Pagina 1 van 3

Beek bewerkte cilinderkop

Geplaatst: 16 apr 2009, 22:42
door Hans
Stel je heb een Works, GP of een Beek stage 2 bewerkte Mini maar je wil verder, niet alleen in piekvermogen maar sterk middenin, je kan een nog kleinere pulley nemen alleen bestaat de kans dat je compressor dat niet overleefd dus ga je ergens anders zoeken.
Een R53 heeft geen turbo waarvan de turbodruk makkelijk op te schroeven is, voordeel van een R53 compressor is dat je altijd vermogen heb (geen turbogat) piekvermogen is leuk in de kroeg maar bruikbaar vermogen is veel leuker :D

Dus dan kom je bij een specialist terecht en het liefst 1 die de Mini door en door ken om meer vermogen te krijgen op een betrouwbare manier! Ouderwest Tunen zullen we het maar noemen, cilinderkop bewerken in&uitlaat kanalen, andere nokkenas, grotere kleppen, iets grotere pulley voor meer lucht in die cilinderkop maar wat erin gaat moet er ook weer uit, dus je wil zo min mogelijk tegendruk hebben, dus na een goede tip van Berthil, de pre-kat er tussen uit halen deze is toch alleen maar voor de koude start. En we hebben een begin!

De zoektocht begon met een bijna nieuwe cilinderkop en waar kan je die het beste vinden? Juist hier op het forum, ik heb deze cilinderkop overgenomen van Miniboard voor €100,- en een fles witte wijn, mooi prijsje! Meer is die niet waard de dealer vroeg nog €500,- voor een kop die zij over hebben gehouden :s pure winst!


Afbeelding

Hier valt nog wat te doen!

Wat doet zo'n cilinderkop en nokkenas? In mijn geval maakt die de GP nog sterker onderin en in het midden gebied precies wat je nodig om snel uit een bocht te komen of even een Porsche verrassen op de snelweg.

Beek heeft mijn cilinderkop tussendoor bewerkt en heeft daardoor allemaal wat langer geduurd maar het was het wachten waard!





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oude kop.



Afbeelding
Nieuwe kop

Afbeelding
Oude GP kop, niks bewerkt.. :? Zo staat het wel in de folder!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk 240pk op de rollenbank bij Beek auto racing, alleen werd de inlaatlucht veeels te warm en dat kost vermogen dus mijn uitdraai is uitgekomen op 235pk (bij 6500toeren) en 260nm helemaal vlak tot 6000 toeren 8)
Normaal haalt de GP zijn max vermogen en dat is 210pk standaard bij 7250 toeren dus je ziet het verschil!
Doordat die pre-kat weg is maakt die een heerlijke brul als je gas geeft en is lekker stil als je 140 rijd heb zelfs het idee dat die ook dan zuiniger rijd maar dat zal blijken na een uitgebreide test want ik ga de GP natuurlijk ook wel aan de performance box hangen voor de prestaties!

Dit is een geweldige upgrade en geeft meer voldoening dan een middagje poetsen :wink:

Met dank aan de mannen van Beek auto racing Den Haag www.minispeed.nl
:yeah

Geplaatst: 16 apr 2009, 22:48
door StefanCS
Mooi verhaal Hans.
Ben benieuwd naar filmpje eigenlijk :D

Geplaatst: 16 apr 2009, 23:36
door Hans
Die is mislukt.. :?

Geplaatst: 17 apr 2009, 10:53
door Hans
Gister is er bij Beek een Mini met Cosworth kop gedaan incl. M7 16% pulley en 102% krukas pulley en hij haalt mijn waardes niet.. :P
227pk bij 7500 toeren! FAIL@Cosworth kop! Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de Schrick nokkenas die daarin zit ik heb een Catcam.
Verschil van moment opening van de kleppen..

Dat betekend dat Beek beter zijn huiswerk heeft gedaan Cosworth en M7 >)

Geplaatst: 17 apr 2009, 13:29
door Chill-es
Is dat weghalen van de pre-kat een groot karwei? Wat levert dat, naast een mooie brul, op? En wat is het verschil tussen rollen met de kap open of dicht?

Geplaatst: 17 apr 2009, 14:55
door werner
chill-es schreef:Is dat weghalen van de pre-kat een groot karwei? Wat levert dat, naast een mooie brul, op? En wat is het verschil tussen rollen met de kap open of dicht?
Spruitstuk doorzagen/slijpen, précat er uit slopen en weer dichtlassen :wink:

Geplaatst: 17 apr 2009, 15:03
door coendek
Hans.. wat zou Beek rekenen om dit weer te doen als je zelf de kop levert?

Coen

Geplaatst: 17 apr 2009, 17:05
door Hans
@Coen, vraag het Klaas zelf even :wink: Wat voor kop wil je erop zetten dan? En welke nokkenas en waar op? Toch niet je R56..

@Chill, Beek had een extra fan op de intercooler gezet en dan kan de kap niet meer dicht.

Geplaatst: 17 apr 2009, 18:03
door coendek
nee niet op R56 :wink:

Coen

Geplaatst: 17 apr 2009, 18:11
door Hans
Afbeelding

Geplaatst: 17 apr 2009, 19:22
door StefanCS
Schitterende grafiek. Erg lineair!

Geplaatst: 17 apr 2009, 19:29
door coendek
:shock:

Geplaatst: 17 apr 2009, 20:00
door Chill-es
Lekker stijl tussen die 5000 en 6000 rpm jammer van het Nm dipje rond de 4750rpm.

Geplaatst: 17 apr 2009, 21:57
door smartie
Goed verhaal en lekkere waarden 8)

Geplaatst: 17 apr 2009, 22:06
door Hans
Nou zuiniger is dus niet :lol: Je blijft gassen.. erg verslavend.

Dat nm dipje is niet merkbaar, je ziet ook dat die te warm werd boven de 6000 toeren daar maakt die ook een kleine dipje op de rollenbank.. de dag dat de GP afgesteld werd was het ook 24graden en 27graden bij Beek binnen dat helpt ook niet echt mee..