Pagina 1 van 1

Olie vervangen SC Eaton M45

Geplaatst: 05 dec 2015, 12:37
door jtkvandersteen
Heeft iemand van jullie wel eens de olie vervangen van de SC; zowel aan de kant van de pulley als aan de kant van de waterpomp? Zo ja bij wie hebben jullie dat laten doen en wat waren de kosten?

Re: Olie vervangen SC Eaton M45

Geplaatst: 05 dec 2015, 16:10
door Klatsie
Olie vervangen van een SC?? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Olie vervangen SC Eaton M45

Geplaatst: 05 dec 2015, 16:43
door Minimaastricht
Hoi,

Heb het zelf gedaan op een zomerse dag mbv van deze tutorial.
Zie:[BBvideo 650,395][/BBvideo]

Als je het niet zelf wilt doen dan zou je eens bij Gogarage37 of GeaR53 kunnen informeren.
Kom zelf geregeld bij Daveke in Weert *GeaR53"; voor hem een werkje van een paar uur.
Maar is dan ook een beetje afhankelijk waar je woont.

Tips:
- Zorg dat je de juiste olie hebt: hier
- Als je toch de charger eraf hebt, doe dan ook gelijk wat preventief onderhoud.
- Vervang altijd afdichtingsringen; de kost is gering versus het leed als je na montage weer lekkage hebt.

Succes!

Marcel

Re: Olie vervangen SC Eaton M45

Geplaatst: 06 dec 2015, 10:56
door jtkvandersteen
Bedankt Marcel voor de reactie. Op welk preventief onderhoud doel jij dan?

Re: Olie vervangen SC Eaton M45

Geplaatst: 06 dec 2015, 15:49
door Minimaastricht
Hoi,

Niet alles is noodzakelijk maar zeker goed om er eens naar te kijken.
Na een tiental jaar willen deze nogal eens fout te gaan.
Je merkt het meestal als je olie op de vloer hebt liggen onder de auto of aan het motorblok hebt hangen.

Je zou dan kunnen denken aan:
- Check V-Snaar; evt preventief vervangen
- Evt lekkages aan pakkingen / O-ringen. (Carterpakking / krukas sensor)
- Check stationair pulley of deze nog "smooth" loopt

Check:
Nr 9: Hier
Nr 3: Hier
Nr 2: Hier

Gr.

Marcel

Re: Olie vervangen SC Eaton M45

Geplaatst: 06 dec 2015, 16:26
door Daveke
Hoi,

Ik kan deze service wel voorzien inderdaad zoals Marcel zegt.
Het demonteren en weer terug monteren van de Supercharger is ongeveer 3 uurtjes werk.
De olie wisselen is als de charger er eenmaal af ligt peanuts en duurt niet zo lang. Vaak komt hij er gitzwart uit en zit er met name aan de waterpompkant minder in dan wat hoort. Als je daar dan lang mee door blijft rijden kunnen de lagers drooglopen en uiteindelijk je compressor laten falen met alle gevolgen van dien (waterpomp zit er aan vast, geen waterpomp = te heet blok, kromme kop etc etc)

Wat Marcel zegt van preventief onderhoud is zeker de moeite waard. De krukassensorpakking zou ik sowieso meepakken, de carterpakking is op dat moment niet direct een makkelijk klusje, want dan moet de onderkant van de auto verder gedemonteerd worden.
De vrijlooppulley en evt riemspanner en bijbehorende riem zijn wel makkelijk te vervangen.
Mocht je wat prijzen willen weten, dan hoor ik het wel :icon_top:

MVG Davy (GeaR53)