Pagina 1 van 2

2spaaks stuurwiel met duimgrips

Geplaatst: 20 mei 2006, 15:17
door FunkyRAT
Weet iemand het onderdeelnummer of naam van dit stuurwiel? Ik heb namelijk de standaard 2 spaaks met multifunctie, maar deze is onderhevig aan slijtage. Vandaar dat ik een nieuwe moet kopen, maar wil dan gelijk de 2spaaks met de duimvormingen, geperforeerd leer en het center-streepje in het midden.

Ik ben bij BMW onderdelen Den haag langs gegaan waar ze een chassis# nodig hadden van een auto met het betreffende stuurwiel. Dus ik ging vervolgens bij MINI Den haag waar er genoeg van stonden, maar de verkoper die niet zoveel verstand had van MINI's deed heel geheimzinnig over de laatste 7 karakters van het chassis, de productiemaand wist hij niet en een onderdeelnummer kon hij me ook al niet geven...

Ik had mezelf van te voren met behulp van de epc/etk al wat georienteerd en heb het vervolgens nog even nagezocht op RealOEM.
Nergens zie ik een grafische weergave van het stuur dat ik zoek. Dus moet ik een keuze maken uit de volgende onderdeelnummers:
  • 01 STEERING WHEEL,LEATHER,FOR MULTIFUNCTION 1 einddatum: 07/2004 32336770428

    02 STRNG WHL,LEATH.,"COOPER S"MULTIFUNCTION SCHWARZ/GRAU 1 einddatum: 09/2005 32336770336 (deze zou niet meer verkrijgbaar zijn)

    03 STRNG WHL,LEATH.,"COOPER S"MULTIFUNCTION 1 vanaf: 03/2003 32330146480
is de "cooper s" het stuurwiel dat ik zoek?

Geplaatst: 20 mei 2006, 18:26
door LUV2XLR8
Ik heb deze in mijn MINI Cooper Chili-uitvoering:

Afbeelding

Geplaatst: 20 mei 2006, 20:39
door MINIJCW
Zou ik meteen voor de 3 spaaks gaan als dat past

Geplaatst: 20 mei 2006, 21:43
door Berthil
Ik voor de 2-spaaks, veel makkelijker die multifunctionele knoppen op de achterkant i.p.v. alle kleine knopjes op de voorkant :) :)

Geplaatst: 21 mei 2006, 11:58
door FunkyRAT
MINIJCW schreef:Zou ik meteen voor de 3 spaaks gaan als dat past
Het past wel, alleen een stuurwielrand kost 300 euro, knoppensetjes net onder de 200, een nieuwe airbagmoduul iets meer dan 300, en dan nog die sierafdekkingen. Dat is dus >800 euro, en eigenlijk wil ik geen geld aan het stuur uitgeven, tis dat ik nu genoodzaakt ben.

Een stuurwielrand 2spaaks kost 300 euro, das wel genoeg voor het stuur. Verder ben ik erg gewend aan de huidige MF toetsen en vind ik ze zo wel ideaal geplaatst(wat berthil zegt dus).

Ik had ook een witte jcw spoiler besteld, 4 weken gewacht en komen ze met een grijze aan :evil:

Geplaatst: 21 mei 2006, 14:33
door Peter
Is er negens een stuurrand uit een schade MINI te koop of op ebay ofzo?

Hoop geld voor een stuurrand...

Geplaatst: 21 mei 2006, 14:49
door henkietenk
Misschien wel op die sloop waar CooperS-indiblue geweest was?

Geplaatst: 21 mei 2006, 19:18
door MINIJCW
Berthil schreef:Ik voor de 2-spaaks, veel makkelijker die multifunctionele knoppen op de achterkant i.p.v. alle kleine knopjes op de voorkant :) :)
Wat moet ik mevoorstellen bij knoppen op de achterkant?

Geplaatst: 21 mei 2006, 19:26
door henkietenk
de audio-knoppen. Drie knopjes aan linker- en 3 aan de rechterkant. Dus onder het rijden kun je heel makkelijk die knopjes bedienen, je hoeft nauwelijks de stand van je handen te veranderen. Ik kan nu even geen foto's ervan plaatsen. Mijn telefoon/camera is gister in de blubber gevallen tijdens een dance-festival. Dus die moet nodig schoongemaakt worden :)

Geplaatst: 21 mei 2006, 19:30
door MINIJCW
Ja dus hetzelfde als wat ik nu heb. En dat is 3 spaaks alleen die knoppen zijn rond. Links voor radio, rechts voor cruise control en hoef mijn handen ook niet te veranderen van het stuur

Geplaatst: 21 mei 2006, 21:13
door henkietenk
Soory, vergeten bij te zeggen, bij 2 spaaks zitten die knoppen van de audio aan de achterkant van het stuur. De cruise-control en toeter zitten aan de voorkant. Ik vind het 3spaaks-stuur er wel mooier uit zien.

Geplaatst: 21 mei 2006, 21:15
door MINIJCW
Ach ja het is maar wat je gewend bent :wink:

Geplaatst: 01 jun 2006, 19:41
door FunkyRAT
zojuist contact gehad met de dealer, waar ik dus om het stuurwiel met de duimuitsparingen had gevraagd, naam 'cooper s'. Bij de Mini showroom vertelde de verkoper tegen mij: je oude is hiermee zo te vervangen, alle knoppen + airbag zijn uitruilbaar.

De afdeling onderdelen (van BMW, welke toevallig de MINI onderdelen verkoopt) heeft contact opgenomen met BMW NL. Die beweert dat je een conversiekit moet kopen alles erop en eraan kom je rond 800 euro uit.

Echter, in de ETK (in de versie die ik heb en die van de dealer) staat dat er maar 1 conversiekit is, en dat is die van 2 naar 3 spaaks. De prijs is dan €800 omdat er een stuurwielrand à €300 in zit en een airbagmoduul à €300 ongeveer, + alle tierlantijntjes als kabeltjes, knoppen, en de sierafdekkingen op de spaken.

Nu wil ik de afdeling onderdelen uitleggen dat er een misverstand moet zijn dat BMW NL waarsch niet begrepen heeft dat het gaat om van 2 spaaks naar 2spaaks met duimuitsparingen. Ik kan de afdeling onderdelen dit niet uitleggen omdat er zo'n arrogante pipo achter staat die bezwijkt onder druk (stress) en denkt dat de klanten het nooit beter kunnen weten. Immers, BMW NL (=hun God) heeft dit toegezegd. Om zo iemand het dan uit te leggen, daar heb ik geen energie + tijd voor.

Al met al kan ik dus 'op eigen risico' nu het 2 spaaks stuurwielrand met duimuitsparingen kopen, wat inhoudt dat als het niet past, ik het niet kan ruilen, en ik ook geen korting erop krijg. Doorverkoop gaat dan ook niet lukken want ik ga niet 300 euro eraan uitgeven en het vervolgens wegdoen voor minder. Omdat ik het zelf monteer, kan ik ook niet op BMW terugvallen dat zij de fout hebben gemaakt omdat ik het dus op eigen risico heb gekocht. Dit alles door gebrek aan kennis over MINI's bij BMW en miscommunicatie.

Conclusie: het is weer klote bij BMW Forepark :evil: Bij BMW NL krijg ik niemand persoonlijk te spreken en kan het alleen op papier.

Mijn vraag aan jullie is dus: Weet iemand of ik mijn 2spaaks kan vervangen met slechts een stuurwielrand 2spaaks met duimgrips?

Geplaatst: 01 jun 2006, 20:58
door Maaij
Klote zeg. Ik zal gewoon een ander dealer proberen. Bel anders een aantal dealer om het na te vragen.

Geplaatst: 02 jun 2006, 00:51
door Berthil
Op de plaatjes op RealOEM is inderdaad geen verschil te zien in het tweespaaks stuur tussen de Cooper en Cooper S. Op de plaatjes staat volgens mij allebei met duimgrip maar jij hebt dus nu zonder? Heb je er een foto van?

Cooper R50 11-2002 en Cooper S R53 04-2003 (zelfde plaatje):
Afbeelding

Je zou het nog eens kunnen vragen op mini2.com maar anders zit er waarschijnlijk niks anders op dan de ring te bestellen en het uit te proberen, of misschien de ring van een sloop-MINI zien te bemachtigen. Soms ben je de eerste met zoiets en ben je het proefkonijn :)

Edit: Ik heb nog even goed gekeken naar mijn eigen stuur:)
Die op dit plaatje is zonder duimgrips.