Pagina 1 van 2

S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 13 nov 2014, 21:02
door Stefman
Ik ga morgen proefrijden in een R60 Countryman Cooper S All4, deze auto staat bij een Nederlandse dealer die 'm uit Belgie heeft gehaald.
Ik heb van heb de bon met opties van hem gekregen maar nu staat er een optie tussen:

S843A Reductie van vermogen

Nu staat er bovenaan de bon "Performance (KW) 120", volgens technische specs zou deze Mini 135 KW moeten hebben.

Het vreemde is als ik de optielijst ophaal via de elders in dit forum genoemde site met het chassisnummer dan staat er bovenin "Vermogen 135"

Nu heb ik ook ergens gelezen dat dit in Belgie een optie is voor leaseauto's, waarschijnlijk gunstiger voor de belasting o.i.d.

Weet iemand of de auto nu daadwerkelijk teruggeschroefd is qua vermogen en of dat makkelijk te verwijderen is al dan niet door de officiële Mini dealer?

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 13 nov 2014, 21:16
door BurnoutBram
In België worden inderdaad wel vaker auto's een tikje terugggeschroefd om in een lagere 'Fiscale PK' regeling te komen. Of dat makkelijk terug te zetten is moet je navragen bij je dealer en/of chiptuner.

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 13 nov 2014, 22:00
door BMX
Is dat niet een bureaucratische handeling?
Want ik heb hier ook weleens gelezen dat er helemaal geen vermogensverschil is, alleen op papier om idd beter uit te komen zoals Bram beschrijft.

Ga uit van het beste, dat het een papieren kwestie is, anders vragen of een NL-dealer de software opnieuw kan installeren?

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 13 nov 2014, 22:04
door BurnoutBram
Geen idee. Dat zal wel van merk tot merk afhangen.

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 13 nov 2014, 22:09
door Casper
In Nederland word dit ook gedaan me neef heeft een nieuwe 3 serie bij de Beier gekocht zo'n corporate of business model. Die zijn ook allemaal iets terug geschroefd qua vermogen. Je merkt er bijna niets van echter er zit 1 heel belangrijk nadeel aan op het trekgewicht van de auto staat 0 BMW wil niet hebben dat deze modellen met een trekhaak worden uitgerust dus als je overweegt zo'n model te kopen dan is dit iets waar je rekening mee dient te houden.

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 13 nov 2014, 22:29
door Stefman
Ik hoop dan maar dat het inderdaad een papier kwestie is. Het is natuurlijk lastig te beoordelen of het vermogen teruggeschroefd is aangezien ik nog nooit in een dergelijke Mini heb gereden. Ik rij nu een BMW 118i Cabrio met 140 pk dus dit zou wel een stuk sneller aan moeten voelen.
Ik ga ook voor het eerst automaat rijden, ben erg benieuwd hoe dat is. Heb wel vaker automaat gereden in een BMW maar dit is toch iets anders lijkt me.

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 14 nov 2014, 06:01
door ajede
Rij een R56 S-JCW Automaat en is geweldig! Ff mee leren rijden plus de juiste setting vinden, maar dan wil je ook niet meer naar zo'n handbak! Alhoewel ik me wel afvraag hoe die 120kw zich verhoudt tov het gewicht van de CM....

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 14 nov 2014, 07:07
door Robert
Ik heb een Countryman Cooper S All4, ook met automaat. Rijdt lekker comfortabel hoor! Het is niet een gooi-en-smijt wagen als een MINI hatch of coupe. Maar dat ligt meer aan het hogere gewicht en de hogere afmetingen, dan dat de automaat het laat afweten. Sportstand gebruik ik eigenlijk nauwelijks, de flippers op het stuur vaker. Even terugschakelen voor een wat snellere inhaalactie bijv. De automaat schakelt ook wel zelf terug bij gasgeven, maar neemt er net 1 a 2 tellen meer voor.

De MINI-dealer zou die optie S843A er wel voor je kunnen uithalen, je motormanagement krijgt dan een nieuwe mapping.

De BIV (belasting inverkeerstelling voor Belgie) ligt voor een 163pk/120kw rond de 1200 euro, en voor de 184pk/135kw rond de 2500 euro. Da's toch wel effe een verschilletje...

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 14 nov 2014, 07:29
door BurnoutBram
Kleine opmerking Ajede. Tot voor kort had je gelijk maar tegenwoordig wordt in Vlaanderen de BIV anders berekend dan in Brussel en Wallonië. Handig toch!

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 14 nov 2014, 07:40
door Robert
BurnoutBram schreef:Tot voor kort had je gelijk maar tegenwoordig wordt in Vlaanderen de BIV anders berekend dan in Brussel en Wallonië. Handig toch!
Echt???? Wordt voor het Franstalige deel op een andere manier belasting berekend en geheven als voor het NL-deel? Jeetje...ik dacht dat onze belastingregeltjes al ingewikkeld waren. Maar goed, de discussie over "optie S843A gereduceerd vermogen" gaat nu wel een heel andere kant op....

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 14 nov 2014, 07:49
door ajede
Wist niet eens wat BIV was Bram!

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 14 nov 2014, 09:34
door CasR
Deze optie code kun je via ncs-expert verwijderen en dan heb je het volledige vermogen weer tot je beschikking. Daar hoeft geen tuner aan te pas te komen.

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 14 nov 2014, 09:42
door Casper
CasR schreef:Deze optie code kun je via ncs-expert verwijderen en dan heb je het volledige vermogen weer tot je beschikking. Daar hoeft geen tuner aan te pas te komen.
Alles kan, maar feit blijft dat als de dealer er achter komt dat je hebt laten klooien in de computer de dag dag tegen je fabrieksgarantie kan zeggen. En aan het feit dat er trekgewicht 0 kilo op je kenteken staat kan je niets veranderen. En de dealer zelf haalt de beperking er niet af dat is niet bespreekbaar volgens de dealer

Re: S843A Reductie van vermogen

Geplaatst: 14 nov 2014, 10:06
door CasR
Zonder hier een discussie te willen opstarten over of de fabrieksgarantie vervalt, ligt dit toch net even iets anders. In dit geval is er sprake van in of uitschakelen van de reeds af fabriek in de auto aanwezige mogelijkheden. Net zoals het comfort sluiten van ramen, dak en portieren, de tijd instellen hoe lang de verlichting nog dient te branden nadat je de auto hebt afgesloten enz.
Het motormanagement wordt niet opnieuw (extern) geprogrammeerd, wat bij tuning wel gebeurd en ook te achterhalen valt. Het vervallen van deze optie code is te vergelijken met het permanent aanzetten van een sportstand.
Een mini dealer zal dit ook voor je willen doen, het kan alleen mogelijk zijn dat niet iedere dealer van deze mogelijkheid op de hoogte is. Niet iedere dealer weet alles tot in detail van de auto's die ze verkopen.
Maar boven alles, het is je eigen keuze. niets hoeft.
Trekgewicht van de auto staat vermeld op het CVO of kenteken bewijs. Als daar inderdaad een trekgewicht staat van 0 kg dan weet je het zeker.