Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29 mar 2006, 11:14
door MINIJCW
Mike Cooper heeft heel het hnadeltje verkocht aan BMW. Hij stopt ermee

Geplaatst: 29 mar 2006, 11:46
door hansie
Weet niet wat dit gaat inhouden mbt typegoedkeuring, APK en verzekeringswerk na een ongelukje.
Ik denk niet dat er een wet voor is (en dus legaal) maar het lijkt me voor de verzekering handig dat er een aantekening op je kenteken komt.(heb je ook iets leuks om op een feestje te laten zien).
In Engeland is zoiets bouwen wat makkelijker dus misschien via een omwegje toch een goedkeuring?

In Duitsland (Getragland) moet zoiets door de TUV, listige rakkers daar.

Ik denk dat het hoogst haalbare zal zijn dat Getrag een ombouwset samenstelt welke je zelf moet (laten) monteren met het opschrift dat het uitsluitend voor circuitwerk bestemd is.

Zal wel erg in de kosten gaan lopen :
- achterdiff met steekassen en andere wielnaven
- cardanas met ophangingen
- nieuwe versnellingsbak of in ieder geval een aanpassing met centraal diff
- diverse

Geplaatst: 29 mar 2006, 20:58
door Miniboard
MINIJCW schreef:Mike Cooper heeft heel het hnadeltje verkocht aan BMW. Hij stopt ermee
Is dat zó? Waar staat/stond dat vermeld.

Geplaatst: 30 mar 2006, 10:44
door MINIJCW
dat werd afgelopen weekend in de Mini fabriek vermeld door de heer die ons rondleidde. Hij gaat met pensioen en heeft het handeltje overgedragen aan BMW, dus het is geen op zichzelf gesteld bedrijf meer.

Geplaatst: 30 mar 2006, 15:44
door Berthil
Ik heb die geruchten ook al eerder ergens gelezen. Door een 'gat' in het contract tussen BMW en Rover kon BMW niet de rechten van John Cooper overnemen, die heeft zijn zoon zelf gehouden. Nu ziet het er dus naar uit dat John die rechten en zijn bedrijf aan BMW heeft verkocht. Daar zal hij inderdaad wel lekker van pensioen kunnen gaan.

Geplaatst: 30 mar 2006, 20:21
door Miniboard
Ha, als BMW nu ook de rechten op de naam heeft, hoop ik dat de volgende Works echt de stempel van BMW/MINI draagt.
Ik heb nog steeds diverse nieuwe onderdelen liggen die zijn over gebleven bij de ombouw naar een Works.
Zal de volgende extreme Mini nu Mini-M of weer JCW of GT heten :wink:

Geplaatst: 31 mar 2006, 14:43
door Eelke
Berthil schreef:Nu ziet het er dus naar uit dat John die rechten en zijn bedrijf aan BMW heeft verkocht.
John kan zoveel niet meer, die is al enige tijd wijlen Sir John Cooper :| Zijn zoon Mike lijkt me nou nog niet zo oud dat hij een leeftijd heeft dat je over pensioen nadenkt. Maar die is vast niet vies van een leuk bedragje.

Geplaatst: 31 mar 2006, 16:35
door MINIJCW
jawel zo werd het wel gezegd. Ok met 52 jaar is dat heel erg vroeg pensioen :mrgreen:, maar zal idd meer om het geld gaan :wink:

All Wheel Drive aftermarket

Geplaatst: 02 apr 2006, 13:49
door Bearcrow
Eelke schreef
Wat ik nog vergat te zeggen, het is natuurlijk ook nog maar zeer de vraag of het haalbaar is om dat AWD-systeem als after-market modificatie aan te bieden. Origineel in de fabriek erop bouwen is een ander verhaal dan een ombouw-kit.
Zo´n kleinserie modificatie kan ´killing´ zijn voor de efficiency van een productieplant omdat het aantal AWD orders waarschijnlijk beperkt is en er nogal wat speciale onderdelen voor op stock moeten worden gehouden. Daar komen de garantieverplichtingen dan nog eens bij.
Volgens mij rechtvaardigt dat fenomeen in Duitsland met name het bestaansrecht van clubs zoals Alpina/AMG/Hartge

Interessante modificaties via een ´gelieerd´ bedrijfje als John Cooper Works aanbieden kan een heel goede strategie zijn, al lees ik net dat Mike Cooper er helaas mee stopt. Ik hoop dat er dan een ander bedrijf opstaat dat goede banden met BMW Mini onderhoudt. Ik geloof nog steeds dat het succes van de Works modificatie absoluut onverwacht was.

Details als verzekering, typegoedkeuring zijn en blijven natuurlijk dikke ´roadblocks´ op weg naar een AWD mini voor een particulier/clubs.
Het is natuurlijk veel beter als je dit soort AWD systemen via de fabriek kunt kopen.

De consument wordt dan helaas afhankelijk van marketeers die prognoses moeten geven tav een niche markt. Tenzij men onder druk komt van de concurrentie zal marketing niet zo gauw overgaan tot het aanbieden van dit soort interessante modificaties. Te onvoorspelbaar.

Kortom waar ik eigenlijk op hoop is een Non plus Ultra versie van de R56.
Wat mij betreft met een modern proactief AWD systeem met LSD. Vermogen tussen de 250pk en 300pk, dubbele oplading (compressor en turbo). Meedraaiende Xenons, actieve vering. Goede stoelen. You name it. Oh ja en natuurlijk betaalbaar; richtprijs tussen 35000-40000 euro.

Groet,

Bear :mrgreen: