Pagina 1 van 3
Handige tips monteren schroefset
Geplaatst: 30 dec 2009, 01:15
door mikkie23
kan iemand mij handige tips geven over het monteren van een kw schroefset.
ik neem het setje over van Rob voor dat ik voor wat verrassingen kom te staan..
denk dat Rob mij zelf ook wel wat kan uitleggen maar elke Tip zou handig zijn!
heb ik bv een klem nodig voor de veren? etc... kan nergens hierover een DYV vinden, of ik zoek niet goed
alvast bedankt!!!
Re: Handige tips monteren schroefset
Geplaatst: 30 dec 2009, 09:23
door ginoceros
mikkie23 schreef:kan iemand mij handige tips geven over het monteren van een kw schroefset.
ik neem het setje over van Rob voor dat ik voor wat verrassingen kom te staan..
denk dat Rob mij zelf ook wel wat kan uitleggen maar elke Tip zou handig zijn!
heb ik bv een klem nodig voor de veren? etc... kan nergens hierover een DYV vinden, of ik zoek niet goed
alvast bedankt!!!
Op realoem kun je tekeningen vinden. Wanneer je een schroefset hebt gekocht is het monteren niet zo moeilijk en heb je geen veerspanners nodig.
Geplaatst: 30 dec 2009, 11:22
door mikkie23
ik zal eens op realoem kijken, en idd ik bedoelde "veerspanners" dat woord kon ik niet vinden. bedankt voor je reactie!
Geplaatst: 30 dec 2009, 11:25
door Hans
Handig tip is misschien laten uitwegen

Geplaatst: 30 dec 2009, 11:53
door mikkie23
Hans schreef:Handig tip is misschien laten uitwegen

uitwegen? bedoel je uitlijnen?:P
Geplaatst: 30 dec 2009, 12:58
door werner
mikkie23 schreef:Hans schreef:Handig tip is misschien laten uitwegen

uitwegen? bedoel je uitlijnen?:P
Nee, uitwegen. Zodat de wielen een goede drukverdeling hebben

Geplaatst: 30 dec 2009, 13:25
door sharpsafer
Kom je tot bij mij, kost het je €40 om deze te monteren. (club prijs)
Anders: Wiel bouten l en r voor loszetten, vervolgens de neus van de wagen opkrikken en zowel links als rechtsvoor ondersteunen met draag voetjes ter hoogte van de steun armen van het chasis, dus om simpel uit te leggen, de voorwielen los van de grond. Wielen demonteren. Sleutel op contact plaatsen zodanig dat je aan je stuur kan draaien (of remmen).
1. Spuit WD40 op de moer van de stabilsator verbindings stang en veerpoot bout.
2. Verwijder de rem en senor kabel uit de fitting van de veerpoot.
3. Verwijder de moer van de stang met ring sleutel 16 en Inbus sleutel (geen slagmoer sleutels gebruiken)
4. Verwijder de grote bout ( 18 ) met een zware steeksleutel (met hefboom indien nodig)
5. Spuit wat WD40 tussen de veerpoot en houder.
6. Neem een kleine ratelsleutel zonder dop, achter de veerpoot vind je een grote verticale gleuf, plaats deze ertussen, en gebruik het hefboom effect, daardoor zet je de houder wat open.
7. Neem een blok hout, plaats deze tussen de remschijf en houder en klop deze naar beneden.
8. Vervolgens zit de volledig schokdemper los behalve boven aan.
9. Verwijder de 3 moeren bovenaan (open motorkap) met (13)
10. Nu kan je de schokdemper uithalen.
11. Demontage van de schokdemper is mogelijk met of zonder veerklemmen
Ik doe het bij de Mini's steeds zonder, omdat er weinig spannig op de veer zit ivm losse schokdemper.
Maar dan wel met een ratelsleutel (alleen losdraaien)
Zorg dan wel dat 1 iemand de veerplaat kan tege houden en 1 iemand om de ratel sleutel te bedienen.
12. Vervolgens plaats je de rubber, Rondel en Veerschotel op de Kw deze moet manueel aangedraaid worden.
13. Montage spreekt vanzelf.
Achter:
Los de wielbouten achter.
Plaats de wagen van de grond met de achterste wielen.
Verwijder de wielen.
1. Verwijder de sensor en remleiding uit de veerpoot.
2. Verwijder de bescherm rubber van de grote bout
3. Los de grote bout (21 of 22) met een zware steeksleutel desnoods met hefboom.
4. Verlogens met een ratelsleutel (13) demonteer je de bovenste 2 bouten van de schokdemper
deze zitten niet in de koffer maar aan het onderstel.
5. Haal de Schokdemper eronder uit.
6. Los de bout (16) met een ratelsleutel van de schokdemper kop
terug met 2 personen, een persoon houd de schotel tegen ander draaid los.
7. Vervolgens plaats je de veerschotel en rondel (geen rubber) terug over op de kw.
8. Alles manueel vastzetten.
9. Terug monteren.
Nu kan je de hoogte afstellen, afhankelijk van jou wensen.
Na 1weekje rond rijden kan je hem laten uitlijnen.
Als het een Variant 2 is moet je de hardheid gelijk stellen nog.
Anders kom je maar af...
Geplaatst: 30 dec 2009, 13:34
door Berthil
Als je een schroefset plaatst heb je geen veerspanner nodig.
Om te voorkomen dat de bovenste bout bij losdraaien door de straat vliegt kun je ook de veer omwikkelen met een spanband die dan de klap opvangt bij losdraaien van de bout.
Geplaatst: 30 dec 2009, 16:32
door mikkie23
@sharpsafer
Kijk dit noem ik nou nog eens een uitleg! Ik probeer er ook nog wel foto's bij te maken dan kan zit zo een DIY worden! Super bedankt!
@werner
Wordt uitlijnen en uitwegen niet tegelijk gedaan?
Misschien dat iemand mij het verschil uit kan leggen, heb namelijk wel mijn polo voorzien van een scroefset maar die heb ik toen alleen maar uit laten lijnen!
Iedereen bedankt voor de reactie!
Geplaatst: 30 dec 2009, 22:30
door werner
Uitwegen wordt alleen op verzoek gedaan, is niet standaard. Wel aan te raden.
PS. niet iedere werkplaats heeft een uitweeg set.
Bij beekautoracing hebben ze hier wel ervaring mee

Geplaatst: 30 dec 2009, 23:08
door mikkie23
werner schreef:Uitwegen wordt alleen op verzoek gedaan, is niet standaard. Wel aan te raden.
PS. niet iedere werkplaats heeft een uitweeg set.
Bij beekautoracing hebben ze hier wel ervaring mee

ik kom zelf uit groningen dus beek ligt is niet echt heel dichtbij!
Weet iemand wat dit zal kosten?
Ik snap nu het verschil tussen uitlijnen en uitwegen.
mooi verhaal is dit
Klik
De druk punten op alle vier de punten gelijk mogelijk hebben!
Had er nog nooit van gehoord! Bedankt Werner, weer wat geleerd

Geplaatst: 03 jan 2010, 02:44
door mikkie23
Ben bezig geweest! zo best een werk nog! Ik dacht van het is zo klaar!
bouten die hard vast zitten! uiteindelijk een luchtsleutel erbij en ze gingen lost! maar Zelfs de wielen zaten zo vast als het maar kan zonder de bouten!! Maar als je het eenmaal door hebt is het zeker wel te doen! Helaas heb ik hm nog niet mooi af kunnen stellen, omdat ik voor idd spoorverbreders nodig heb! Nu heb ik hem helemaal omhooggeschroeft zodat ik in ieder geval naar huis kon rijden!
half 2 vannacht was ik ermee klaar!

ik ga nu slapen!:D (binnenkort foto's!)

Geplaatst: 03 jan 2010, 10:34
door mushrop
Mooi dat het gelukt is Michael, ben benieuwd naar je foto's.
Als je spaces nodig hebt, kun je Mario (Bsim67) eens benaderen. Mss wil hij nog wel eens een groupbuy doen als er genoeg interesse is....
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=15412
Geplaatst: 03 jan 2010, 21:24
door BlueCooperS
Hoi Michael,
Er schijnt een hele goeie uitlijner- en uitweger te zitten in de omgeving van Dokkum.
Ga zo nog wel even zoeken op het net.
Geplaatst: 03 jan 2010, 21:26
door BlueCooperS