MINI Clubman R55
Geplaatst: 13 dec 2016, 19:34
(Update 03-02-2018)
Beste allemaal,
Mijn naam is Maurice van den Berg, woonachtig in Amsterdam en sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Mini Clubman R55 en ik dacht laat ik mijn auto eens delen met de leden van de newminiclub. Vóór deze Clubman was ik eigenaar van een zilveren MINI Cooper R50 en deze heb ik afgelopen zomer, na vele plezierige kilometers en met een klein beetje pijn in mijn hart verkocht. Het idee was om iets anders leuks te kopen na de R50 en dat werd de Clubman. De redenen om te switchen waren de oplopende km stand van de R50, het strakke onderstel, het gemis van een 6de versnelling en het ontbreken van enkele leuke opties. Daarnaast is het na verloop van tijd gewoon leuk om in iets anders te rijden. Na enkele maanden te hebben gereden in de Clubman, talloze bezoekjes aan deze website en enkele posts werd het eens tijd om de R55 met jullie te delen.
Ik heb (samen met mijn vader) ruim een jaar gezocht naar de juiste MINI Clubman. De eisen waren redelijk, maar voor mijn beschikbare budget niet te vinden in Nederland, vandaar dat ik ben uitgeweken naar Duitsland (via mobile.de). De eisen waren: Een Cooper, 1e eigenaar, schadevrij, dealer onderhouden, maximaal 40.000km, zwart exterieur, zwart half lederen interieur, open dak, ingebouwd navigatiesysteem en verder geheel origineel.
Na vele uren zoeken hebben wij uiteindelijk de Clubman van mijn dromen gevonden. Maar niet nadat ik eerst een R56 uit Duitsland heb laten komen die ik niet kon laten staan. Dit was geen Clubman maar voldeed wel aan al mijn overige wensen (en had zelfs nog veel meer opties). Helaas bleek bij het bekijken van de auto in Nederland dat hij toch lichte schade aan de voorzijde heeft gehad. Deze auto heb ik laten staan (zoals afgesproken met degene die de auto voor mij heeft geïmporteerd) en we zijn weer verder gaan zoeken.
Zoals gezegd heb ik uiteindelijk mijn Clubman gevonden, en wel bij de BMW/MINI dealer in München. Hij voldeed aan alle eisen en had als verrassing originele en ongebruikte Mini winterbanden + velgen achterin liggen. De auto hebben wij laten importeren en na een week kon ik hem samen met mijn vader en broer (beiden Mini en BMW liefhebbers) in het echt bekijken. De auto zag er als nieuw uit, met name het interieur leek ongebruikt. Na een proefritje en het checken van alle papieren en onderhoudsboekjes hebben wij de auto laten overschrijven en sindsdien ben ik eigenaar van een R55.
Nu enkele maanden later en vele plezierige kilometers verder kan ik zeggen dat de MINI Clubman een feest is om in te rijden. De auto is duidelijk anders dan de R50, met name de bouwkwaliteit valt mij op. Sturen, versnellingsbak, wegligging, kwaliteit van het interieur, het is allemaal een tandje scherper en beter in vergelijking met de R50. De auto is weliswaar minder sportief dan de vorige Cooper die ik had, maar daar krijg je veel comfort voor terug (en een klein beetje meer bagage).
Ik heb geen plannen om de auto technisch te tunen. Waar ik veel plezier aan beleef is kijken hoe ik de auto nog meer naar mijn smaak kan krijgen. In mijn geval betekent dit de auto wat cleaner maken en een iets sportiever uiterlijk geven. Uitgangspunt hierbij is zaken aanpassen die officieel door Mini geleverd zijn of eenvoudig terug te brengen zijn naar de originele staat. Deze website en de ongelimiteerde database op het internet bezorgen mij avonds vele uurtjes plezier. Er wordt zoveel over MINI geschreven en de mogelijkheden zijn eindeloos. Ontzettend gaaf om te zien wat mensen allemaal aanpassen en hoe ze elkaar helpen. Afgelopen maanden heb ik al kleine aanpassingen gedaan en er zullen waarschijnlijk nog enkele volgen.
Aanpassingen tot nu toe (30-04-2018):
Exterieur
- silverlight knipperlicht lampen voor- en zijkant
- sportantenne kort
- kentekenplaathouder achter zonder reclame
- JCW side scuttles
- portierverlichting projectoren
- MINI ventieldopjes
- naafdop wintervelgen zwart gespoten
- zwarte beltline
- JCW grille
- cooper logo van achterklep verwijderd
- zwarte NL kenteken stickers (verwijderd na aanhouding door politie)
- wielmoerkapjes zwart
- spiegelkappen zwart
- xenon 25W retrofit koplampen zwart
- blackline zijknipperlichten
- sierstrip onder grille zwart gespoten (plastidip)
- uitlaat eindstuk zwart gespoten (plastidip)
- bosch aerotwin ruitenwissers voor en achter
- LED stadslichten
- LED kentekenverlichting
- stickers 'hand wash only' geplaatst
- velgen winterset 17" cross spoke challenge R112 zwart
- 3de remlicht wit exemplaar
- velgen zomerset 18" JCW v-spoke R133 zwart
Interieur
- antraciet hemelbekleding
- JCW stuur
- rvs pedalenset
- interieurlijsten hoogglans zwart gewrapt
Onderstel
- wielspacers 12mm
- cobra verlagingsveren (30mm voor, 25mm achter)
Overige
- update MINI Navigatiesysteem
- auto professioneel laten detailen en afgewerkt met glascoating
- ramen rondom laten graveren
Wat er aan zit te komen:
- upgrade geluidssysteem naar 3-weg systeem (juni 2018)
Wensen / overwegingen:
- zijruiten vóór tinten (35%)
- dashboard + deurringen carbon zwart of zilver (nu chromeline)
- achtergrondplaat km-teller en toerenteller antraciet kleurig (GP2 / Hampton stijl)
- LED interieurverlichting
MINI leden bezocht:
- CM Customs, Enschede (Chico)
- Miniparts24, Nordhorn Duitsland (Ronald Weel)
- Louis van den Dobbelsteen (GP2 stuurwiel gekocht)
- GoGarage37, Lisse (Roel de Groot)
- Beek Racing, Den Haag (Klaas van Vuure)
- 13th Concepts, Kerkrade (Rajko Pagen)
Ik zal foto's posten als ik aanpassingen heb gedaan.
Groeten,
Maurice
Beste allemaal,
Mijn naam is Maurice van den Berg, woonachtig in Amsterdam en sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Mini Clubman R55 en ik dacht laat ik mijn auto eens delen met de leden van de newminiclub. Vóór deze Clubman was ik eigenaar van een zilveren MINI Cooper R50 en deze heb ik afgelopen zomer, na vele plezierige kilometers en met een klein beetje pijn in mijn hart verkocht. Het idee was om iets anders leuks te kopen na de R50 en dat werd de Clubman. De redenen om te switchen waren de oplopende km stand van de R50, het strakke onderstel, het gemis van een 6de versnelling en het ontbreken van enkele leuke opties. Daarnaast is het na verloop van tijd gewoon leuk om in iets anders te rijden. Na enkele maanden te hebben gereden in de Clubman, talloze bezoekjes aan deze website en enkele posts werd het eens tijd om de R55 met jullie te delen.
Ik heb (samen met mijn vader) ruim een jaar gezocht naar de juiste MINI Clubman. De eisen waren redelijk, maar voor mijn beschikbare budget niet te vinden in Nederland, vandaar dat ik ben uitgeweken naar Duitsland (via mobile.de). De eisen waren: Een Cooper, 1e eigenaar, schadevrij, dealer onderhouden, maximaal 40.000km, zwart exterieur, zwart half lederen interieur, open dak, ingebouwd navigatiesysteem en verder geheel origineel.
Na vele uren zoeken hebben wij uiteindelijk de Clubman van mijn dromen gevonden. Maar niet nadat ik eerst een R56 uit Duitsland heb laten komen die ik niet kon laten staan. Dit was geen Clubman maar voldeed wel aan al mijn overige wensen (en had zelfs nog veel meer opties). Helaas bleek bij het bekijken van de auto in Nederland dat hij toch lichte schade aan de voorzijde heeft gehad. Deze auto heb ik laten staan (zoals afgesproken met degene die de auto voor mij heeft geïmporteerd) en we zijn weer verder gaan zoeken.
Zoals gezegd heb ik uiteindelijk mijn Clubman gevonden, en wel bij de BMW/MINI dealer in München. Hij voldeed aan alle eisen en had als verrassing originele en ongebruikte Mini winterbanden + velgen achterin liggen. De auto hebben wij laten importeren en na een week kon ik hem samen met mijn vader en broer (beiden Mini en BMW liefhebbers) in het echt bekijken. De auto zag er als nieuw uit, met name het interieur leek ongebruikt. Na een proefritje en het checken van alle papieren en onderhoudsboekjes hebben wij de auto laten overschrijven en sindsdien ben ik eigenaar van een R55.
Nu enkele maanden later en vele plezierige kilometers verder kan ik zeggen dat de MINI Clubman een feest is om in te rijden. De auto is duidelijk anders dan de R50, met name de bouwkwaliteit valt mij op. Sturen, versnellingsbak, wegligging, kwaliteit van het interieur, het is allemaal een tandje scherper en beter in vergelijking met de R50. De auto is weliswaar minder sportief dan de vorige Cooper die ik had, maar daar krijg je veel comfort voor terug (en een klein beetje meer bagage).
Ik heb geen plannen om de auto technisch te tunen. Waar ik veel plezier aan beleef is kijken hoe ik de auto nog meer naar mijn smaak kan krijgen. In mijn geval betekent dit de auto wat cleaner maken en een iets sportiever uiterlijk geven. Uitgangspunt hierbij is zaken aanpassen die officieel door Mini geleverd zijn of eenvoudig terug te brengen zijn naar de originele staat. Deze website en de ongelimiteerde database op het internet bezorgen mij avonds vele uurtjes plezier. Er wordt zoveel over MINI geschreven en de mogelijkheden zijn eindeloos. Ontzettend gaaf om te zien wat mensen allemaal aanpassen en hoe ze elkaar helpen. Afgelopen maanden heb ik al kleine aanpassingen gedaan en er zullen waarschijnlijk nog enkele volgen.
Aanpassingen tot nu toe (30-04-2018):
Exterieur
- silverlight knipperlicht lampen voor- en zijkant
- sportantenne kort
- kentekenplaathouder achter zonder reclame
- JCW side scuttles
- portierverlichting projectoren
- MINI ventieldopjes
- naafdop wintervelgen zwart gespoten
- zwarte beltline
- JCW grille
- cooper logo van achterklep verwijderd
- zwarte NL kenteken stickers (verwijderd na aanhouding door politie)
- wielmoerkapjes zwart
- spiegelkappen zwart
- xenon 25W retrofit koplampen zwart
- blackline zijknipperlichten
- sierstrip onder grille zwart gespoten (plastidip)
- uitlaat eindstuk zwart gespoten (plastidip)
- bosch aerotwin ruitenwissers voor en achter
- LED stadslichten
- LED kentekenverlichting
- stickers 'hand wash only' geplaatst
- velgen winterset 17" cross spoke challenge R112 zwart
- 3de remlicht wit exemplaar
- velgen zomerset 18" JCW v-spoke R133 zwart
Interieur
- antraciet hemelbekleding
- JCW stuur
- rvs pedalenset
- interieurlijsten hoogglans zwart gewrapt
Onderstel
- wielspacers 12mm
- cobra verlagingsveren (30mm voor, 25mm achter)
Overige
- update MINI Navigatiesysteem
- auto professioneel laten detailen en afgewerkt met glascoating
- ramen rondom laten graveren
Wat er aan zit te komen:
- upgrade geluidssysteem naar 3-weg systeem (juni 2018)
Wensen / overwegingen:
- zijruiten vóór tinten (35%)
- dashboard + deurringen carbon zwart of zilver (nu chromeline)
- achtergrondplaat km-teller en toerenteller antraciet kleurig (GP2 / Hampton stijl)
- LED interieurverlichting
MINI leden bezocht:
- CM Customs, Enschede (Chico)
- Miniparts24, Nordhorn Duitsland (Ronald Weel)
- Louis van den Dobbelsteen (GP2 stuurwiel gekocht)
- GoGarage37, Lisse (Roel de Groot)
- Beek Racing, Den Haag (Klaas van Vuure)
- 13th Concepts, Kerkrade (Rajko Pagen)
Ik zal foto's posten als ik aanpassingen heb gedaan.
Groeten,
Maurice