Ervaringen Aquamist
Geplaatst: 25 jul 2012, 22:09
kan van iemand zo'n aquamist kitje kopen maar hen hier totaal geen ervaring mee,
ik citeer:
het gaat dus om een systeem dat een mix van water en methanol (50/50) injecteert in de motor.
dit is weinig bekend in belgie, doch al een heel oude methode om vermogen te winnen en stabiliteit/koeling te bieden.
in de 2e wereldoorlog bijvoorbeeld werd het toegepast om vliegtuigen een extra push te geven en betrouwbaarheid te verhogen.
ook op auto's is dit standaard toegepast geweest, o.a. bij chrysler, en de bekende Saab99turbo.
waarom hebben ze daar dan niet op doorgebouwd zou je denken?
wel, redelijk simpel, men heeft de intercooler uitgevonden, en dit heeft een vergelijkbaar effect op vlak van koeling en betrouwbaarheid (in mindere mate wel uiteraard)
waarom de intercooler? wel, die moet je niet bijvullen he, zoals het tankje van het systeem.
is toch ergens een last dat je dit in het oog moet houden... (dit is meteen het ENIGE nadeel van het systeem, dat je weer iets extra hebt om in het oog te houden...)
wat doet het juist?
het water heeft een ongelooflijk koelende werking indien verneveld (water onttrekt warmte uit zn omgeving, bijvoorbeeld als je uit een zwembad komt, zelfs in warm weer, heb je eventjes koud)
geblazen motoren (turbo/supercharger) hebben veel last van vermogensverlies onder zware last (zware last heeft als gevolg grotere warmteproducte, warmer = vermogensverlies)
en dit los je hier voor 100% mee op, geen vermogensverlies meer op cirquit e.d.
het water reinigt ook alle vuiligheid uit uw bovenblok, waardoor je eventueel verloren pk's door vuiligheid (geloof me, dat heb je zowiezo) terug wint.
de methanol zorgt er voor dat de ontsteking optimaal blijft, en een verhoging van het octaangetal naar 108.5 (op basis van super98)
dit heeft als resultaat meer vermogen, en een mogelijkheid om hem te remappen met meer voorontsteking voor NOG meer vermogen.
(alleen mag je bij meer voorontsteking niet meer zonder toevoeging van de mix rijden, tenzij uw ECU een extern gestuurde mapping ondersteund (na te vragen bij uw tuner))
dit is kort samengevat wat het doet..
er zijn ook verschillende producenten die dergelijke water/methanol injectiesystemen aanbieden:
aquamist, devil's own, snowperformance, AEM, turnermotorsports, coolingmist, ...
echter enkel aquamist werkt met een pomp met constante druk, en een klep die de toevoersnelheid regelt.
ALLE andere merken werken met een variabele pompdruk, die meer of minder druk geeft naargelang het toerental.
mijn gedacht is aquamist dus met voorsprong het beste systeem (vandaar dat ik dat ook aangeschaft heb),
want variabele pompdruk zit vanzelfsprekend met een delay, en een onbetrouwbare pomp door snelle slijtage.
aquamist draait continu op 160milibar, dus die ziet niet af he...
vragen:
is dit haalbaar?
welke gain kan je +/- verwachten?
alvast bedankt!
mvg
Greg
ik citeer:
het gaat dus om een systeem dat een mix van water en methanol (50/50) injecteert in de motor.
dit is weinig bekend in belgie, doch al een heel oude methode om vermogen te winnen en stabiliteit/koeling te bieden.
in de 2e wereldoorlog bijvoorbeeld werd het toegepast om vliegtuigen een extra push te geven en betrouwbaarheid te verhogen.
ook op auto's is dit standaard toegepast geweest, o.a. bij chrysler, en de bekende Saab99turbo.
waarom hebben ze daar dan niet op doorgebouwd zou je denken?
wel, redelijk simpel, men heeft de intercooler uitgevonden, en dit heeft een vergelijkbaar effect op vlak van koeling en betrouwbaarheid (in mindere mate wel uiteraard)
waarom de intercooler? wel, die moet je niet bijvullen he, zoals het tankje van het systeem.
is toch ergens een last dat je dit in het oog moet houden... (dit is meteen het ENIGE nadeel van het systeem, dat je weer iets extra hebt om in het oog te houden...)
wat doet het juist?
het water heeft een ongelooflijk koelende werking indien verneveld (water onttrekt warmte uit zn omgeving, bijvoorbeeld als je uit een zwembad komt, zelfs in warm weer, heb je eventjes koud)
geblazen motoren (turbo/supercharger) hebben veel last van vermogensverlies onder zware last (zware last heeft als gevolg grotere warmteproducte, warmer = vermogensverlies)
en dit los je hier voor 100% mee op, geen vermogensverlies meer op cirquit e.d.
het water reinigt ook alle vuiligheid uit uw bovenblok, waardoor je eventueel verloren pk's door vuiligheid (geloof me, dat heb je zowiezo) terug wint.
de methanol zorgt er voor dat de ontsteking optimaal blijft, en een verhoging van het octaangetal naar 108.5 (op basis van super98)
dit heeft als resultaat meer vermogen, en een mogelijkheid om hem te remappen met meer voorontsteking voor NOG meer vermogen.
(alleen mag je bij meer voorontsteking niet meer zonder toevoeging van de mix rijden, tenzij uw ECU een extern gestuurde mapping ondersteund (na te vragen bij uw tuner))
dit is kort samengevat wat het doet..
er zijn ook verschillende producenten die dergelijke water/methanol injectiesystemen aanbieden:
aquamist, devil's own, snowperformance, AEM, turnermotorsports, coolingmist, ...
echter enkel aquamist werkt met een pomp met constante druk, en een klep die de toevoersnelheid regelt.
ALLE andere merken werken met een variabele pompdruk, die meer of minder druk geeft naargelang het toerental.
mijn gedacht is aquamist dus met voorsprong het beste systeem (vandaar dat ik dat ook aangeschaft heb),
want variabele pompdruk zit vanzelfsprekend met een delay, en een onbetrouwbare pomp door snelle slijtage.
aquamist draait continu op 160milibar, dus die ziet niet af he...
vragen:
is dit haalbaar?
welke gain kan je +/- verwachten?
alvast bedankt!
mvg
Greg