Een dagje slippen.
Geplaatst: 09 jul 2007, 08:56
Zondag hebben we een dagcursus rijvaardigheid bij Blom gevolgd.
Mensen...WAT een INTENSE dag was dit!!! Met knalrode koppen zaten we achter het stuur en op 't eind van de dag waren we allemaal GAAR!
's Morgens werd eerst begonnen met wat theorie over de verschillende electronische hulpmiddelen, zoals ABS, DSC, ASR, 4WD enz. Verder werden andere veiligheidsattributen van de moderne auto aangehaald en werden we gewezen op de nadelen die daaraan vast kleven. Erg verhelderend!
Als snel gingen we de straat op voor praktijkervaring op te doen.
We waren met een kleine groep van 8 personen / 4 wagens, dus de oefeningen konden in rap tempo worden afgewisseld. Wachttijden bleven zo beperkt.
De opzet van Blom's cursus is gebaseerd op bewustwording.
We begonnen met het het inschatten van de remweg op een natte klinkerweg,
beginnend met tempo 30 en daarna naar 50.
Ik had de beste inschatting gedaan; slechts 2 wagenlengtes te kort ingeschat!!!
Vervolgens werd ons gevraagd hoeveel het in remweg / restsnelheid zou schelen tussen een noodstop met 50 km/h en 60 km/h. Echt
, wat een verschil!!!
Verder met diverse uitwijkproeven. Om het beheersbaar te maken, worden die ook op glad wegdek gedaan.
Waar het echter om draait is hoeveel 5 of 10 km/h verschil kan uitmaken in de wagen nog net wel of net niet meer kunnen houden! Wederom werden de ogen eens goed geopend!!!
De gladde cirkelbaan was ook weer kassa!
Met een sukkeldrafje van 20 ~ 23 km/h begon je, gaf gas bij totdat ie begon te glijden en zie 'm dan nog maar op te vangen... Zwetuuuuuh!
De berm-proef werd eerst heel spectaculair gedemonstreerd door een van de instructeurs;
met 'n vaartje van zo'n 60 km/h werd een paniekstop gemaakt op stroef/glad wegdek, ABS uitgeschakeld.
KANSLOOS tolt je wagen dan in 't rond.
Maar ook mét ABS is het zwaar oppassen om 'm op koers te houden.
's Middags werden trouwens lekkere en voldoende luxe broodjes geserveerd!
Anyway,
op het eind van de dag was er voor degenen die toch met eigen wagen nog wilden rijden,
nog tijd om 1 voor 1 de baan op te gaan met eigen auto te oefenen, zonder pionnen.
Dus zonder kans op schade aan lakwerk. (want wat zágen die bumpers er uit zeg... )
De instructeurs waren namelijk errig gebrand om de Mini op de gladde baan in actie te zien!
Gelukkig konden zowel Daniëlle als ik hen tonen dat de slipcursus direkt vruchten af werpt!
Met verbazingwekkend gemak cirkelden we allebei onze Mini met gemak, driftend en
opvangend in het rond!
De uitwijkproef werd met aanzienlijk hogere snelheid en met aanzienlijk meer gemak gemeesterd dan in de Corolla!
Nog steeds niet altijd perfekt, maar zeker beter dan tijdens de les!
We zijn absoluut van plan om dit vaker te doen. Niet alleen, omdat dit een geweldig intense en leerzame dag is.
Vooral ook, omdat herhaling gewoon belangrijk is omdat deze stof snel weg zakt.
Mini RULEZ!!!
Steward, Marcel: BEDANKT!

Mensen...WAT een INTENSE dag was dit!!! Met knalrode koppen zaten we achter het stuur en op 't eind van de dag waren we allemaal GAAR!

's Morgens werd eerst begonnen met wat theorie over de verschillende electronische hulpmiddelen, zoals ABS, DSC, ASR, 4WD enz. Verder werden andere veiligheidsattributen van de moderne auto aangehaald en werden we gewezen op de nadelen die daaraan vast kleven. Erg verhelderend!
Als snel gingen we de straat op voor praktijkervaring op te doen.
We waren met een kleine groep van 8 personen / 4 wagens, dus de oefeningen konden in rap tempo worden afgewisseld. Wachttijden bleven zo beperkt.
De opzet van Blom's cursus is gebaseerd op bewustwording.
We begonnen met het het inschatten van de remweg op een natte klinkerweg,
beginnend met tempo 30 en daarna naar 50.
Ik had de beste inschatting gedaan; slechts 2 wagenlengtes te kort ingeschat!!!

Vervolgens werd ons gevraagd hoeveel het in remweg / restsnelheid zou schelen tussen een noodstop met 50 km/h en 60 km/h. Echt

Verder met diverse uitwijkproeven. Om het beheersbaar te maken, worden die ook op glad wegdek gedaan.
Waar het echter om draait is hoeveel 5 of 10 km/h verschil kan uitmaken in de wagen nog net wel of net niet meer kunnen houden! Wederom werden de ogen eens goed geopend!!!
De gladde cirkelbaan was ook weer kassa!
Met een sukkeldrafje van 20 ~ 23 km/h begon je, gaf gas bij totdat ie begon te glijden en zie 'm dan nog maar op te vangen... Zwetuuuuuh!

De berm-proef werd eerst heel spectaculair gedemonstreerd door een van de instructeurs;
met 'n vaartje van zo'n 60 km/h werd een paniekstop gemaakt op stroef/glad wegdek, ABS uitgeschakeld.
KANSLOOS tolt je wagen dan in 't rond.
Maar ook mét ABS is het zwaar oppassen om 'm op koers te houden.
's Middags werden trouwens lekkere en voldoende luxe broodjes geserveerd!
Anyway,
op het eind van de dag was er voor degenen die toch met eigen wagen nog wilden rijden,
nog tijd om 1 voor 1 de baan op te gaan met eigen auto te oefenen, zonder pionnen.
Dus zonder kans op schade aan lakwerk. (want wat zágen die bumpers er uit zeg... )
De instructeurs waren namelijk errig gebrand om de Mini op de gladde baan in actie te zien!
Gelukkig konden zowel Daniëlle als ik hen tonen dat de slipcursus direkt vruchten af werpt!

Met verbazingwekkend gemak cirkelden we allebei onze Mini met gemak, driftend en

De uitwijkproef werd met aanzienlijk hogere snelheid en met aanzienlijk meer gemak gemeesterd dan in de Corolla!
Nog steeds niet altijd perfekt, maar zeker beter dan tijdens de les!
We zijn absoluut van plan om dit vaker te doen. Niet alleen, omdat dit een geweldig intense en leerzame dag is.
Vooral ook, omdat herhaling gewoon belangrijk is omdat deze stof snel weg zakt.
Mini RULEZ!!!
Steward, Marcel: BEDANKT!
