Pagina 1 van 2

Nieuwe MINI Works Challenge 2008 (R56) op de IAA

Geplaatst: 14 aug 2007, 11:19
door Berthil
Terwijl de MINI Challenge 2007 in zijn beslissende eindfase zit wordt achter de schermen gewerkt aan de opvolger in deze unieke Clubsport serie. Bij de races in van de MINI Challenge in 2008 zal voor het eerst de nieuwe MINI John Cooper Works Challenge aan de start verschijnen. Uit de technische gegevens en eerste indrukken uit de testritten blijkt al dat de deelnemers aan de MINI Challenge 2008 een nog intensievere sportbelevenis te wachten staat. Meer koppel, een verbeterde accelleratie, een hogere topsnelheid en verbeterde wegligging en tractie zijn kenmerken voor het nieuwe sportvoertuig. Voor de toeschouwers betekent dit nog meer spanning, actie en meeslepende duellen op het circuit.

Het eerste optreden van de nieuwe MINI John Cooper Works Challenge zal op de IAA van Frankfurt zijn. Daar kan het publiek een eerste indruk krijgen van de MINI zoals die geleverd gaat worden aan de raceteams van 2008. Maar de Challenge auto van 2008 zal ook voor anderen beschikbaar komen. Met zijn uitstekende prestaties en handling zal hij ook in andere series de concurrentie zijn achterlichten laten zien. De nieuwe MINI John Cooper Works Challenge zal race-klaar en met alle onderdelen voor optimale prestatie en verplichte veiligheidsvoorzieningen geleverd worden aan particuliere klanten.

Voor privé-rijders die niet aan de MINI Challenge deelnemen zal de 210 pk sterke Mini vanaf zomer 2008 leverbaar zijn. De prijs is in Duitsland 49.900 € (inkl. BTW).

Aan de specificaties te zien zal dus de MINI Challenge rijden met meer pk's dan de nieuwe John Cooper Works tuning kit die sinds een maand verkrijgbaar is. Onduidelijk is nog of de Challenge auto een goedkeuring heeft om op de openbare weg te rijden. De foto's in het persbericht zijn computer gerendeerd, geen foto's van de echte MINI Cooper Works Challenge dus (red.)

Update: De (voorlopige) specificaties zijn bekend:

MINI John Cooper Works Performance Engine: Four-cylinder inline power unit with twin-scroll turbocharger and direct gasoline injection, fitted crosswise at the front Racing exhaust
Capacity: 1,598 cc
Output: 154 kW/210 hp
Max torque: 260 Nm/192 lb-ft (with overboost 280 Nm/206 lb-ft)
Power transmission: Front-wheel drive, six-speed manual
Suspension: Independent suspension, McPherson spring struts at the front, central-arm rear axle, EPAS (Electrical Power Assisted Steering), 17-inch aluminium rims (Borbet) in MINI CHALLENGE design, dampers adjustable both inbound and rebound (KW Automotive), adjustable spring strut support at the front, racing brakes, race-specific ABS, limited-slip differential, motorsport tyres (Dunlop)
Body: John Cooper Works Aerodynamics Package with a new performance front spoiler, adjustable rear spoiler and rear diffuser, Air pressure elevating system for an even faster tyre change
Performance: Acceleration 0-100 km/h in 6.1 seconds, top speed 240 km/h (149 mph), deceleration 100-0 km/h in 3.1 seconds = 31 metres/102 feet
Safety: Rollcage welded into the car, six-point safety belt, automatic fire extinguisher, racing seat including Head And Neck Support (HANS) system
Weight: Max 1,150 kg/2,536 lb including driver
(All technical data is preliminary.)


(Met dank aan Ivo voor de image links)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 14 aug 2007, 11:23
door coendek
DAMN! zo lust ik hem ook wel!! :D

ziet er goed uit!

Berthil waar vind je die dingen altijd!! :shock: heel cool :cool:

Coen

Geplaatst: 14 aug 2007, 11:33
door Marcel Always Open
Stond al op Mini United :lol: achter een zeiltje.

TBL had de primeur van de eerste foto:
Afbeelding

Geplaatst: 14 aug 2007, 12:26
door FastBunny
Is dit dan een soort stage 2 al ofzo? Dacht dat de Cooper S Workskit voor de R56 maar op 192PK zat :)?

Geplaatst: 14 aug 2007, 12:29
door FunkyRAT
ziet er aardig uit! Welke velgen zitten er onder?


edit:
Afbeelding

sowee dat zijn mooie wieltjes!

Geplaatst: 14 aug 2007, 13:22
door Berthil
FastBunny schreef:Is dit dan een soort stage 2 al ofzo? Dacht dat de Cooper S Workskit voor de R56 maar op 192PK zat :)?
Goeie opmerking, is aangepast. Ik was alweer vergeten hoe weinig pk's die stage 1 kit heeft :)

Geplaatst: 14 aug 2007, 14:09
door kwiebje
Zo in racetrim is die R56 behoorlijk dik :shock: :shock:

Geplaatst: 14 aug 2007, 15:55
door florisvandam
Jez...s wat een gave bak man, zo'n een moet ik er ook hebben!!
Alleen dan niet in het rood!!

gr.
floris

Geplaatst: 14 aug 2007, 16:08
door Ivo
Wat een schandalig dik ding :hap :shock:! Echt heel gaaf. Velgen zijn ook super. Hier mogen ze wel een straatversie van gaan maken.

Geplaatst: 14 aug 2007, 16:44
door Ivo
Afbeelding

:-PP

Geplaatst: 14 aug 2007, 17:04
door coendek
damn! :shock: :shock: :shock: :shock:

Geplaatst: 14 aug 2007, 17:45
door Hans
Wow! :shock: Ga denk ook maar Mini challenge rijden.. wat een dik ding!!

Geplaatst: 14 aug 2007, 18:28
door Wint
Wat een dik ding man! 8)
Ben al aan het sparen.....

Geplaatst: 14 aug 2007, 18:34
door Miniboard
Wint schreef:Ben al aan het sparen.....
En ik ga een 2e baan erbij nemen :wink: .

Geplaatst: 14 aug 2007, 18:36
door MR
Als die stage 2 of 3 er zo uit gaat zien.... WOOOOW....

50K tering wat een geld!

MR