet niet de naafmoer goed vast te draaien en met een bijtel/schroevendraaier dicht te slaan.
Hierna monteer je het wiel weer en draai je alles goed aan.
Ik hoop dat jullie hiermee uit de voeten kunnen.
Ik heb me best gedaan er wat van te maken.
Groeten, Bas