Pagina 1 van 2
Vrieskou=performance
Geplaatst: 30 nov 2010, 17:08
door jean
Gisteren een flinke tocht gaan maken met de r53 bij temperaturen rond de 0°.
De MINI voelt nu wel heel sterk aan, trekt als nooit te voren

.
Zijn er nog mensen die nu met deze temperaturen een super sterke motor ervaren??
Zo zou hij eigenlijk altijd moeten rijden, ofwel eens investeren in nog betere koeling......
Geplaatst: 30 nov 2010, 17:17
door kwiebje
Ik merk ook dat de mini met lagere temperaturen beter vooruit wil. Alleen moet dan die vervelende sneeuw weg zijn anders schiet het nog niet op

Geplaatst: 30 nov 2010, 19:39
door Shag
nog niks van gemerkt, die van mij staat ingesneeuwd!
Moet morgen wel weer een stuk rijden.. zal er eens op letten!
Geplaatst: 30 nov 2010, 22:22
door BlueCooperS
Ik heb met dit kouder weer ook meer power

Geplaatst: 30 nov 2010, 23:13
door Woosh!
Ik merk helemaal niets, alleen dat ik m'n winterbandjes over sta op te roken

Geplaatst: 01 dec 2010, 00:47
door JunkyXL
ik merk ook nix, de kop ligt er af .. lol
Geplaatst: 01 dec 2010, 09:59
door jean

Grip is er inderdaad niet al te veel, maar dat heeft ook wel iets! Wielspin tot in 4de
Maar power

niet normaal.
Vanavond wordt weer een heel pak sneeuw verwacht. Nog eens wat handrembochtjes gaan oefenen dan

Geplaatst: 01 dec 2010, 12:26
door mushrop
koude lucht = betere performance (we willen toch niet voor niks allemaal betere intercoolers?). Jammer alleen dat we d'er niks mee kunnnen in deze omstandigheden...

Geplaatst: 01 dec 2010, 14:17
door MaVaEe
Ook ik merk altijd wat meer power als het zo koud is maar heb dan ook een openluchtfilter op mn Cooper.

Geplaatst: 01 dec 2010, 15:19
door jbcola
Misschien wel een pak meer power maar die grip is niets dus wat ben je er dan uiteindelijk mee.
Zo ervaar ik het toch.
Wil ik dan es serieus optrekken begint ie direct te spinnen

Geplaatst: 01 dec 2010, 19:33
door Marcel Always Open
Ik wil altijd alles weten
Dus hier komt die
Volgens het "Wetenschapsforum" is het zuurstofgehalte per liter buitenlucht hetzelfde, onafhankelijk van temperatuur, maar de dichtheid van lucht neemt toe naarmate het kouder wordt.
Er is een vaste formule
De dichtheid van lucht is: 1,293 kg/m³ *(273.15/(273.15+T)*(p/76)
waarmee T de temperatuur is en p de luchtdruk.
Met deze formule zie je dat de dichtheid evenredig toeneemt naarmate de temp daalt.
Er is dus geen optimale temperatuur van X graden, het is dus gewoon hoe kouder hoe beter de performance. En dat loopt gewoon door tot -50 gr en verder. (ga uit van een gelijkblijvende luchtdruk).
Echter op gegeven moment wordt er genoeg lucht (zuurstof) aangevoerd en wordt de brandstoftoevoer weer de beperkende factor... Zo blijf je bezig...
Tis maar dat je het weet

Geplaatst: 02 dec 2010, 13:51
door jean
Misschien is het dan nu de moment om op de testbank te gaan!
Kan ik gelijk een top vermogen halen
