Pagina 1 van 8

Stage II tuning geen resultaat?

Geplaatst: 21 sep 2013, 20:47
door Remonvdh
Vandaag ben ik op de bank geweest om mijn Mini te laten chippen, alleen is dit niet helemaal volgens de verwachting verlopen...

Vorige week is er al een 15% compressorpulley opgekomen wat al merkbaar meer vermogen opleverde.

Vandaag eerst de Mini met originele software en 15% pulley op de bank gehad, resultaat was net 160pk en rond de 195 Nm. Mijn verwachting was dat dit een stuk hoger zou zijn door de pulley. Hierna de software erin gezet en weer gedraaid (zou rond de 200pk moeten uitkomen) maar het resultaat was slechts een 163pk en 200Nm :|
Vooral het koppel onderin was echt heel slecht en veel lager als ik die vergelijk met een stock dyno van Van Beek.

We hebben snel gegoogeld en vonden iets over een eventuele defecte bypass valve dus deze voor de zekerheid vastgezet zodat deze dicht zou blijven, helaas ook amper resultaat hierbij.

De vraag nu, heeft iemand hier ervaring mee en kan misschien aangeven waar het vermogensverlies eventueel vandaan kan komen?

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 21 sep 2013, 22:01
door Raymond
Remonvdh schreef:Vandaag ben ik op de bank geweest om mijn Mini te laten chippen, alleen is dit niet helemaal volgens de verwachting verlopen...

Vorige week is er al een 15% compressorpulley opgekomen wat al merkbaar meer vermogen opleverde.

Vandaag eerst de Mini met originele software en 15% pulley op de bank gehad, resultaat was net 160pk en rond de 195 Nm. Mijn verwachting was dat dit een stuk hoger zou zijn door de pulley. Hierna de software erin gezet en weer gedraaid (zou rond de 200pk moeten uitkomen) maar het resultaat was slechts een 163pk en 200Nm :|
Vooral het koppel onderin was echt heel slecht en veel lager als ik die vergelijk met een stock dyno van Van Beek.

We hebben snel gegoogeld en vonden iets over een eventuele defecte bypass valve dus deze voor de zekerheid vastgezet zodat deze dicht zou blijven, helaas ook amper resultaat hierbij.

De vraag nu, heeft iemand hier ervaring mee en kan misschien aangeven waar het vermogensverlies eventueel vandaan kan komen?

Met een r53?

Wel wat weinig idd..

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 21 sep 2013, 22:16
door Remonvdh
R53 inderdaad... Koppel is nu met chip en pulley lager dan origineel zou moeten zijn... In de grafiek viel ook op dat het koppel aan het begin heel laag was en eigenlijk geleidelijk opbouwde, de curve leek wel op een pk curve. Naar mijn idee moet deze eigenlijk veel constanter zijn.

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 21 sep 2013, 22:20
door Raymond
Je hebt normaal toch al iets van 163/165 pk? Ik heb met een fl 170pk.

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 21 sep 2013, 22:31
door Remonvdh
Yep, dat is ook wat mij verbaasd helaas

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 21 sep 2013, 22:35
door marinusrules
Waar heb je hem laten chippen?

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 21 sep 2013, 22:53
door Raymond
Is er überhaupt wel wat gedaan of is je auto niet geheel top?

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 21 sep 2013, 22:59
door Casper
Ik heb niet veel ervaring met auto's chippen maar met motoren wel. Heb je dan niet een run op de bank gedaan voor het chippen en daarna met het chippen zodat je het verschil ziet of weet waarvan af je vandaan komt.

Want als je je basis niet weet hoe ga je dan tunen. Of is dit een rare opmerking :D

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 22 sep 2013, 10:14
door Remonvdh
Jawel, de auto is eerst op de bank gegaan met originele software en 15% pulley, hier kwam dus als resultaat uit dat er net 160 pk uit kwam. Dit vonden we al laag en toen is dus de software veranderd met een file die eerder voor dezelfde setup is gemaakt, toen kwam er echt een maar een paar pk bij. Hierna hebben ze de software nogmaals aangepast naar een beetje extreme waarden, rit leverde ook amper wat op... Het lijkt erop alsof er iets met de motor is waardoor de de pulley en chip weinig nut hebben en ik denk dan in de richting van de compressor o.i.d.

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 22 sep 2013, 11:53
door Remonvdh
Geen idee hoeveel die op kan bouwen en hoe ik dat na kan gaan? Originele pulley moest eraf gehaald worden met een een brander en slijptol, dus terugzetten lukt ni meer :)

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 22 sep 2013, 12:06
door Brightness
OBD uitlezen. Je kunt dit zelf doen met een scanguage of met een ELM327 icm een app voor een smartphone (torque, dash commander, etc). De tuner kan het sowieso uitlezen.
Met een 15% pulley zou je ongeveer 13-14 PSI aan druk moeten scoren als ik het goed heb...

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 22 sep 2013, 13:54
door Daveke
Vermogen heeft te maken met hoeveel lucht er de motor in gaat, en daarna gekoppelde brandstofhoeveelheid.

Als het je bypass niet is, kun je wellicht ergens een lek hebben. Heb je al een compressietest gedaan?

Re: Stage II tuning geen resultaat??

Geplaatst: 22 sep 2013, 14:01
door Remonvdh
Thanks voor de reacties zover! Ik heb nog geen compressietest gedaan nee, ik wilde eerst even wat informatie op het forum verzamelen zodat ik wat gerichter kan gaan zoeken.

De bypassvalve hebben we vastgezet door deze aan het palletje met een ty-rip vast te maken aan de radiateur, iemand die kan bevestigen dat in deze stand de klep gesloten zou moeten zijn? Ik zat te denken dat we de klep misschien hiermee juist in de open stand hebben vastgezet...

En even om misverstanden te voorkomen, hij is niet bij Beek geweest. Het bedrijf laat ik nog even achterwege omdat ik niet het vermoeden wil wekken dat het aan hun ligt, het lijkt namelijk een probleem van de Mini te zijn.