Pagina 1 van 1
Cooper S Tunen: wat te kiezen?
Geplaatst: 13 sep 2009, 15:10
door Anthony1978
Sinds korte tijd ben ik trotse eigenaar van een cooper S, bouwjaar 2004.
Zoals zo velen onder jullie ben ik op zoek naar een manier om mijn wagentje van nog meer pk's te voorzien.
Huidige configuratie : mini cooper S, bouwjaar 2004, 163 PK (normaliter 173, maar door BMW dichtgedraaid omwille van de fiscaliteit in België);

alles standaard conform mini cooper S specificaties, met uitzondering van een K&N luchtfilter. (in oorspronkelijke luchtfilterbehuizing cooper S)
Graag had ik deze wagen naar +200 pk willen brengen.
De wagen hoeft geen racemachine te worden, maar het is mij vooral te doen om het koppel & en de vlotte hernemingen.
Wat ik zeker niet wens is een aan - uit gevoel m.a.w. een nerveuze wagen waarin normaal woon werkverkeer amper nog tot de mogelijkheden behoort.
Daarom had ik graag volgende upgrade willen uitvoeren:
Cooper S met Beek software en 15% compressor pulley vermogen van 170 pk naar +/- 203 pk kosten € 675,-
Kan de installatie van de GP intercooler in deze configuratie nog een meerwaarde bieden ?
Wat denken jullie van het rvs spruitstuk door Beek zelf ontwikkeld ? kostprijs 1500 €
Of is dit in bovenvermelde configuratie zinloos ?
Indien jullie andere voorstellen hebben om mijn wagen naar +200 pk te brengen dan zijn deze van harte welkom.
grtz,
Gert,
Geplaatst: 13 sep 2009, 15:45
door JunkyXL
ik had/heb t zelfde idee, ik dacht aan comp pulley, software en n catcam nokkenas....
maar je kan ook ff met Hans gaan praten

heb je 240pk...
JJ
Geplaatst: 13 sep 2009, 15:56
door StefanCS
Compressor pulley en software zijn de beste prijs/pk verhouding. Een GP intercooler is dan niet nodig.
Door de pulley wordt het wel meer een "racewagen". Zo soepel dat ie standaard rijdt gaat ie niet rijden. Je moet het gaspedaal meer gaan "aaien", want anders schiet je steeds weg.
Dat is een kwestie van wennen, maar als iemand anders in je auto rijdt, dan merkt diegene het gelijk.
Geplaatst: 13 sep 2009, 16:10
door Anthony1978
En das nu net hetgene wat ik niet wil : gaspedaal aaien, want anders schiet je steeds weg....
Het is mij vooral te doen om de trekkracht & het koppel, maw genoeg vermogen om in de 6° versnelling weg te snellen
(n de magische grens van 200 pk te pakken)
Ik las in enkele topics dat het spruitstuk RVS van Beek hierin kan helpen (meer koppel onderin)
Misschien is dan de combinatie van enkel de software aanpassing (stage 1) en het spruitstuk een oplossing voor mij ?
Re: Cooper S Tunen : wat te kiezen ?
Geplaatst: 13 sep 2009, 21:34
door marss
Anthony1978 schreef:Huidige configuratie : mini cooper S, bouwjaar 2004, 163 PK (normaliter 173, maar door BMW dichtgedraaid omwille van de fiscaliteit in België);
Even (half) off topic; heb zelf een belgische MINI Cooper S uit Belgie. Op papier origineel idd 163pk, maar op de testbak bij Beek 173pk!! Niets geen " dichtknijpen door BMW", gewoon een papieren fiscale afhandeling. Mocht je dus ooit gaan tunen, advies om hem eerst standaard op de bank te zetten, zodat weet wat je beginwaardes zijn!!
marss
Geplaatst: 13 sep 2009, 22:48
door Anthony1978
Thx marss, dat is idd een goede tip.
Ik was zowieso toch al van plan om hem op de bank te zetten. Kwestie om te weten wat de investering mij nu werkelijk opgebracht heeft.
Heeft er iemand hier ervaring met stage 2 (Beek) en de autokeuring achteraf ? Ik bedoel dan bv de CO2 test (emissienormen) die ze afnemen. Kom je hier in de problemen met je extra pk's ?
En... welk is de reactie van de autokeuring op zo'n (niet origineel) blinkend spruitstuk ? Of merken ze dit niet op?
De software die beek inleest, kan die achteraf (uit onwetendheid natuurlijk) door de garage gewist worden als zij een update installeren van de "originele" cooper S software, tijdens uw volgende onderhoud bijvoorbeeld ?
Ik twijfel nog steeds tussen stage 1 of stage 2...
Zijn er nog mensen die hetzelfde stoterig rijden hebben bij een koude motor ?
G
Geplaatst: 14 sep 2009, 07:10
door Hans
Geplaatst: 14 sep 2009, 09:10
door Anthony1978
idd een schitterend geluidje !
Is dit afkomstig van de works uitlaat of is het spruitstuk hier verantwoordelijk voor ?
Ik heb nl (tot op heden

) nog de standaard s uitlaat erop zitten.
Heb vandaag contact opgenome met Beek (email).
Ben benieuwd naar hun reactie.
Als alles goed gaat ben ik einde september enkele pk's rijker
Ik zal mij dan ook eens deftig voorstellen op dit forum met foto's enzo (nieuw lid sinds gisteren

)
Ik heb al een gans lijstje met modificaties opgemaakt voor mijn mini. (eigenlijk die van mijn vrouw

)
Er is nog werk aan de winkel !
grtz
G
Geplaatst: 14 sep 2009, 15:58
door Anthony1978
Ondertussen al heel wat wijzer geworden met alle topics effe snel door te lezen
Ook al reactie van Beek gehad:
zij raden me stage 2 aan, eventueel aangevuld met een andere lichtere nokkenas.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie ?
Het Beek spruitstuk is geschrapt, en dit omwille van de strenge jaarlijkse autocontrole in Belgie
Ik blijf echter nog met 1 vraag zitten:
Als de officiele mini dealer achteraf tijdens een onderhoud een upgrade van de, volgens hen, originele software uitvoerd. (bv in het kader van een officiele dealerupgrade) ben ik dan mijn getunede Beek software kwijt ?
grtz
G
Geplaatst: 14 sep 2009, 16:27
door ducks
Die ben je dan kwijt. Maar zo ver ik weet zet Beek hem dan gratis weer terug.
Geplaatst: 14 sep 2009, 17:58
door Shadow_Breaker
ok wat ik zou doen is:
15% pulley
+ Software
+ Nokkenas
+ GP Intercooler
+ Grotere Injectoren
+ CAI
+ Works bougies
Dit samen gaat al een heel verschilletje geven

van +-170 naar 210 a 220 :-D
Geplaatst: 14 sep 2009, 18:05
door JunkyXL
CAI is ?
ik ga of;
a) met Hans praten (240pk)
of
b) pulley, software en nokkenas... (210 a 215pk)
J (r53)
Geplaatst: 14 sep 2009, 18:42
door Anthony1978
@ Shadow breaker
-> Yes I can

, maar de centjes ontbreken om alles tegelijk te doen....
En ik heb nog zoveel plannen voor de mini:
- led voor de stadslichten
- dashboard aanpassen naar jcw carbon (3 delig denk ik)
- andere velgen
- iphone aansluiten op boostradio
....
Ik heb een mooi aanbod van Klaas gekregen voor de stage 2 in combinatie met de nokkenas. Vermogen zou op ongeveer 220 pk moeten komen volgens hem.
Ik ga nog effe dit forum uitspitten ivm eventuele negatieve ervaringen met die nokkenas... of naar zaken die ik toch zeker dien te weten alvorens te beginnen.
Gaat ie trouwens meer of minder verbruiken na tuning ? (bij dezelfde rijstijl als nu natuurlijk)