Pagina 1 van 1

Geen warme lucht van airconditioning

Geplaatst: 15 okt 2011, 11:49
door MartijnGizmo
Nu het buiten wat kouder wordt krijg ik ook eindelijk de gelegenheid om de kachel te gebruiken. Nouja, als die het zou doen... Ik heb het niet snel koud in de auto, maar m'n vriendin wel, dus toen ik vorige week de temperatuur van de (volledige) airconditioning omhoog zette was ik nogal beteuterd dat er geen warme lucht uit kwam.

De symptomen op een rijtje:
- geen warme lucht bij een temp hoger dan 20, pas bij 25-28/max gebeurt er een beetje
- wél warme lucht als ik de voorruit ontwasem, die is binnen 30 seconde vrij
- koelvloeistof is helder en op max niveau
- koude lucht werkt wel volledig

Met wat speurwerk kwam ik op de suggestie om de klep onder het dashboard te controleren, maar dat is volgens mij alleen zo bij een handmatig bediende variant. Iemand ervaring met dit probleem bij een automatische airconditioning? :(



Edit: het enige dat ik kan bedenken is dat ik bij inbouw van aux-ingang een stekkertje van de airco heb losgeduwd, nog maar eens ff op z'n kop in de auto kruipen... :s

Geplaatst: 06 nov 2011, 17:08
door MartijnGizmo
Hmm, afgelopen weken niet echt aan gedacht omdat het wat warmer was, maar gisteravond viel het me toch weer op dat het koud in de auto was, ondanks dat de clima op 19 graden stond.

Iemand nog een suggestie wat het zou kunnen zijn?

Geplaatst: 06 nov 2011, 17:29
door BMX
de weerstand niet goed?
geen idee waar die zit.. maar als die vuil is dan werkt die niet goed :)

Geplaatst: 15 nov 2011, 18:10
door MartijnGizmo
Goed, vandaag weer even mee bezig geweest, helaas zonder resultaat:
- Scangauge II gekocht, motor wordt 91-96 graden in de stad, thermostaat lijkt me dus ok
- de zekeringen + relais zijn in orde
- nog een keer de radio eruit gehaald en alle kabels gecontroleerd, lijken allemaal vast te zitten
- koelvloeistof zit nog steeds vrijwel op max en ziet er nog steeds prima uit

Helaas nog steeds geen warme lucht, zeker niet nu het buiten maar een graad of 2 is. Nu zou ik het zelf ook niet meer weten... :|

Geplaatst: 15 nov 2011, 18:24
door Mini-Cooper
Misschien lucht in het systeem?

Als je lucht in je binnenradiator of leidingen naar binnen hebt kan er geen warm water naar binnen en krijg je ook geen
warme lucht binnen.

Dit kun je controleren door de ingaande en uitgaande waterleiding te checken op temperatuur na een rit waarbij de motor
warm is en je de kachel aan gehad hebt. De leidingen gaan bij de mini onder de stuurbekrachtingsoliereservoir naar binnen.
Hier zit ook een ontluchtventiel, misschien deze eens ontluchten daar.


Gr,
Berry

Geplaatst: 15 nov 2011, 18:36
door MartijnGizmo
Thanks, volgens mij is het een zelf-ontluchtend systeem in een Mini... Ik heb wel de R50/R53-Bentley-Manual besteld, maar daar zit een levertijd van 2-3 weken op. :(

Geplaatst: 15 nov 2011, 18:38
door Mini-Cooper
nee Martijn,

het is niet zelfontluchtend , dat weet ik van een monteurvriend van mij. Er zit op de bovenste leiding ook een ontluchtnippel ,die kan je zien bij het reservoir. Als je auto niet goed ontlucht is na een koelwateraflating,kan je dit krijgen.

Geplaatst: 15 nov 2011, 19:58
door Governorrob
Hoi Martijn,

Tijdens Mini in the Bush viel me de warmte ook tegen, bij een stand van 24. Ik heb toen de lucht op het lichaam gezet. Vervolgens werd het lekker warm. Was ook wel nodig, aangezien het met de kap open best koud was!!!

Airco uit zorgt trouwens ook voor een veel warmere lucht.

GR

Rob

Geplaatst: 15 nov 2011, 20:56
door MartijnGizmo
Hier komt echt géén (of iig nauwelijks) warm lucht uit, zelfs niet bij "HI", dus ná 28 graden. Airco heb ik dan uiteraard al met een knopdruk uitgezet! :cry:

Geplaatst: 15 nov 2011, 22:07
door Mini-Cooper
En je hebt wel warme lucht als je m op de voorruit zet? (daar had ik overheen gelezen)

Dan moet er toch iets zijn met de regelklep.

Ik heb eens op ander forums gezocht en daar een gelijkend issue met de kachelregeling gevonden en hier
bleek het een kabelbreukje te zijn geweest .Hierdoor werkte de stelmotor niet.

quote:
Een heel klein minimaal breukje bij de stekker die op een kachelklep zit deed de kleppenregeling het niet meer.
Waarschijnlijk gekomen met het dashboard en kachelhuis demonteren de 1e keer


Misschien dat je toch een kabelbreuk of een losse stekker hebt veroorzaakt met de inbouw van de aux ingang?

Geplaatst: 15 nov 2011, 22:26
door MartijnGizmo
Vanavond nog even de radio eruit gehaald om alles te controleren, maar kon geen losse kabels ontdekken achter het bedekkingspaneel. Er komt trouwens géén warme lucht uit als ik hem op de voorruit zet, ik denk dat het zo leek omdat het een tijdje terug nog iets warmer was... dat de ruit toch snel vrij is komt denk ik door de airco.

Na een (korte) rit vanavond even aan de kachelunit gevoeld in de passagiers-voetenruimte, maar die voelde niet warm aan. Ook onder de motorkap gekeken naar waar de koelvloeistofleidingen door het schutbord gaan, maar daar kon ik niet bij zonder de (nog hete) uitlaat aan te raken.

Komende maand toch maar ff naar de dealer brengen denk ik. :|

Geplaatst: 15 nov 2011, 22:44
door Mini-Cooper
Als je helemaal geen warme lucht binnen krijgt dan denk ik toch dat je lucht in de aanvoerslangen of radiator hebt. (of een andere blokkade b v door gebruik bar's leak )

succes ermee,

ben benieuwd wat het straks blijkt te zijn.

Gr,
Berry

Geplaatst: 15 nov 2011, 22:47
door MartijnGizmo
Thanks, ik zal de uitkomst zeker laten weten!

Geplaatst: 28 nov 2011, 00:22
door MartijnGizmo
Nog geen tijd gehad om hiervoor naar de dealer te gaan, maar kwam vandaag toevallig dit tegen:
This is an on board diagnostic function of the IHKA (BMW geek speak for climate control) that provides three test modes. Mode 1:Read fault memory; Mode2:Calibration run (this is what I refered to in my original post); Mode3: Manual check of functions.

On my 2002 Cooper the diagnostic function can be accesed by simultaneously pressing the OFF button and the blower PLUS switch for approximately 2-3 seconds with the ing switch in position 2.

The display panel will show a single streamer bar for Mode 1 - read fault memory. Keep pressing the OFF button to scroll through all the modes; a second and third streamer bar respectively will appear to indicate the mode.

To enter a particular Mode, press the AUTO button when that Mode is displayed.

To exit turn off the ignition switch.

If no faults are present 00 is displayed; otherwise a fault code will appear.
Mode 2 will perform a calibration run of the servo motors responsible for actuation the flaps in the HVAC distribution box below the dashboard; if you listen carefully you can hear the flaps moving. This is useful to diagnose a problem where ther is no air flow to the footwell (common failure on Cooper). If the system is able to cycle the servos through full range of motion with no errors, the motor and electronics are fine. keep in mind that the feedback sensors are located inside the servo. So if the test passed it means the motor moved...but the flap may not have moved because the linkage is broken. The fix is to remove the entire dash and replace the broken flap.

There is a way to perform this diagnostic on all vehicles with climate control....without the use of expensive Dealer only tool. the diagnostics is built into the dash..all you need is your fingers.

pardon the long winded post and I hope this helps. Please advise of any further questions.
Even getest, maar alles lijkt naar behoren te werken en geen foutcodes. Ook nog even aan de koelslangen gevoeld nadat er met de auto gereden was, die leken op alle plekken even warm te zijn. Dit bevestigt mijn vermoeden dat het idd aan de kachelradiator ligt.