Oliekoeler met thermostaat gemonteerd
Geplaatst: 18 jul 2006, 21:23
Gisteren heeft M7 Racing mijn oliekoeler gemonteerd. Op de Nurburgring en Zandvoort liep de olietemperatuur gemakkelijk op naar 125 graden, temperatuur degradeert de olie. Het monteren van de koeler was behoorlijk meer werk dat we gedacht hadden, wat voornamelijk lag aan het passen en meten met de beschikbare ruimte voor oliekoeler en thermostaat. De zwarte gril is hier en daar een stukje dunner geworden 
Linksvoor de thermostaat, rechtsvoor de oliekoeler:

De Cooper S heeft linksonder een héle kleine watergekoelde oliekoeler die op de waterkoeling van de motor is aangesloten. Door deze te vervangen door een speciale plaat kun je de olie omleiden naar de grotere luchtgekoelde oliekoeler. Ik heb er ook een thermostaat bij genomen want ik wil niet bij aanvang van een ritje dat het langer duurt voor de olie op temperatuur is.
Na een kort proefritje meette M7 met een infra rood meter al 10 graden verschil tussen de ingaande en uitgaande temperatuur van de slangen op de oliekoeler. Vandaag een uurtje gereden op de snelweg bij een buitentemperatuur van 30 graden plus. Voorheen lag dan de olietemperatuur boven de 110 graden. Nu lag te temperatuur onder de 100 graden. Ruim meer dan 10 graden verschil met voorheen.
M7 Racing gebruikt zelf de CVT transmissiekoelers op hun Coopers. Die past meteen heel mooi bovenaan op de radiator, helemaal origineel. Het is dat ik deze koeler al had anders had ik denk ik de CVT koeler genomen.
Met dank aan M7 Racing voor het vakkundig monteren van de koeler. Prachtig gereedschap hebben ze daar trouwens. Voor elk schroefje en moeilijk toegankelijke locaties kwam er weer een ander stukje mooi gereedschap
Hier nog even de koeler zoals die geleverd werd, linksonder de speciaal gemaakte plaat die het originele KTM oliekoelertje vervangt:


Linksvoor de thermostaat, rechtsvoor de oliekoeler:

De Cooper S heeft linksonder een héle kleine watergekoelde oliekoeler die op de waterkoeling van de motor is aangesloten. Door deze te vervangen door een speciale plaat kun je de olie omleiden naar de grotere luchtgekoelde oliekoeler. Ik heb er ook een thermostaat bij genomen want ik wil niet bij aanvang van een ritje dat het langer duurt voor de olie op temperatuur is.
Na een kort proefritje meette M7 met een infra rood meter al 10 graden verschil tussen de ingaande en uitgaande temperatuur van de slangen op de oliekoeler. Vandaag een uurtje gereden op de snelweg bij een buitentemperatuur van 30 graden plus. Voorheen lag dan de olietemperatuur boven de 110 graden. Nu lag te temperatuur onder de 100 graden. Ruim meer dan 10 graden verschil met voorheen.
M7 Racing gebruikt zelf de CVT transmissiekoelers op hun Coopers. Die past meteen heel mooi bovenaan op de radiator, helemaal origineel. Het is dat ik deze koeler al had anders had ik denk ik de CVT koeler genomen.
Met dank aan M7 Racing voor het vakkundig monteren van de koeler. Prachtig gereedschap hebben ze daar trouwens. Voor elk schroefje en moeilijk toegankelijke locaties kwam er weer een ander stukje mooi gereedschap

Hier nog even de koeler zoals die geleverd werd, linksonder de speciaal gemaakte plaat die het originele KTM oliekoelertje vervangt:
