DIY Achterspeakers vervangen R56
Geplaatst: 21 aug 2007, 00:09
Omdat ik de howto van een andere site een beetje mager vond, besloot ik om tijdens het vervangen van de achterspeakers in onze mini, foto's te maken en een eigen how-to te schrijven. Ik hoop zo anderen van meer informatie te verschaffen, zodat je beter voorbereid bent en minder kans hebt om dingen te slopen/verkeerd te doen. Ik ben denk ik in totaal 5 uur bezig geweest, het dremelen duurde het langst.
Heel flauw, maar toch: Disclaimer: Ik ben niet verantwoordelijk voor schade/letsel, veroorzaakt door het lezen/gebruiken/volgen etc van deze how-to!
Het is een heel verhaal, lees ALLES eerst door voordat je begint.
Laten we beginnen met de benodigdheden:
- Kruiskopschroevendraaier
- 2 Platte schroevendraaiers (1 kleine, 1 grote)
- Torx 20 schroevendraaier (om kappen van b- en c-stijlen los te maken)
- Torx 40 dopsleutel (om achterbank los te maken)
- Dremel of soortgelijke multitool (om speakergat groter te maken)
Beginsituatie:
Bagagenetten, hoedenplank, piepschuim met gereedschap en bodem eruit:
Als eerst demonteer je de "skidplate" boven de achterbumper (verzin eens een goede naam?). Deze zit vast met 3 speciale pinnetjes, die zie je hier:
Het middelste palletje wip je met een kleine schroevendraaier omhoog, met de grote kun je hem makkelijker eruit wippen. Hierna kun je het hele pinnetje verwijderen:
Daarna kun je de plaat (als je achter de auto staat) naar je toe trekken. Je vouwt hem als het ware omhoog naar je toe. Dan klikken de witte clipjes los, dat hoor je goed. Deze clipjes zul je vaker tegenkomen, veel panelen zitten hiermee vast:
Hierna komen de panelen aan de zijkanten aan de beurt, als eerst maken we de plastic kappen los die bij de beugels zitten waar de achterbank in klikt:
Om hem straks terug te monteren moet je hem uitelkaar klikken, dat ziet er zo uit:
Hierna gaan alle clipjes weer los, het zijn er geloof ik een stuk of 5 per kant, iets groter dan de eerste:
De kap kan eraf:
De andere kant (linkerkant) is iets anders, er zit een 12 volt aansluiting, een lampje om de kofferbak te verlichten en een kabeltje om de tankdop handmatig te ontgrendelen.
Als je alle clipjes hebt verwijderd aan de linkerkant, kun je de kap een stukje openen en de kabel van de 12v aansluiting en het lampje losmaken.
De ontgrendeling voor de tankdop is ook simpel los te maken, dat spreekt voor zich.
Nu moet de achterbank eruit. We beginnen bij het onderste deel, dit kun je aan de voorkant op de hoeken omhoog trekken (met enige kracht) dan klikt het los. Bevestiging ziet er zo uit:
Onderkant van kussen met klemgedeelte:
Nu is de voorkant los, de achterkant zit vast door de isofix plastic kapjes. Deze kun je naar je toe trekken om ze los te klikken:
Bank los, die kan eruit:
Nu het bovenste gedeelte, om bij de achterste schroef van het bevestigingspunt in het midden te komen, moet deze kap eraf:
Nu zijn alle schroeven vrij, 2 aan de voorkant, 1 aan de achterkant. Met een torx 40 dopsleutel kun je hem losmaken (4.80 bij Brezan, Gamma heeft alleen tot torx 30, schroevendraaier)
Je maakt alle schroeven los, tilt de bank een stukje op en draait het bevestiginspunt naar boven. Nu kun je de bank losmaken, daarvoor moet je een soort trucje gebruiken. De bank klap je neer, (LET OP: leg een handoek neer op de schroeven rond de twee zwarte schijven, die zouden de hoofdsteunen kunnen beschadigen)
Nu komt het, je draait 1 helft van de bank een beetje omhoog totdat hij door het "slot" kan, terwijl je de bank in het midden bij het bevestigingspunt omhoog tilt. Zo krijgt hij een beetje een "dak"-vorm en kun je de bank uit het slot halen. Til niet te hoog, anders beschadig je het slot. Met slot bedoel ik de bevestigingen van de bank aan de zijkanten:
We zijn al een eind onderweg, overzichtsfoto:
De kappen van de b- en c-stijlen moeten ook los. Achter het kapje waar "airbag" op staat, zitten de schroeven.
De b-stijlen: Rechts en links van het kapje kun je hem losklikken, bevesting zie je op de foto's:
Met de torx 20 schroevendraaier verwijder je de schroef en kun je de kap naar je toe trekken, deze zit ook met zo'n witte clip vast. Je vingers er tussen krijgen is even een gepriegel, maar dat merk je vanzelf. We hebben die sfeerverlichting dus die moet ook nog even los.
De c-stijlen: Het kapje airbag kun je loskrijgen door met de kleine schroevendraaier aan de raamkant het kapje los te maken. Dit moet omdat er aan de niet-raamkant geen weerhaakje zit maar een gewone platte kant.
De kappen zitten nu met 2 clips vast, waarvan 1 door het zakje van de airbag gaat. Voorzichtig zijn dus.
Nu kunnen (eindelijk!) de zijpanelen los, ze zitten per paneel vast met 2 schroeven en geloof ik 3 clips, dat weet ik niet meer precies maar heb de plaatsen ongeveer aangegeven op de foto. De schroeven zitten bij de gedeelte waar de hoedenplank in schuift en in de b-stijl, achter de gordel. Klik daarna eerst de onderkant los, daarna kun je hem uit de rails tillen, die net onder het raam loopt (dus omhoog schuiven).
Eindelijk! :
Speaker eruit (weegt trouwens niets!) gat iets groter dremelen omdat de 6x9 er niet meteen inpast, eventueel dempingsmateriaal plakken (heb ik op rode stuk geplakt). De aansluiting past niet direct. Ik heb dit opgelost door de draden af te knippen en op de terminals van de speaker te solderen. Je zou het ook met kabelschoentjes kunnen doen.
Nieuwe speakers erin, alles weer monteren en dan ben je klaar! (foto van de linkerkant)
Eindresultaat:
Bij het terugplaatsen van het onderste deel van de achterbank moet je nog even checken dat de gordels niet gedraaid zitten, kwam ik net nog achter bij het maken van de laatste foto.
Vragen, opmerkingen: post een berichtje!
Kevin
Heel flauw, maar toch: Disclaimer: Ik ben niet verantwoordelijk voor schade/letsel, veroorzaakt door het lezen/gebruiken/volgen etc van deze how-to!
Het is een heel verhaal, lees ALLES eerst door voordat je begint.
Laten we beginnen met de benodigdheden:
- Kruiskopschroevendraaier
- 2 Platte schroevendraaiers (1 kleine, 1 grote)
- Torx 20 schroevendraaier (om kappen van b- en c-stijlen los te maken)
- Torx 40 dopsleutel (om achterbank los te maken)
- Dremel of soortgelijke multitool (om speakergat groter te maken)
Beginsituatie:
Bagagenetten, hoedenplank, piepschuim met gereedschap en bodem eruit:
Als eerst demonteer je de "skidplate" boven de achterbumper (verzin eens een goede naam?). Deze zit vast met 3 speciale pinnetjes, die zie je hier:
Het middelste palletje wip je met een kleine schroevendraaier omhoog, met de grote kun je hem makkelijker eruit wippen. Hierna kun je het hele pinnetje verwijderen:
Daarna kun je de plaat (als je achter de auto staat) naar je toe trekken. Je vouwt hem als het ware omhoog naar je toe. Dan klikken de witte clipjes los, dat hoor je goed. Deze clipjes zul je vaker tegenkomen, veel panelen zitten hiermee vast:
Hierna komen de panelen aan de zijkanten aan de beurt, als eerst maken we de plastic kappen los die bij de beugels zitten waar de achterbank in klikt:
Om hem straks terug te monteren moet je hem uitelkaar klikken, dat ziet er zo uit:
Hierna gaan alle clipjes weer los, het zijn er geloof ik een stuk of 5 per kant, iets groter dan de eerste:
De kap kan eraf:
De andere kant (linkerkant) is iets anders, er zit een 12 volt aansluiting, een lampje om de kofferbak te verlichten en een kabeltje om de tankdop handmatig te ontgrendelen.
Als je alle clipjes hebt verwijderd aan de linkerkant, kun je de kap een stukje openen en de kabel van de 12v aansluiting en het lampje losmaken.
De ontgrendeling voor de tankdop is ook simpel los te maken, dat spreekt voor zich.
Nu moet de achterbank eruit. We beginnen bij het onderste deel, dit kun je aan de voorkant op de hoeken omhoog trekken (met enige kracht) dan klikt het los. Bevestiging ziet er zo uit:
Onderkant van kussen met klemgedeelte:
Nu is de voorkant los, de achterkant zit vast door de isofix plastic kapjes. Deze kun je naar je toe trekken om ze los te klikken:
Bank los, die kan eruit:
Nu het bovenste gedeelte, om bij de achterste schroef van het bevestigingspunt in het midden te komen, moet deze kap eraf:
Nu zijn alle schroeven vrij, 2 aan de voorkant, 1 aan de achterkant. Met een torx 40 dopsleutel kun je hem losmaken (4.80 bij Brezan, Gamma heeft alleen tot torx 30, schroevendraaier)
Je maakt alle schroeven los, tilt de bank een stukje op en draait het bevestiginspunt naar boven. Nu kun je de bank losmaken, daarvoor moet je een soort trucje gebruiken. De bank klap je neer, (LET OP: leg een handoek neer op de schroeven rond de twee zwarte schijven, die zouden de hoofdsteunen kunnen beschadigen)
Nu komt het, je draait 1 helft van de bank een beetje omhoog totdat hij door het "slot" kan, terwijl je de bank in het midden bij het bevestigingspunt omhoog tilt. Zo krijgt hij een beetje een "dak"-vorm en kun je de bank uit het slot halen. Til niet te hoog, anders beschadig je het slot. Met slot bedoel ik de bevestigingen van de bank aan de zijkanten:
We zijn al een eind onderweg, overzichtsfoto:
De kappen van de b- en c-stijlen moeten ook los. Achter het kapje waar "airbag" op staat, zitten de schroeven.
De b-stijlen: Rechts en links van het kapje kun je hem losklikken, bevesting zie je op de foto's:
Met de torx 20 schroevendraaier verwijder je de schroef en kun je de kap naar je toe trekken, deze zit ook met zo'n witte clip vast. Je vingers er tussen krijgen is even een gepriegel, maar dat merk je vanzelf. We hebben die sfeerverlichting dus die moet ook nog even los.
De c-stijlen: Het kapje airbag kun je loskrijgen door met de kleine schroevendraaier aan de raamkant het kapje los te maken. Dit moet omdat er aan de niet-raamkant geen weerhaakje zit maar een gewone platte kant.
De kappen zitten nu met 2 clips vast, waarvan 1 door het zakje van de airbag gaat. Voorzichtig zijn dus.
Nu kunnen (eindelijk!) de zijpanelen los, ze zitten per paneel vast met 2 schroeven en geloof ik 3 clips, dat weet ik niet meer precies maar heb de plaatsen ongeveer aangegeven op de foto. De schroeven zitten bij de gedeelte waar de hoedenplank in schuift en in de b-stijl, achter de gordel. Klik daarna eerst de onderkant los, daarna kun je hem uit de rails tillen, die net onder het raam loopt (dus omhoog schuiven).
Eindelijk! :
Speaker eruit (weegt trouwens niets!) gat iets groter dremelen omdat de 6x9 er niet meteen inpast, eventueel dempingsmateriaal plakken (heb ik op rode stuk geplakt). De aansluiting past niet direct. Ik heb dit opgelost door de draden af te knippen en op de terminals van de speaker te solderen. Je zou het ook met kabelschoentjes kunnen doen.
Nieuwe speakers erin, alles weer monteren en dan ben je klaar! (foto van de linkerkant)
Eindresultaat:
Bij het terugplaatsen van het onderste deel van de achterbank moet je nog even checken dat de gordels niet gedraaid zitten, kwam ik net nog achter bij het maken van de laatste foto.
Vragen, opmerkingen: post een berichtje!
Kevin