Pagina 1 van 5
Compressordruk (boost) meter
Geplaatst: 11 jan 2007, 16:36
door Berthil
Iemand hier ervaring mee en een goed adresje?
Ik wil voorkomen dat ik weer ongemerkt drukverlies heb zoals de afgelopen maand, en na de wijzigingen van komende zaterdag zou het misschien kunnen voorkomen dat ik soms over de 2,15 bar heen ga en dat moet het liefst voorkomen worden.
Ik weet wel wat ik wil maar het vinden is moeilijk:
52 mm, moet in mijn Cravenspeed houder passen (naast de toerenteller)
Analoog of digitaal, geheel zwart (dus ook cijferplaat) met witte letters en amber verlichting, lieft rood verlichte naald zoals bij de GP meters
Liefst in bar, psi zegt me niet zoveel.
Instelbare max waarde welke een lampje laat branden en/of akoustisch signaal bij bereiken max waarde.
Een geheugenfunctie zou leuk zijn zodat je na een rit kan zien wat de piek is geweest.
Biesheuvel heeft wel de VDO en die zou ook goed passen bij de extra instrumentset die ik al heb want daar zitten ook de VDO meters in, maar hij is wel wat saai. Bovendien heb ik geen Turbo

Al zijn de VDO meters bij zonlicht altijd nog goed afleesbaar, er is ook een psi-versie met Boost tekst.
Deze website heeft ontzettend veel keus, daar kom ik uit op een
CyberDyne (wel digitaal en in psi).
Links komt dan later trouwens nog een keer een air/fuel meter met daarbinnen in de uitlaatgastemperatuur om motorschade te voorkomen.

Geplaatst: 11 jan 2007, 16:41
door Hans
Hoe kan je de druk meten uit een compressor?? daar ben ik wel benieuwd naar.. verder vind ik die VDO meter wel oke

Geplaatst: 11 jan 2007, 16:46
door Berthil
Er komt ergens een T stukje op een slang waar de compressordruk op staat en dan een goeie slang naar sensor en daarna naar de meter.
Zaterdag krijg ik het T-stukje al als er toch de nieuwe compressor bypass klep in komt.
Geplaatst: 11 jan 2007, 17:02
door iDarkDesign
Ik vind extra metertjes ZO gaaf. Ik zou het liefst rondom me een heel scala aan metertjes aanleggen! Dan natuurlijk wel met custom wijzerplaatjes. Kan je dat niet doen berthil?
ik zit te denken om ook dergelijke metertjes aan te gaan sluiten, maar is dat zelf te doen?
iDD
Geplaatst: 11 jan 2007, 17:39
door Xanlle
Ik heb zo'n setje liggen en in mijn installatiebeschrijving staat dat de compressor druk gemeten wordt via de vacuumleiding die loopt vlak bij de intercooler.
Geplaatst: 11 jan 2007, 18:01
door Berthil
Hier is de inbouw-instructie van de Cooper S gauge kit. Zo te zien niet zo moeilijk te installeren, maar zaterdag ligt de boel toch open bij mij.
Wel even opletten op de slang die op het T-stuk wordt aangesloten. Bij sommige kits krijg je zo'n doorzichtige auquarium slang meegeleverd. Daarmee duurt het niet zo lang totdat je zelfs compressor druk gaat verliezen omdat die slang niet tegen olie kan en erg slap is.
Bij mij gaat een textielversterkte en oliebestendige slang op.
Geplaatst: 11 jan 2007, 18:05
door Maaij
Berthil schreef:Bij sommige kits krijg je zo'n doorzichtige auquarium slang meegeleverd. Daarmee duurt het niet zo lang totdat je zelfs compressor druk gaat verliezen omdat die slang niet tegen olie kan en erg slap is.
Bij mij gaat een textielversterkte en oliebestendige slang op.
Ervaring mee?

Geplaatst: 11 jan 2007, 18:25
door Berthil
Ik niet maar anderen wel

Daarom lees ik veel op internationale forums,
kan ik tenminste nieuwe fouten maken die anderen nog niet gemaakt hebben

Geplaatst: 11 jan 2007, 18:30
door iDarkDesign
Is deze officieel van MINI? Kan ik deze dan nog bestellen bij mn dealer?
iDD
Geplaatst: 11 jan 2007, 18:33
door Maaij
iDarkDesign schreef:
Is deze officieel van MINI? Kan ik deze dan nog bestellen bij mn dealer?
iDD
Is origineel van MINI, maar alleen in de US te krijgen. Ik denk niet dat een dealer in NL deze kan bestellen.
Geplaatst: 11 jan 2007, 18:37
door Berthil
Outmotoring verstuurt het wel naar Nederland, zoals gewoonlijk echter niet goedkoop en voor verzending vragen ze ook best veel. Die olietemperatuur is wel in Fahrenheit!
Ik heb er de
Cravenspeed houder voor de meters ook net besteld (omdat die zo mooi zwart is

)
Niet die Alta kopen want die is 60 mm en de meeste gauges zijn 52 mm.
Daar zijn wel vulringen voor maar dan krijg je dit
Ziedaar een avondje researchen

Geplaatst: 11 jan 2007, 18:42
door iDarkDesign
OEF! bij
turnermotorsport.com
das best prijzig voor een paar metertjes! Iemand toevallig nog een tweedehands setje liggen voor een mooi prijsje?
iDD..... toch Ton maar eens vragen
Geplaatst: 11 jan 2007, 18:48
door Berthil
Die onderste is natuurlijk verschrikkelijk lelijk met dat brok plastic onder je toerenteller.
Xanlle heeft wat te koop maar de olietemperatuurmeter is daar ook in Fahrenheit. Wel de juiste combinatie van Boost en Olietemperatuurmeter.
Ik heb nog even met de gedachte gespeeld om hem te vragen alleen de houder aan me te verkopen maar dit zijn meter-houders die op een soort uitsteeksels worden gezet. Zo te zien is de beugel wel voor MINI gemaakt, maar de houders lijken universeel (sorry Xander, ik ben een pietlut).
De set van Xanll is wel van Defi, dat is kwalitatief een erg goed merk dus zijn nieuwprijs kan kloppen.
Ik heb al de extra instumentenset en zoals je ziet past die vdo meter daar goed bij

Die zal er verlicht hetzelfde uitzien.

Geplaatst: 11 jan 2007, 18:57
door Hans
Je kan die gekke voltmeter, waar je niks aan heb er toch uit gooien en daar die boostmeter plaatsen?!
Geplaatst: 11 jan 2007, 19:09
door Berthil
Zou kunnen, op zich geen slecht idee.
De zichtbaarheid van de meter is echter k(l)*t(en).
De kans bestaat namelijk dat ik over de 1,15 bar druk ga met 103% GTT crank pulley en dat moet ik wel op tijd zien. Maar dat moet zich zaterdag nog uitwijzen. Door de watergekoelde intercooler heb ik namelijk al behoorlijk wat compressordruk met de 57 mm (14%) pulley die er nu op zit. Ik laat denk ik de 103% pulley toch monteren want die is bijna 3 kg lichter en die is makkelijk te vervangen door de 100% GTT pulley door hun bevestigingsysteem. De eerste keer de pulley vervangen kan ik niet zelf.
Kan echter ook zijn dat ik een gadget ga halen bij HiTec Duitsland, die hebben een apparaatje welke de drukpieken uit het signaal naar de ECU haalt zodat deze geen te grote overdruk gaat registreren en daarna de motoraansturing op mager zet (zoals bij Nr 19 is gebeurd).
Volgen jullie wel
En ik heb met een vorige auto al eens in de middel of nowhere gestaan met een lege accu, al geeft zo'n voltmeter een vals gevoel van veiligheid want je moet er maar net op kijken op zo'n moment.