Pagina 1 van 2

Dumpvalve op Cooper S met compressor?

Geplaatst: 07 mei 2012, 16:26
door flandria
hey,

ik heb me sinds kort een mini cooper s van 2003 aangeschaft,
nu zou ik graag hierop een dumpvalve plaatsen, maar is dit mogelijk omdat deze een compresor hebben?
ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen, en zoja waar moet ik deze dan tussen plaatsen?

groetjes

Geplaatst: 07 mei 2012, 16:31
door Daveke
Heeft geen nut, compressor draait mee op toerental

Daarom heeft een S al een bypassvalve

Geplaatst: 07 mei 2012, 16:31
door JorisD
Dat is NIET mogelijk voor zover ik weet, want je hebt immers geen turbo...
Wat wel mogelijk is, is het -overigens veel mooiere- geluid van de Supercharger meer aanwezig laten zijn.. Daar zijn allerhande manieren (bijv luchtfilter) voor..

Geplaatst: 07 mei 2012, 16:32
door BMX
Ik heb even de zoekfunctie voor je gebruikt en vond dit:
Berthil schreef:Kan niet. Zet er een open filter op, boor gaten in het schutbord en neem een 19% pulley en die R56 BOV hoor je niet meer naast je als je optrekt :)

Een turbo draait door als je van het gas af gaat want die heeft geen mechanische verbinding die het toerental van de schoepen verbind met het toerental van de motor. Als je bij een compressor-motor van het gas af gaat, gaat direct het toerental van de compressor naar beneden.

De theorie van een BOV is dat bij gas terugnemen er druk opgebouwd blijft. Omdat de druk aan de kant van de uitlaat wegvalt gaat de overdruk aan de andere kant het draaien van de schoepen tegenwerken. Door daar de overdruk weg te blazen via een BOV blijft de turbo op toeren zodat deze bij direct daarna opbouwen van de druk sneller reageert.

Een compressor heeft dat fenomeen dus niet.

Voordeel van de compressor is weer dat deze snel op toeren is en dus geen 'turbogat' heeft. Omdat turbo door lucht wordt aangedreven zit daar altijd een vertraging in (wat dus met de BOV bij gasloslaten een beetje opgevangen wordt). De huidige generatie Turbomotoren heeft echter bijna geen last van het turbogat omdat men naast de grote turbo ook een kleinere turbo monteert. Deze is veel sneller op toeren en is dus speciaal voor het lage toerengebied totdat de grotere turbo op toeren is (dat heeft de R56 dus). Een BOV op een R56 zal je dus qua vermogen niks van merken door de al aanwezige kleinere turbo.

Je kan je het een beetje voorstellen als blazen tegen zo'n klein windmolentje. Je moet eerst flink blazen om hem aan de gang en op toeren te krijgen (het turbogat), als je ophoud met blazen draait hij ook nog door (daar gaat de BOV werken). Als je meteen weer gaat blazen als het windmolentje nog wat draait kost het minder kracht en minder tijd om hem weer op toeren te krijgen.

Geplaatst: 07 mei 2012, 18:37
door PeterkePan
niet genoeg aan een jankende kompressor ? :mrgreen:

Geplaatst: 07 mei 2012, 20:14
door Berthil
Bij de eerstvolgende meet overhoring :)

Geplaatst: 07 mei 2012, 20:30
door flandria
PeterkePan schreef:niet genoeg aan een jankende kompressor ? :mrgreen:
de compressor loeit in hoge toertjes pas naar men zinnetje :P

Geplaatst: 07 mei 2012, 20:53
door BMX
flandria schreef:
PeterkePan schreef:niet genoeg aan een jankende kompressor ? :mrgreen:
de compressor loeit in hoge toertjes pas naar men zinnetje :P
Dan moet je een CAI (Cold Air Intake) instaleren! 8)

Geplaatst: 08 mei 2012, 00:39
door Daveke
Jammer dat M7 nooit een goed design heeft kunnen maken van de Air Gain Systems..


Geplaatst: 08 mei 2012, 07:54
door PeterkePan
BMX schreef:
flandria schreef:
PeterkePan schreef:niet genoeg aan een jankende kompressor ? :mrgreen:
de compressor loeit in hoge toertjes pas naar men zinnetje :P
Dan moet je een CAI (Cold Air Intake) instaleren! 8)
CAI Trekt toch warme lucht binnen zover ik tot nu begreep ?

Geplaatst: 08 mei 2012, 10:55
door BMX
PeterkePan schreef:
BMX schreef:
flandria schreef: de compressor loeit in hoge toertjes pas naar men zinnetje :P
Dan moet je een CAI (Cold Air Intake) instaleren! 8)
CAI Trekt toch warme lucht binnen zover ik tot nu begreep ?
Heet niet voor niet COLD AIR INTAKE ;)
Je moet zorgen dat het filter goed afgesloten blijft van de lucht uit de motorruimte. Er zal een soort van schutbord omheen en liefst overheen moeten. Er zijn verschillende designs te vinden.
DaveF
Alta
Cravenspeed
M7
Ze hebben alle het doel om koude lucht aan te zuigen..

Geplaatst: 08 mei 2012, 15:48
door PeterkePan
ja zover was is al hoor .
kas gewoon al vaker dat verstandiger is van er afteblijven tenzij een DaveF
enig idee hoe het met BMC zit ?

Geplaatst: 08 mei 2012, 16:10
door BMX
Sommige zullen zweren bij een DaveF. Als je merkgevoelig bent dan kan het zo zijn.
Er zijn hier ook tevreden BMC gebruikers.. Dus ook die is goed :)

Het maakt allemaal niet te veel uit hoor.. zolang je maar koude lucht aanzuigt en niet de warme :)

Geplaatst: 08 mei 2012, 16:36
door PeterkePan
BMX schreef:Sommige zullen zweren bij een DaveF. Als je merkgevoelig bent dan kan het zo zijn.
Er zijn hier ook tevreden BMC gebruikers.. Dus ook die is goed :)

Het maakt allemaal niet te veel uit hoor.. zolang je maar koude lucht aanzuigt en niet de warme :)
Naa een tijdje ging men voorkeur dan tg uit naar een DaveF.
Maar het blijft een twijfel geval.

Geplaatst: 08 mei 2012, 16:55
door Daveke
Alles is beter dan het standaard restrictief filter.

Wil je het neusje van de zalm qua koude lucht moet je een JCW of DaveF pakken, Laatsgenoemde presteert zelfs nog iets beter. Wil je voor gejank en gehuil van je compressor gaan moet je kijken bij Alta of M7