Pagina 1 van 2
ECU waarden Cooper S via RMS tester
Geplaatst: 09 nov 2006, 20:25
door Berthil
De Oostenrijkse tuner RMS heeft een programma geschreven welke via de ODB interface de waarden uit kan lezen die de auto ook meet en gebruikt voor de motorsturing. RMS gebruikt o.a. om software op maat te schrijven.
Even een ritje gemaakt met de RMS tester aangesloten op de ECU via de MTH interface en een keer flink doorgetrokken in zijn twee. Dat leverde de volgende resultaten (en vragen) op.
Compressordruk van 0,176 naar 2,0024 bar
Ik wist niet dat ik zo hoog zat in compressordruk, dit is toch heel hoog?
Druk voor de compressor 0,1581 tot 0,9966 bar
Wat is dit voor getal? Is dit de luchttoevoer druk vanuit het luchtfilter? Een lage waarde duidt er misschien op dat er niet genoeg lucht kan worden aangezogen?
Compressorluchttemp. 24,75 tot 35,25 graden (buitentemperatuur 10 graden)
Dat is denk ik een hele mooie waarde dankzij de watergkoelde intercooler.
Koelwatertemp. 90,75 tot 96 graden
Door korte probeerritjes met doortrekken en daarna stilstaan om de waarden te onderzoeken is de koelwatertemperatuur kennelijk aan de hoge kant.
Het programma geeft ook nog voor elke cilinder een Zundwinkel waarde in kW, wie weet wat dat is? Vrij vertaald is het de ontstekinghoek maar die is toch niet in kW?
Het ou ook wel eens interessant zijn om te zien wat een standaard S, JCW en de GP doet

Geplaatst: 09 nov 2006, 20:42
door werner
Kun je ook de lambdasonde waarde uitlezen onder het rijden?
Geplaatst: 09 nov 2006, 20:51
door b.h
waar kan je het programma verkrijgen.
zou ook wel eens zo iets op mijn auto willen proberen.

Geplaatst: 09 nov 2006, 20:58
door Hans
Dit is wel heel mooi

Dan moet je toch even doorschilderen.. want 19-november zitten wij allemaal in de buurt, ik wil dat wel proberen op de GP! Die compressor druk is zeker hoog.. number 19 met zijn kempower tuner die komt maar tot 1,15bar! Klopt dit dan wel?
Geplaatst: 09 nov 2006, 21:52
door Berthil
Helaas geen lambdasonde of uitlaattemperatuur, wel de klopsensor zodat je kan zien wanneer de boel aan het pingelen is.
Met Autoenginuity kan ik trouwens wel de lambdasonde en uitlaattemperatuur meten.
Compressor druk is inderdaad hoog, of het moet zijn dat die daaronder eigenlijk de Compressor druk is, die waarden komen beter overeen, of Kempower heeft het juist over die waarde i.p.v. de echte Compressor druk?
Anders stel ik die vraag een keer op het Duitse forum.
Maaij heeft het programma via mij maar die heeft het voor elkaar gekregen om het helemaal te 'ontsluiten'
Nu kun je er ook foutcodes me resetten en dus zo meten.
Heeft de MTH interface toch nog een functie
Ik had het programma een keer via RMS toen ik
van plan was om er daar mijn watergekoelde intercooler erop te laten zetten.
Hier trouwens de mijne naast
die van RMS op de parkeerplaats van de Ring
En hier nog wat schermafdrukken aan de RMS tester, maar ik zie zo niet welke MINI en welke buitentemperatuur dit was.
Geplaatst: 10 nov 2006, 03:01
door iDarkDesign
... wat is dat voor een bumper?!
iDD..... weet niets te zeggen op al die waardes
Geplaatst: 10 nov 2006, 10:07
door Berthil
iDarkDesign schreef:... wat is dat voor een bumper?!
Op
foto 6 op mijn website is te lezen dat dit een set van Lumma is, meer weet ik er ook niet van.
Geplaatst: 10 nov 2006, 10:56
door Berthil
Ik heb de screenshot ook op het Duits forum gezet.
De Compressordruk klopt maar je moet er eigenlijk de buitenlucht druk aftrekken, dus ongeveer 1 er af.
De Zundwinkl is de waarde die aangeeft hoeveel het ontstekingstijdstip vervroegd wordt in graden, dit is ook te tunen.
Er is mij verzocht de run nogmaals te doen in de 4e versnelling.
Ik heb er ook even een berichtje achtergelaten waar we 19 november zijn, misschien komen er ook nog wat (hele) snelle Duitse jongens

Geplaatst: 10 nov 2006, 14:02
door Hans
Haha.. Gaaf!! Meten met de echte jongens

(hun Mini natuurlijk he, de echte mannen wonen in Nederland)
Geplaatst: 10 nov 2006, 14:07
door kwiebje
Ik vind die RMS mini echt heel super uit zien! Ben benieuwd wat voor snelle jongens dan met ons mee komen spelen

Geplaatst: 10 nov 2006, 14:30
door Blont-007
iDarkDesign schreef:... wat is dat voor een bumper?!
iDD..... weet niets te zeggen op al die waardes
Ik ook niet maar ik vind die bumper ook heel mooi.

Geplaatst: 10 nov 2006, 16:40
door iDarkDesign
Berthil schreef:iDarkDesign schreef:... wat is dat voor een bumper?!
Op
foto 6 op mijn website is te lezen dat dit een set van Lumma is, meer weet ik er ook niet van.
Dat vind ik dan potjandorie best een mooie bumper! maaruh... waar gaan mn mistlichten dan heen?!
iDD
Geplaatst: 13 nov 2006, 01:49
door Berthil
Die zijn denk ik opgeofferd voor remkoeling.
JCW heeft ook van die dingen die in de opening van de mistachterlichten passen en koele lucht naar de remmen brengen.
Geplaatst: 13 nov 2006, 08:12
door Hans
Oja?? waar dan? ik kon ze niet vinden..
Geplaatst: 13 nov 2006, 09:45
door Berthil
Gewoon
in de Motorsport sectie van JCW (bijna onderaan de lijst).
Echt een koopje, maar 300 pond voor deze stukjes plastic
(kan je bijna GP tellers voor krijgen

(tenzij je die al hebt))
