Pagina 1 van 3
Waar komt deze olielekkage vandaan?
Geplaatst: 18 apr 2013, 21:01
door martijnvanderh
hallo iedereen!
Ik dacht m'n olielekkage probleem te hebben opgelost door vervangen van carterpanpakking. Is een paar maanden goed gegaan, maar nu lekt ie weer.
Op de brug. Bij ons in het dorp zit zo'n oude automonteur-baas met een brug, super vriendelijk, mega goedkoop en levert goed werk af. Echter niet super veel verstand van mini's.
Carter helemaal droog, kleppendeksel ook. Ik heb een paar foto's gemaakt van de lekkage. op eentje heb ik omcirkeld waar de oliedruppels hangen. Hij kan niet helemaal achterhalen
Nu moet ik het volgende eigenlijk weten:
-Wat moet er vervangen worden?
-Wat moet er precies gedemonteerd worden?
-Is daar speciaal gereedschap voor nodig?

Geplaatst: 18 apr 2013, 21:24
door Dirkxke
Lijkt me de oliekeerring van de krukas te zijn aan de versnellingsbak kant?
Is de voorkant van de motor ook vuil en nat? Dan kan het de krukassensor aan de voorkant van de motor zijn.
Geplaatst: 18 apr 2013, 21:28
door Manick
ik heb ongeveer dezelfde lekage maar kan ik zien dat bij mijn Mini het spoor van voren komt cq onder de SC vandaan komt
op de foto`s te zien lijkt het wel de overgang van motorblok->transmissie
dus in het ergste geval is je krukas kering aan de bakzijde lek
wat betekend van je bak er af moet koppeling vliegwiel enz.
maar zou eerst de hele onderkant schoon maken, olie op niveau brengen en lkker op de brug laten draaien en kijken waar het vandaan komt
Geplaatst: 18 apr 2013, 21:43
door Dirkxke
Manick schreef:ik heb ongeveer dezelfde lekage maar kan ik zien dat bij mijn Mini het spoor van voren komt cq onder de SC vandaan komt
op de foto`s te zien lijkt het wel de overgang van motorblok->transmissie
dus in het ergste geval is je krukas kering aan de bakzijde lek
wat betekend van je bak er af moet koppeling vliegwiel enz.
maar zou eerst de hele onderkant schoon maken, olie op niveau brengen en lkker op de brug laten draaien en kijken waar het vandaan komt
Manick, dan heb jij dit probleem:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/102 ... ibrary.pdf
Is op een goed uurtje te maken en is kwa kosten 2 keer niks!
Geplaatst: 18 apr 2013, 21:46
door martijnvanderh
Manick schreef:ik heb ongeveer dezelfde lekage maar kan ik zien dat bij mijn Mini het spoor van voren komt cq onder de SC vandaan komt
op de foto`s te zien lijkt het wel de overgang van motorblok->transmissie
dus in het ergste geval is je krukas kering aan de bakzijde lek
wat betekend van je bak er af moet koppeling vliegwiel enz.
maar zou eerst de hele onderkant schoon maken, olie op niveau brengen en lkker op de brug laten draaien en kijken waar het vandaan komt
Even van het ergst uitgaand, want volgens mij komt het niet van voren (iemand een foto van de krukas-sensor?).
Wat moet er precies los? Hoe lang is een monteur daar mee bezig? Is daar specialistisch gereedschap voor nodig?
Wat kost zo'n keerring dan?
Geplaatst: 18 apr 2013, 21:56
door Dirkxke
martijnvanderh schreef:Manick schreef:ik heb ongeveer dezelfde lekage maar kan ik zien dat bij mijn Mini het spoor van voren komt cq onder de SC vandaan komt
op de foto`s te zien lijkt het wel de overgang van motorblok->transmissie
dus in het ergste geval is je krukas kering aan de bakzijde lek
wat betekend van je bak er af moet koppeling vliegwiel enz.
maar zou eerst de hele onderkant schoon maken, olie op niveau brengen en lkker op de brug laten draaien en kijken waar het vandaan komt
Even van het ergst uitgaand, want volgens mij komt het niet van voren (iemand een foto van de krukas-sensor?).
Wat moet er precies los? Hoe lang is een monteur daar mee bezig? Is daar specialistisch gereedschap voor nodig?
Wat kost zo'n keerring dan?
Als het de keerring van de krukas is moet de versnellingsbak eraf.
Dit is toch heel wat werk.
In mijn vorige post staat een pdf, daar staat de uitleg van die sensor in.
Geplaatst: 18 apr 2013, 22:29
door Manick
Dirkxke schreef:Manick schreef:ik heb ongeveer dezelfde lekage maar kan ik zien dat bij mijn Mini het spoor van voren komt cq onder de SC vandaan komt
op de foto`s te zien lijkt het wel de overgang van motorblok->transmissie
dus in het ergste geval is je krukas kering aan de bakzijde lek
wat betekend van je bak er af moet koppeling vliegwiel enz.
maar zou eerst de hele onderkant schoon maken, olie op niveau brengen en lkker op de brug laten draaien en kijken waar het vandaan komt
Manick, dan heb jij dit probleem:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/102 ... ibrary.pdf
Is op een goed uurtje te maken en is kwa kosten 2 keer niks!
top dankje dan ga ik ff lkker sleutel en het verbaas me dat je die rubbere ring los kan bestellen meestal is het sensor compleet
Geplaatst: 18 apr 2013, 22:34
door martijnvanderh
Manick schreef:Dirkxke schreef:Manick schreef:ik heb ongeveer dezelfde lekage maar kan ik zien dat bij mijn Mini het spoor van voren komt cq onder de SC vandaan komt
op de foto`s te zien lijkt het wel de overgang van motorblok->transmissie
dus in het ergste geval is je krukas kering aan de bakzijde lek
wat betekend van je bak er af moet koppeling vliegwiel enz.
maar zou eerst de hele onderkant schoon maken, olie op niveau brengen en lkker op de brug laten draaien en kijken waar het vandaan komt
Manick, dan heb jij dit probleem:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/102 ... ibrary.pdf
Is op een goed uurtje te maken en is kwa kosten 2 keer niks!
top dankje dan ga ik ff lkker sleutel en het verbaas me dat je die rubbere ring los kan bestellen meestal is het sensor compleet
kun je er van onderaf recht tegenaan kijken tegen die sensor? of moet je dan beplating weghalen om t te zien?
Zonder brug moeilijk te zien of wel?
Geplaatst: 18 apr 2013, 22:37
door Manick
martijnvanderh schreef:Manick schreef:ik heb ongeveer dezelfde lekage maar kan ik zien dat bij mijn Mini het spoor van voren komt cq onder de SC vandaan komt
op de foto`s te zien lijkt het wel de overgang van motorblok->transmissie
dus in het ergste geval is je krukas kering aan de bakzijde lek
wat betekend van je bak er af moet koppeling vliegwiel enz.
maar zou eerst de hele onderkant schoon maken, olie op niveau brengen en lkker op de brug laten draaien en kijken waar het vandaan komt
Even van het ergst uitgaand, want volgens mij komt het niet van voren (iemand een foto van de krukas-sensor?).
Wat moet er precies los? Hoe lang is een monteur daar mee bezig? Is daar specialistisch gereedschap voor nodig?
Wat kost zo'n keerring dan?
de keering zelf kost 31.38 ]
en ja de hele versnellingsbak moet er uit, zou dan gelijk koppeling en vliegwiel mee pakken(vliegwiel is niet goedkoop!)
denk zelf dat het een 1 dag a ander halfen dag werk is
Geplaatst: 18 apr 2013, 22:43
door martijnvanderh
Manick schreef:martijnvanderh schreef:Manick schreef:ik heb ongeveer dezelfde lekage maar kan ik zien dat bij mijn Mini het spoor van voren komt cq onder de SC vandaan komt
op de foto`s te zien lijkt het wel de overgang van motorblok->transmissie
dus in het ergste geval is je krukas kering aan de bakzijde lek
wat betekend van je bak er af moet koppeling vliegwiel enz.
maar zou eerst de hele onderkant schoon maken, olie op niveau brengen en lkker op de brug laten draaien en kijken waar het vandaan komt
Even van het ergst uitgaand, want volgens mij komt het niet van voren (iemand een foto van de krukas-sensor?).
Wat moet er precies los? Hoe lang is een monteur daar mee bezig? Is daar specialistisch gereedschap voor nodig?
Wat kost zo'n keerring dan?
de keering zelf kost 31.38 ]
en ja de hele versnellingsbak moet er uit, zou dan gelijk koppeling en vliegwiel mee pakken(vliegwiel is niet goedkoop!)
denk zelf dat het een 1 dag a ander halfen dag werk is
Wat kost een koppeling en vliegwiel ongeveer denk je?
Geplaatst: 18 apr 2013, 22:55
door Manick
martijnvanderh schreef:Manick schreef:martijnvanderh schreef:
Even van het ergst uitgaand, want volgens mij komt het niet van voren (iemand een foto van de krukas-sensor?).
Wat moet er precies los? Hoe lang is een monteur daar mee bezig? Is daar specialistisch gereedschap voor nodig?
Wat kost zo'n keerring dan?
de keering zelf kost 31.38 ]
en ja de hele versnellingsbak moet er uit, zou dan gelijk koppeling en vliegwiel mee pakken(vliegwiel is niet goedkoop!)
denk zelf dat het een 1 dag a ander halfen dag werk is
Wat kost een koppeling en vliegwiel ongeveer denk je?
Uit Realoem dus dealer prijzen en is volgens mij EX de btw
Koppelings set: 280 euro
vliegwiel(schrik niet): 882 euro
Ander merk zelfde kwaliteit(ook EX de btw)
Merk: Luk
Koppelings set compleet + Vliegwiel: 670 BRUTO EX
Geplaatst: 18 apr 2013, 23:12
door martijnvanderh
wajoo!
Dat is me iets te veel. Hoeveel kan een vliegwiel versleten zijn na 70.000 km?
Koppeling vervangen kan ik nog wel inkomen.
Is er specialistisch gereedschap (dus mini-specifiek) nodig voor vervangen van dit alles?
Wat is de volgorde van werken? Subframe los, of moet heel de voorkant eraf?
Geplaatst: 18 apr 2013, 23:50
door Manick
martijnvanderh schreef:wajoo!
Dat is me iets te veel. Hoeveel kan een vliegwiel versleten zijn na 70.000 km?
Koppeling vervangen kan ik nog wel inkomen.
Is er specialistisch gereedschap (dus mini-specifiek) nodig voor vervangen van dit alles?
Wat is de volgorde van werken? Subframe los, of moet heel de voorkant eraf?
vliegwiel hoeft niet versleten te zijn maar er kan spelling op zitten, zoek ff op google voor 2 massavliegwiel/dual mass flywheel
en ja er is special gereed schap nodig voor de koppeling te centreren en als je het vliegwiel gaat vervangen moet je al helemaal special gereedschap hebben anders gaat die binnen no time kapot.
maar EERST zou ik als ik jou was je auto naar een garage brengen en goed laten kijken/zoeken waar het echt vandaan komt, we zitten hier over grote bedragen te praten maar mess kan het iets simpels zijn!
Geplaatst: 19 apr 2013, 00:11
door martijnvanderh
Manick schreef:martijnvanderh schreef:wajoo!
Dat is me iets te veel. Hoeveel kan een vliegwiel versleten zijn na 70.000 km?
Koppeling vervangen kan ik nog wel inkomen.
Is er specialistisch gereedschap (dus mini-specifiek) nodig voor vervangen van dit alles?
Wat is de volgorde van werken? Subframe los, of moet heel de voorkant eraf?
vliegwiel hoeft niet versleten te zijn maar er kan spelling op zitten, zoek ff op google voor 2 massavliegwiel/dual mass flywheel
en ja er is special gereed schap nodig voor de koppeling te centreren en als je het vliegwiel gaat vervangen moet je al helemaal special gereedschap hebben anders gaat die binnen no time kapot.
maar EERST zou ik als ik jou was je auto naar een garage brengen en goed laten kijken/zoeken waar het echt vandaan komt, we zitten hier over grote bedragen te praten maar mess kan het iets simpels zijn!
Dank jullie wel voor al het advies! wat zou ik zonder jullie moeten! hahah
Wat is de volgorde van werken? Subframe los, of moet heel de voorkant eraf?
Geplaatst: 19 apr 2013, 00:32
door Berthil
martijnvanderh schreef:Wat is de volgorde van werken? Subframe los, of moet heel de voorkant eraf?
Kan allebei. Bij de voorkant er af moet je de motor er uit nemen en/of draaien en dat werkt makkelijker.
Subrame laten zakken kan ook, dat is wat minder sleutelwerk maar moeilijker afhankelijk van de aanwezige mogelijkheden op de sleutelplek.
Bij sommige vliegwiel/drukgroep/koppelingsplaat kits krijg je een centreer tool mee voor de koppelingsplaat.
Buiten dat heb je weinig speciaal gereedschap nodig maar zonder brug voor de subframe methode of motortakel voor de motor-er-uit methode lukt het niet.