MINI Clubman Concept
Geplaatst: 26 feb 2014, 01:12
Nieuwe Mini Clubman maakt enorme groeispurt
door Remco Slump
MÜNCHEN - De nieuwe Mini is al geen kleine jongen meer, maar de volgende generatie Clubman maakt het helemaal bont. De tweede editie, die als concept vanaf volgende week op de Autosalon van Genève staat, is maar liefst 26 centimeter langer dan de huidige Clubman.
En daarbij is het niet gebleven. Vooruit, in de hoogte scheelt het nauwelijks, maar in de breedte is de nieuweling een fikse 17 centimeter gegroeid. Daarmee komen de afmetingen van de Clubman op 4,22 meter lang, 1,84 meter breed en 1,45 meter hoog.
Vierdeurs
Qua uiterlijk vallen gelijk een paar zaken op. Zo heeft die behoorlijke toename in lengte ongetwijfeld te maken met het feit dat de nieuwe Clubman vier volwaardige portieren heeft. Het huidige model heeft er immers maar twee, plus nog een klein deurtje aan de rechterkant (Clubdoor genaamd), dat in tegengestelde richting opent.
Horizontale lichten
Daarbij is ook de achterzijde van de aankomende Clubman behoorlijk afwijkend in vergelijking met zijn voorganger. De achterlichten doen een beetje denken aan die van de Paceman en zijn horizontaal uitgesmeerd (bij de eerste Clubman liepen ze juist verticaal). Bovendien heeft de dakspoiler nu een inkeping in het midden en zijn er centraal onder de achterbumper twee uitlaatpijpjes geplaatst. De twee achterdeurtjes openen nog steeds naar links en rechts.
Luchtgeleiding
Rondom de voorwielen heeft Mini zogenoemde AirCurtains en AirBreathers geplaatst, blokhaakvormige openingen voor en achter de wielkasten die voor een betere luchtgeleiding rond de wielen en wielkasten zorgen. Dit is een aerodynamisch slimmigheidje wat we al kennen van onder andere de BMW 4 Serie.
Vijf zitplaatsen
Binnenin de Clubman Concept vinden we een ‘gepimpt’ Mini-interieur met daarin vijf zitplaatsen. De stylisten hebben er een kleurige boel van gemaakt (met stof, leer en kunststof in onder meer rood, zwart, blauw en zilver), maar het is even de vraag of we dat op die manier gaan terugzien op het productiemodel.
Motoren
Wat de grote van de bagageruimte gaat worden, heeft Mini nog niet bekendgemaakt en ook over de motorisering zwijgt het merk nog. Echter, het spreekt natuurlijk voor zich dat de Clubman met alle bekende Mini-motoren geleverd gaat worden: als One (1.2 driecilinder turbo met 102 pk/180 Nm), als Cooper (1.5 driecilinder turbo met 136 pk/220 Nm), als Cooper S (2.0 viercilinder turbo met 192 pk/280 Nm), als One D (1.2 driecilinder turbodiesel met 95 pk/220 Nm) en als Cooper D (1.5 driecilinder turbodiesel met 116 pk/270Nm).
Een productiemodel van de Clubman wordt volgens Mini Nederland pas in 2015 bij de dealers verwacht.
Bron: Autovisie
Meer info en foto's:
BMW Group Press Release
Motoringfile
door Remco Slump
MÜNCHEN - De nieuwe Mini is al geen kleine jongen meer, maar de volgende generatie Clubman maakt het helemaal bont. De tweede editie, die als concept vanaf volgende week op de Autosalon van Genève staat, is maar liefst 26 centimeter langer dan de huidige Clubman.
En daarbij is het niet gebleven. Vooruit, in de hoogte scheelt het nauwelijks, maar in de breedte is de nieuweling een fikse 17 centimeter gegroeid. Daarmee komen de afmetingen van de Clubman op 4,22 meter lang, 1,84 meter breed en 1,45 meter hoog.
Vierdeurs
Qua uiterlijk vallen gelijk een paar zaken op. Zo heeft die behoorlijke toename in lengte ongetwijfeld te maken met het feit dat de nieuwe Clubman vier volwaardige portieren heeft. Het huidige model heeft er immers maar twee, plus nog een klein deurtje aan de rechterkant (Clubdoor genaamd), dat in tegengestelde richting opent.
Horizontale lichten
Daarbij is ook de achterzijde van de aankomende Clubman behoorlijk afwijkend in vergelijking met zijn voorganger. De achterlichten doen een beetje denken aan die van de Paceman en zijn horizontaal uitgesmeerd (bij de eerste Clubman liepen ze juist verticaal). Bovendien heeft de dakspoiler nu een inkeping in het midden en zijn er centraal onder de achterbumper twee uitlaatpijpjes geplaatst. De twee achterdeurtjes openen nog steeds naar links en rechts.
Luchtgeleiding
Rondom de voorwielen heeft Mini zogenoemde AirCurtains en AirBreathers geplaatst, blokhaakvormige openingen voor en achter de wielkasten die voor een betere luchtgeleiding rond de wielen en wielkasten zorgen. Dit is een aerodynamisch slimmigheidje wat we al kennen van onder andere de BMW 4 Serie.
Vijf zitplaatsen
Binnenin de Clubman Concept vinden we een ‘gepimpt’ Mini-interieur met daarin vijf zitplaatsen. De stylisten hebben er een kleurige boel van gemaakt (met stof, leer en kunststof in onder meer rood, zwart, blauw en zilver), maar het is even de vraag of we dat op die manier gaan terugzien op het productiemodel.
Motoren
Wat de grote van de bagageruimte gaat worden, heeft Mini nog niet bekendgemaakt en ook over de motorisering zwijgt het merk nog. Echter, het spreekt natuurlijk voor zich dat de Clubman met alle bekende Mini-motoren geleverd gaat worden: als One (1.2 driecilinder turbo met 102 pk/180 Nm), als Cooper (1.5 driecilinder turbo met 136 pk/220 Nm), als Cooper S (2.0 viercilinder turbo met 192 pk/280 Nm), als One D (1.2 driecilinder turbodiesel met 95 pk/220 Nm) en als Cooper D (1.5 driecilinder turbodiesel met 116 pk/270Nm).
Een productiemodel van de Clubman wordt volgens Mini Nederland pas in 2015 bij de dealers verwacht.
Bron: Autovisie
Meer info en foto's:
BMW Group Press Release
Motoringfile