Pagina 1 van 1
Vermogensverlies doormiddel van externe warmte
Geplaatst: 29 aug 2012, 19:43
door MrBean
Mijn R53 heeft het Stage V pakket van Beek Racing met 225PK en GP IC.
Op een avond met temperaturen rond de 16 a 18°C (zoals gisterenavond) zonder airco heb ik echt het gevoel dat mijn Mini heel goed en snel is.
Echter.
Op een namiddag als vandaag, met temperaturen rond de 27°C (of meer) en airco aan heb ik het gevoel dat hij niet goed en snel is.
En dat is me al meerdere malen opgevallen zolang ik de Mini nu heb.
Ik merk verschillen.
Zijn er nog mensen die hetzelfde gevoel ervaren?
R53-Works-GP-Beek-1320-R!!!
Geplaatst: 29 aug 2012, 19:49
door GreyCooperS
Hoe warmer de buitenlucht en hoe harder je trapt, hoe meer vermogen je verliest...(nog) grotere IC (GRS?) of zelfs aquamist nemen voor meer koeling...oliekoeler is dan ook geen overbodige luxe...
...of heel langzaam rijden
Geplaatst: 29 aug 2012, 19:53
door kwiebje
Wil je aub je topic titel even aanpassen? Dit voor het respect naar de longpatienten toe.
Geplaatst: 29 aug 2012, 20:28
door MrBean
kwiebje schreef:Wil je aub je topic titel even aanpassen? Dit voor het respect naar de longpatienten toe.
Mijn excuses aan de 'politiek correcte' en allen die zich in deze korte tijd gekwetst voelden omdat ik het tekort aan 'longinhoud' van mijn Mini vergeleken had met een longpatiënt.
Mijn excuses aan allen die die zich in deze korte tijd gekwetst voelden omdat ik het verlies aan vermogen van mijn Mini vergeleken had met een hartpatiënt (omdat ook zij minder vermogen hebben)
Mijn excuses aan Usain Bolt, omdat ik het lef had de snelheid van mijn Mini te vergelijken met zijn naam.
Ook mijn excuses aan diegene waarvan hun Mini uiteindelijk nog (veel) sneller is als mijn Mini met 225Pk.
Ik had mezelf buiten 'een legende' ook nog eens boven 'gewone' forumleden geplaatst.
Omdat ik dus ook begrijp dat ik hiermee helemaal uit de bocht ben gegaan, en omdat er van sarcasme (en eventuele humor) op dit forum ook helemaal geen sprake mag zijn heb ik er dan ook onmiddellijk voor gezorgd dat zowel het topictitel als inhoud veranderd zijn in die mate dat ze voor niemand kwetsbaar zouden overkomen.
Om dus nogmaals even tot de essentie te komen mocht het een Amerikaans forum zijn en eventuele vervolgingen te vermijden hier een extra aangepaste versie.
Buiten is het warm.
Heel warm.
Mijn auto rijdt niet goed.
Buiten is het fris.
Best fris.
Mijn auto rijdt veel beter.
Zijn er nog mensen die dit merken.
Dank u voor uw reactie.
Geplaatst: 29 aug 2012, 20:30
door hardtailracer
AC aan kan tot 30% vermogen kosten (in extreme omstandigheden),
daarbovenop die warme buitenlucht in je blok zuigen...
Geplaatst: 29 aug 2012, 21:10
door BMX
In warme lucht zitten minder zuurstofdeeltjes.. in kouwe lucht dus meer

Hoe meer zuurstofdeeltjes, des te beter de verbranding = meer POWERRRRRRRRR
Dus iedereen ondervind dit

Daarom verbruikt je auto ook minder.. spuit minder in want dr is toch 'geen' lucht
En dus in de winter is het niet raar dat je 18 rijdt, er is een overvloed aan zuurstoefdeeltjes en je motor loopt met brandstofoverschot dus pompt die mega veel benzine om de boel gecontroleerd te houden
Dus: wat al is gezegd, zoek iets als een aquqmist oid

Geplaatst: 29 aug 2012, 22:34
door Marcel Always Open
Ik denk dat je meer last heb van je airco dan van de warme buitenlucht. Waarom zou je aquamist monteren, als je vervolgens met airco aan rijdt.
met raam open rijden kost overigens meer brandstof dan met airco aan.
Op een rollenbank test wordt overigens het vermogen altijd terug gecorrigeerd naar een gemiddelde temperatuur. (dus het maakt niet uit of je op een zomerse of winterse dag op de bank gaat).
Geplaatst: 30 aug 2012, 10:45
door Daveke
BMX schreef:In warme lucht zitten minder zuurstofdeeltjes.. in kouwe lucht dus meer

Hoe meer zuurstofdeeltjes, des te beter de verbranding = meer POWERRRRRRRRR
Dus iedereen ondervind dit

Daarom verbruikt je auto ook minder.. spuit minder in want dr is toch 'geen' lucht
En dus in de winter is het niet raar dat je 18 rijdt, er is een overvloed aan zuurstoefdeeltjes en je motor loopt met brandstofoverschot dus pompt die mega veel benzine om de boel gecontroleerd te houden
Dus: wat al is gezegd, zoek iets als een aquqmist oid

Hij pompt pas brandstof als jij het gas in trapt, niet omdat er veel zuurstof in de lucht hangt
Het is ook niet zo dat als het koud is jij meer vermogen hebt omdat er meer zuurstof in de lucht hangt, want je echte vermogen van de motor is ten alle tijden hetzelfde.
Bij warm weer verlies je echter vermogen omdat je IAT's te hoog zijn, en vaker dermate hoog dat je IC het niet gekoeld krijgt.
Bij hogere IAT (boven de 60) zal de motor meer benzine inspuiten om ervoor te zorgen de benzine te gebruiken in de cilinder als koeling. Daarom verandert je ECU de timing en voelt je auto langzamer. Dat is het verhaal en verbruikt je auto meer benzine als het ECHT warm is
En aquamist, het werkt prima, maar is wel een bitch om te installeren
Geplaatst: 30 aug 2012, 11:05
door Raymond

Beetje respect kan geen kwaad natuurlijk ( zowel naar Kwiebje als..) en overdrijven is zo te zien een vak apart.
Denk dat je met een betere ic al geholpen bent. Er is tot zondag à.s. nog de mogelijkheid om je in te schrijven voor een GRS ic groupbuy . Maar die zul je vast wel hebben met de stage V ...? Anders wordt het waarschijnlijk toch de duurdere oplossing. Succes