Roetfilter R56 vervangen/verwijderen
Geplaatst: 13 okt 2017, 15:25
Hallo,
Mijn R56 Diesel heeft er inmiddels 200.000 km op zitten, en nu heeft het roetfilter het toch echt begeven.
Bij 133k de 1e storing. Toen bleek het additief op. Additief laten bijvullen, regenereren bij de dealer en klaar. Maar zoals gezegd, na analyse bij de dealer blijkt het dit keer niet aan het (gebrek aan) additief te liggen, maar is het filter echt op. Kosten materiaal + montage dealer ongeveer EUR 1.700,-
Nu is mijn vraag, is er iemand die ervaring heeft met het zelf vervangen van dit filter, al dan niet door een imitatie deel? Die zijn nl. stukken goedkoper als origineel.
Of, als je niet hebt vervangen (originele materialen kosten ca. EUR 1.200,-) maar het filtermateriaal hebt verwijderd? En daarmee dus de eigenlijke filterwerking om zeep helpt. Is dat met de R56 mogelijk?
Of gaat je motormanagement dan permanent in storing, omdat er geen tegendruk van het nu verwijderde filter meer is?
Alle aanbevelingen zijn welkom
Mijn R56 Diesel heeft er inmiddels 200.000 km op zitten, en nu heeft het roetfilter het toch echt begeven.
Bij 133k de 1e storing. Toen bleek het additief op. Additief laten bijvullen, regenereren bij de dealer en klaar. Maar zoals gezegd, na analyse bij de dealer blijkt het dit keer niet aan het (gebrek aan) additief te liggen, maar is het filter echt op. Kosten materiaal + montage dealer ongeveer EUR 1.700,-
Nu is mijn vraag, is er iemand die ervaring heeft met het zelf vervangen van dit filter, al dan niet door een imitatie deel? Die zijn nl. stukken goedkoper als origineel.
Of, als je niet hebt vervangen (originele materialen kosten ca. EUR 1.200,-) maar het filtermateriaal hebt verwijderd? En daarmee dus de eigenlijke filterwerking om zeep helpt. Is dat met de R56 mogelijk?
Of gaat je motormanagement dan permanent in storing, omdat er geen tegendruk van het nu verwijderde filter meer is?
Alle aanbevelingen zijn welkom