Pagina 1 van 1
Xenon-vraag RHD / LHD
Geplaatst: 18 okt 2010, 23:23
door Daveke
Aangezien ik bezig ben met een set Facelift Xenon's vraag ik me iets af..
De verkoper heeft het over RHD-beams en LHD-beams waar ik de LHD nodig zou hebben..?
Zit hier zo veel verschil tussen..?
Alvast bedankt!
Davy
Geplaatst: 18 okt 2010, 23:28
door Berthil
Natuurlijk, met RHD heb je Engelse koplampen en verblind je met de bermverlichting tegemoetkomend verkeer (in Nederland en bijna de rest van de wereld).
Geplaatst: 18 okt 2010, 23:32
door Daveke
Dus dat gaat niet lukken, zijn die ook niet anders in te stellen?
Geplaatst: 18 okt 2010, 23:36
door Berthil
Nee, zit in het glas van de koplamp.
Geplaatst: 18 okt 2010, 23:46
door Daveke
Zo, das even balen. Dat gaat dus niet lukken!
Geplaatst: 19 okt 2010, 19:57
door jstuyts
Ik dacht persoonlijk dat ze bij de dealer (waarschijnlijk ook wel zelf

) je koplampen ook anders konden instellen voor het geval dat je naar Engeland zou gaan? Ik dacht dat het verschil daar in zat (kwestie van stellen dus) en dat dat zo uit te wisselen was. Maar als het verschil tussen LHD en RHD in het glas zou zitten, dan zou dat verstellen weinig zin hebben toch? Hoe komt het dan dat ze dat bij de dealer wel kunnen doen vraag ik me dan af?
Ik kan helemaal verkeerd zitten hoor, ben zelf nooit met een auto naar Engeland gegaan dus weet het alleen maar van horen-zeggen.
Iemand anders die hier misschien dan meer over kan zeggen?
Geplaatst: 19 okt 2010, 20:26
door willem
Het verschil zit in opbouw van de lamp. Bij mini weet ik niet wat het verschil is, vaak is het glas anders gesneden zoals berthil aan geeft of zijn de reflectoren anders. Het is in elk geval niet in te stellen daarom moet er bij import autos uit uk, japan ect de koplampen vervangen worden.
Geplaatst: 19 okt 2010, 21:14
door Marcel Always Open
jstuyts schreef:Ik dacht persoonlijk dat ze bij de dealer (waarschijnlijk ook wel zelf

) je koplampen ook anders konden instellen voor het geval dat je naar Engeland zou gaan? Ik dacht dat het verschil daar in zat (kwestie van stellen dus) en dat dat zo uit te wisselen was. Maar als het verschil tussen LHD en RHD in het glas zou zitten, dan zou dat verstellen weinig zin hebben toch? Hoe komt het dan dat ze dat bij de dealer wel kunnen doen vraag ik me dan af?
Ik kan helemaal verkeerd zitten hoor, ben zelf nooit met een auto naar Engeland gegaan dus weet het alleen maar van horen-zeggen.
Iemand anders die hier misschien dan meer over kan zeggen?
hallo hier een regelmatige Engelandvaarder...
Sommige lampen zijn met een palletje te verstellen van LHD naar RHD.
Bij mini niet. Het LHD glas verzorgt een lichtbeeld dat standaard naar rechts wijst en er is geen palletje.
Met deze niet-verstelbare lampen moet je officieel zo'n sticker kopen die je op het centrum van de koplamp plakt in LHD-country, en daarmee de lichtbundel anders verspreid. Deze stickers zijn op de boot te koop maar ook bij veel tankstations en vast ook wel de ANWB. Dat vrijwel niemand dat in werkelijkheid echt plakt en gewoon gaat rijden in Engeland met foute verlichting, is een andere zaak.
Geplaatst: 19 okt 2010, 21:55
door jstuyts
Ah kijk, dat is 'm. Deelse waarheid van mij dus... Een sticker is een tijdelijke oplossing dus dat schiet niet op.
Conclusie, niet te doen dus en gewoon LHD koplampen kopen. Die staan toch ook wel met regelmaat op ebay.de en zullen niet heel moeilijk te vinden zijn denk ik?
Geplaatst: 26 okt 2010, 10:54
door Rein
Of hier gewoon gaan spookrijden
