Pagina 1 van 1

Cooper & one Tuning

Geplaatst: 24 jun 2006, 15:42
door M7 Racing
Zoals jullie weten is het blok van de ONE en COOPER gelijk, een kleiner gasklephuis en software zorgt er voor dat de MINI ONE i.p.v. 115 PK een 90 PK produceert.

Nu kunnen beide motoren worden getuned tot een DIN 150 PK zonder problemen alleen moet men er wel een budget voor hebben.

1. Gasklephuis: veranderen naar een 58 mm. (€ 450,00)
2. ECU update
3. Uitlaat incl.spruitstuk (advies Supersprint)
4. Lucht filters (advies K&N)
5. Knokkenas
6. Kop aanpassing (vergroting inlaat en uitlaat kleppen) ( € 1.450,00)
7. Aanpassing carterschotten en zweef plaat) (€ 250,00)
8. Zuigers (€ 1.000,00
9. Vliegwiel en koppeling (advies Tilton € 1.000,00)

Ombouw moet men rekening houden met een kleine € 5.000,00

Echter ben je er nog niet...meer vermogen in de auto betekend ook dat je dit op de weg moet houden dus een sper monteren en een remmen upgrade is niet overbodig.

In de komende weken zal ik een aantal projecten uitwerken en op het forum plaatsen zodat andere mischien er iets aan hebben.

Groet,

M7 Racing
Carlo Kuijer

Ik vergat nog het belangrijkste: verander je thermostaat, in elke vorm van tuning zal je motor warmer worden en dat kan zorgen voor onherstelbare schade.

Re: Cooper & one Tuning

Geplaatst: 24 jun 2006, 17:26
door Maaij
M7 Racing schreef:Zoals jullie weten is het blok van de ONE en COOPER gelijk, een kleiner gasklephuis en software zorgt er voor dat de MINI ONE i.p.v. 115 PK een 90 PK produceert.

Nu kunnen beide motoren worden getuned tot een DIN 150 PK zonder problemen alleen moet men er wel een budget voor hebben.

1. Gasklephuis: veranderen naar een 58 mm.
2. ECU update
3. Uitlaat incl.spruitstuk (advies Supersprint)
4. Lucht filters (advies K&N)
5. Knokkenas
6. Kop aanpassing (vergroting inlaat en uitlaat kleppen)
7. Aanpassing carterschotten en zweef plaat)
8. Zuigers
9. Vliegwiel en koppeling (advies Tilton)

Ombouw moet men rekening houden met een kleine € 5.000,00

Echter ben je er nog niet...meer vermogen in de auto betekend ook dat je dit op de weg moet houden dus een sper monteren en een remmen upgrade is niet overbodig.

In de komende weken zal ik een aantal projecten uitwerken en op het forum plaatsen zodat andere mischien er iets aan hebben.

Groet,

M7 Racing
Carlo Kuijer
Klink allemaal erg 8)
-Wat voor luchtfilter gebruiken jullie zelf voor jullie race MINI?
-Is het ook mogelijk om alleen een groter (58mm) gasklephuis te monteren zonder alle andere mods? Is hier dan ook vermogen winst mee te behalen?
-Op verschillende forums lees je veel over verschillende koppen: Ported heads en bigger valve heads. Is hier ook nog veel verschil in? Krijgt je met een normale ported head ook veel vermogen winst? Moet je bij een bigger valve head ook je uitlaat/spruitstuk aanpassen? Zit volgens mij toch best veel verschil in prijs tussen deze 2 koppen.

Geplaatst: 24 jun 2006, 17:43
door Sid
ik voel me geroepen.
ben benieuwd.

Re: Cooper & one Tuning

Geplaatst: 25 jun 2006, 12:42
door M7 Racing
Maaij schreef:
Klink allemaal erg 8)
-Wat voor luchtfilter gebruiken jullie zelf voor jullie race MINI?
-Is het ook mogelijk om alleen een groter (58mm) gasklephuis te monteren zonder alle andere mods? Is hier dan ook vermogen winst mee te behalen?
-Op verschillende forums lees je veel over verschillende koppen: Ported heads en bigger valve heads. Is hier ook nog veel verschil in? Krijgt je met een normale ported head ook veel vermogen winst? Moet je bij een bigger valve head ook je uitlaat/spruitstuk aanpassen? Zit volgens mij toch best veel verschil in prijs tussen deze 2 koppen.
1. Wij maken gebruik van een Green Filter, maar ik adviseer de K&N, wij zijn Cup matig gebonden aan deze filter welke niet slecht is maar de K&N is veel beter door het gebruik van alu pijpen i.p.v. kunstof.

2. Ja je kunt zondermeer een ander gasklephuis monteren (de 58mm.) en je zult gelijk een verbetering in je MINI waarnemen. echter om de vermogens winst te omschrijven zal ik volgende week even een dyno uitdraai voor je maken, ik weet het zelf ook niet precies.

3. Hierbij is een link waar je de verschillen kunt zien. Ja een bigger valve head heeft veel zin als je ook de uitlaat en intaal aan past. meer lucht doorstroming is automatisch beter voor de motor.

http://www.m7racing.nl/downloads/MINI%2 ... 0Stock.pdf

Met groet,

M7 Racing

Carlo Kuijer

Re: Cooper & one Tuning

Geplaatst: 25 jun 2006, 13:13
door Peter
M7 Racing schreef:Wij maken gebruik van een Green Filter, maar ik adviseer de K&N, wij zijn Cup matig gebonden aan deze filter welke niet slecht is maar de K&N is veel beter door het gebruik van alu pijpen i.p.v. kunstof.
Is kunstof juist niet beter? Veel minder last van 'heat soak' dan bij alu toch?

Dat is wat mij tenminste belangrijk lijkt, een lagere temperatuur van de inlaat lucht.

Re: Cooper & one Tuning

Geplaatst: 25 jun 2006, 13:35
door M7 Racing
peter schreef:
M7 Racing schreef:Wij maken gebruik van een Green Filter, maar ik adviseer de K&N, wij zijn Cup matig gebonden aan deze filter welke niet slecht is maar de K&N is veel beter door het gebruik van alu pijpen i.p.v. kunstof.
Is kunstof juist niet beter? Veel minder last van 'heat soak' dan bij alu toch?

Dat is wat mij tenminste belangrijk lijkt, een lagere temperatuur van de inlaat lucht.
Het pijpje waar ik naar ref. is het montage deel aan de gasklephuis, aan de binnen zijde zitten veel oneffenheden welke niet bevoordelijk zijn voor de doorstroming. Ook als men naar de warmte geleiding gaat kijken is het beter een alu pijpje te gebruiken. Ook stijheid is van belang. Wie heeft er nu zin in een trilling onder de motorkap ?

Groet,

M7 racing

Carlo Kuijer

Geplaatst: 25 jun 2006, 14:08
door Maaij
Hoe zit het met een filter wat direct aan het gasklephuis gemonteerd wordt zoals:
Afbeelding

Zal dit nog een beter effect hebben?

Geplaatst: 25 jun 2006, 14:25
door Mini Poeper
Alleen gasklephuis en remap?
En ja ook nog een andere openluchtfilter. Maar niet té veel verranderen aan de motor?

Geplaatst: 25 jun 2006, 14:30
door M7 Racing
Maaij schreef:Hoe zit het met een filter wat direct aan het gasklephuis gemonteerd wordt zoals:
Afbeelding

Zal dit nog een beter effect hebben?
Als ik naar je foto kijk heb ik een opmerking, je filter krijgt niet genoeg koele lucht !

Ik zou persoonlijk een slang in de orginele opening plaatsen en deze op je filter laten uitkomen, of je kunt je radiator frame aanpassen en een gat erin vrezen.

Verder....het zal veel kabaal maken..hoe korten de luchtweg hoe meer geluid.

Groet,

M7 racing

Carlo Kuijer

Geplaatst: 25 jun 2006, 14:41
door Maaij
M7 Racing schreef: Als ik naar je foto kijk heb ik een opmerking, je filter krijgt niet genoeg koele lucht !

Ik zou persoonlijk een slang in de orginele opening plaatsen en deze op je filter laten uitkomen, of je kunt je radiator frame aanpassen en een gat erin vrezen.

Verder....het zal veel kabaal maken..hoe korten de luchtweg hoe meer geluid.

Groet,

M7 racing

Carlo Kuijer
Is niet mijn MINI :)

Deze filter heeft wel een winst van 10pk opgeleverd (testbank voor met standaard filter, testbank na met deze BMC filter). Vind het wel veel voor alleen een open filter.

Geplaatst: 25 jun 2006, 14:43
door Mini Poeper
Heb ik wel gedaan: de orginele (katoenachtige) buis tussenuit gehaald en richting het filter gedraaid en goed vast gezet met slangeklem.

Had eerder zo'n slang die bij filter zat, maar die ijzerdraad kwam er gewoon uitzetten.