Oem witte units lampen vervangen
Geplaatst: 19 mei 2012, 18:08
In deze DYI gaan we een lampje van de witte OEM achterlichten van MINI vervangen.
Het gaat om deze achterlichten:
Veel mensen denken dat er een complete achterunit voor benodigd is. In deze DYI laten we zien dat dit niet nodig is en dat men volstaat met een nieuwe lamp.
Allereerst dient de lamp los gemaakt te worden in de auto. Dit doet men als volgt. In de kofferbak zit aan de linker- of rechtkant een klepje. Wanneer deze men opent ziet men een stroomdraad lopen naar de lamp. Wanneer men goed kijkt zien ze ook deze moet zitten.
Wanneer je deze moer los draaid kan de lamp er uit. Je zal dan nog wel even moeten voelen of de bevestingspunten aan de zijkant ook los zijn. Deze kun je anders gewoon los duwen. Dan komt de lamp los van de auto.
Om het wisselen gemakkelijk te laten verlopen kun je de stekker los maken bij de lamp door deze in te duwen en voorzichtig te trekken. Dan komt de lamp los en is de lampunit leeg.
Om gemakkelijk een lamp te wisselen is het handig om de lamp op zijn kop op een tafel te leggen. Zodat je goed kunt zien waar het bevestigingspunt van de achterkant van de unit zit geklemd. Deze moet je een beetje naar beneden trekken en dan kun je de unit met de lampjes naar boven schuiven. Dan komt deze los.
Het bevestigingspunt van de achterkant zit onder de ingang van de stekker en die dient voorzichtig naar beneden getrokken te worden. Zodat de achterkant los komt.
Dan krijg je dit beeld:
De onderste lamp was bij mij kapot en daar hebben ze zolang een rode in gezet. Normaal zitten deze lampjes gesoldeerd. Wil je deze lampjes kunnen vervangen is het noodzakelijk om het punt wat gesoldeerd is weer los te maken met een soldeerbout. Dan kun je door middel van draaien met het lampje het lampje uit de behuizing krijgen.
Je kunt ervoor kiezen om er een zelfde lampje weer terug in zetten. Dit heb ik gedaan. Het was een hele zoektocht om dit lampje te vinden. Gelukkig kon ik aan een zelfde lampje komen.
Let op: er zijn lampjes op de markt die hetzelfde er uit zien maar die geen rode gloed in de lamp hebben zitten. Deze schijnen dan wit licht naar achter en deze zijn NIET geschikt voor de witte units.
Je kunt er eventueel voor kiezen om het lampje weer vast te solderen op de achterunit van de lamp.
Wanneer het lampje er in zit kan de unit weer terug op de lamp geduwd worden. Je merkt vanzelf wanneer deze goed zit omdat je dan duidelijk een soort klik voelt.
Als deze stappen doorlopen zijn kan de lamp weer terug. Even de stekker weer in de lamp. Nu kun je eventueek controleren of het allemaal werkt. Indien het werkt kan de lamp terug gezet worden. Je steekt dan de schroefdraaid terug door het oog in de opening van de auto. De moer er terug op en de lamp zit vast. Dit wijst zichzelf allemaal de weg. Als dit klaar is kan er weer licht schijnen. En is zit het werk er op.
Het gaat om deze achterlichten:
Veel mensen denken dat er een complete achterunit voor benodigd is. In deze DYI laten we zien dat dit niet nodig is en dat men volstaat met een nieuwe lamp.
Allereerst dient de lamp los gemaakt te worden in de auto. Dit doet men als volgt. In de kofferbak zit aan de linker- of rechtkant een klepje. Wanneer deze men opent ziet men een stroomdraad lopen naar de lamp. Wanneer men goed kijkt zien ze ook deze moet zitten.
Wanneer je deze moer los draaid kan de lamp er uit. Je zal dan nog wel even moeten voelen of de bevestingspunten aan de zijkant ook los zijn. Deze kun je anders gewoon los duwen. Dan komt de lamp los van de auto.
Om het wisselen gemakkelijk te laten verlopen kun je de stekker los maken bij de lamp door deze in te duwen en voorzichtig te trekken. Dan komt de lamp los en is de lampunit leeg.
Om gemakkelijk een lamp te wisselen is het handig om de lamp op zijn kop op een tafel te leggen. Zodat je goed kunt zien waar het bevestigingspunt van de achterkant van de unit zit geklemd. Deze moet je een beetje naar beneden trekken en dan kun je de unit met de lampjes naar boven schuiven. Dan komt deze los.
Het bevestigingspunt van de achterkant zit onder de ingang van de stekker en die dient voorzichtig naar beneden getrokken te worden. Zodat de achterkant los komt.
Dan krijg je dit beeld:
De onderste lamp was bij mij kapot en daar hebben ze zolang een rode in gezet. Normaal zitten deze lampjes gesoldeerd. Wil je deze lampjes kunnen vervangen is het noodzakelijk om het punt wat gesoldeerd is weer los te maken met een soldeerbout. Dan kun je door middel van draaien met het lampje het lampje uit de behuizing krijgen.
Je kunt ervoor kiezen om er een zelfde lampje weer terug in zetten. Dit heb ik gedaan. Het was een hele zoektocht om dit lampje te vinden. Gelukkig kon ik aan een zelfde lampje komen.
Let op: er zijn lampjes op de markt die hetzelfde er uit zien maar die geen rode gloed in de lamp hebben zitten. Deze schijnen dan wit licht naar achter en deze zijn NIET geschikt voor de witte units.
Je kunt er eventueel voor kiezen om het lampje weer vast te solderen op de achterunit van de lamp.
Wanneer het lampje er in zit kan de unit weer terug op de lamp geduwd worden. Je merkt vanzelf wanneer deze goed zit omdat je dan duidelijk een soort klik voelt.
Als deze stappen doorlopen zijn kan de lamp weer terug. Even de stekker weer in de lamp. Nu kun je eventueek controleren of het allemaal werkt. Indien het werkt kan de lamp terug gezet worden. Je steekt dan de schroefdraaid terug door het oog in de opening van de auto. De moer er terug op en de lamp zit vast. Dit wijst zichzelf allemaal de weg. Als dit klaar is kan er weer licht schijnen. En is zit het werk er op.