Pagina 1 van 2

Nederlandse keuring

Geplaatst: 19 jan 2007, 12:28
door dangixxer
Even tussen al dat motortuning geweld tussendoor..... :mrgreen:
Hoe is motortuning in Nederland eigenlijk geregeld?
Jullie moeten toch ook naar een soort "technische controle" met de auto....
En ik kan mij direct enkele motorcompartimenten voor de geest halen die er iets minder "standaard" uitzien :mrgreen:
Bij de technische controle weten ze dan toch ook wel dat het vermogen is toegenomen..... (en dan toch niet meer conform is met hetgeen er op de oorspronkelijke boorddocumenten staat)....

Ik kan mij bij ons (België) de ogen van zo'n controleur zo al inbeelden als ze de motorkap van sommige mini's hier zouden openen... :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

en vervolgens :evil: :evil: :evil: :evil: en >) >) >) >)

Geplaatst: 19 jan 2007, 12:34
door Berthil
De Algemene Periodieke Keuring (APK) stelt bij ons niet zoveel voor. Als de auto maar technisch inorde is volgens de Nederlandse verkeerswet, dan is het goed. Er wordt niet naar vermogen gekeken. Wel naar CO-waarde, lawaai, verlichting etc. Je mag dus niet zomaar je katalysator er onderuit halen want dan haal je de emissiecontrole niet.

Ik geloof wel dat verzekeraars een clausule in de polissen hebben waar zoiets in staat dat het vermogen niet te groot mag worden waarvoor de auto ontworpen is, maar het is nogal vaag allemaal. Missschien dat iemand met meer verstand van zaken daar meer over weet (florisvandam?)

Geplaatst: 19 jan 2007, 12:54
door dangixxer
Wat een weelde!!!!

Geplaatst: 19 jan 2007, 13:05
door Mini Poeper
Berthil schreef:De Algemene Periodieke Keuring (APK) stelt bij ons niet zoveel voor.
Deels is dit waar, deels ook niet. De bedoeling hier in Nederland is dat er veilige bolides op de weg rijden en men kan het hier, in tegenstelling tot België, wel waarderen dat je de remmen hebt verbeterd. Nogmaals: het gaat hier om de veiligheid.

Zo heb ik eens een jeep laten keuren. Deze had een apart carrosserie en chassis die met zes punten aan elkaar verbonden was. Ook al zaten er her en der gaten van roest, deze zes punten mochten niet aangetast zijn door roest en de verbinding moest goed en volledig zijn.

Bij de verdere tuning kijkt men niet zo naar. Je mag bijvoorbeeld geen ingekorte veren gebruiken als verlaging en als de keurmeester z'n twijfels heeft bij een motorblok (wederom veiligheid) dan kan hij dit altijd overleggen.

Ik vindt het wel grappig: in België mag het niet en wordt er veel meer aan auto's gedaan dan in Nederland.
Wat ik een goed idee vindt wat men in Duitsland wil invoeren is om tuning onderdelen een soort van keurmerk te geven, wordt de markt (en straatbeeld) minder bezaait met Tupperware en Autostyle spul.

Geplaatst: 19 jan 2007, 13:23
door dangixxer
Er kan inderdaad niemand iets op tegen hebben om veilige wagens te hebben rondrijden!
Maar een Brembo remsysteem in België is onmiddellijk een "rode kaart" (afgekeurd) :s
Onvoorstelbaar he!

Recentelijk zijn er wel wat aanpassingen gebeurd zodat sommige zaken wel toegestaan zijn (behalve oa remsystemen). Maar dan heb je nog verschillende documenten, extra keuringen en vooral extra geld van doen om je wagen gekeurd te krijgen.
Onkunde is bij ons op dat vlak een nationale sport :mrgreen: (dan toch nog eentje waar we goed in zijn)

Geplaatst: 19 jan 2007, 13:26
door iDarkDesign
Die belgen die rijden rond op de meest getunede karren en als dan de keuring eraan komt dan gaat ie eerst 2 dagen naar de 'garage' om hem snel tot standaard terug te bouwen. Door de keuring heen en linea recta weer terug naar diezelfde garage om alles er weer terug op te zetten. Ik ruik een business jongens!


iDD

Geplaatst: 19 jan 2007, 13:30
door kwiebje
Een brembo remsysteem is vele malen beter dan het standaard remsysteem. Daarom worden ze ook in de racery gebruikt. Maar ik snap daarom ook niet waarom het meteen een rode kaart oplevert. Maargoed, ieder land heeft zo zijn eigen maatstaf.

Geplaatst: 19 jan 2007, 13:30
door dangixxer
Daar zit wel iets van waarheid in ja :wink:

Tot het moment dat je twee "zwaantjes" (=marie sjosee ;-) ) voor je krijgt die je eruit pikken.....
en je vervolgens naar het keuringsstation begeleiden.....
(zoiets gebeurt normaal enkel bij de "zware gevallen")

Geplaatst: 19 jan 2007, 13:32
door dangixxer
kwiebje schreef:Een brembo remsysteem is vele malen beter dan het standaard remsysteem. Daarom worden ze ook in de racery gebruikt. Maar ik snap daarom ook niet waarom het meteen een rode kaart oplevert. Maargoed, ieder land heeft zo zijn eigen maatstaf.
Niemand begrijpt zoiets!
Ik denk gewoon dat het een combinatie van onkunde en afgrijzen is tov van alles wat met "tuning" te maken heeft.

Geplaatst: 19 jan 2007, 14:18
door Mini Poeper
dangixxer schreef:Daar zit wel iets van waarheid in ja :wink:

Tot het moment dat je twee "zwaantjes" (=marie sjosee ;-) ) voor je krijgt die je eruit pikken.....
en je vervolgens naar het keuringsstation begeleiden.....
(zoiets gebeurt normaal enkel bij de "zware gevallen")
Maar stel nu als bijv. Berthil door België rijdt (staat op NL-kenteken)?

Geplaatst: 19 jan 2007, 14:43
door dangixxer
Dat is misschien wel een interessante vraag....

Natuurlijk als hij kan bewijzen dat hij volgens de Nederlandse wetgeving volledig in orde is, kunnen ze volgens mij niets aanvangen.

Volgens mij zijn ze (zwaantjes) er zelf amper van op de hoogte hoe de regeling voor buitenlanders in België is, dat ze niets zullen doen.

zolang je hun aandacht niet trekt (aggresief rijden, snel rijden of andere zware overtredingen) hebben jullie bij ons niks te vrezen.... :mrgreen: :wink: (op een wegenvignet na :? :wink: )

Eens je een zware overtreding maakt en ze houden je tegen.....dan kan je wel prijs hebben.

Als ik bijvoorbeeld ooit wordt tegengehouden dan ben ik zo goed als zeker dat ik prijs heb met mijn velgen (die steken uit de wielkassen)
Langs de andere kant heb ik al verschillende keren politie aan het licht achter mij staan gehad en geen reactie (wel hout vasthouden vanaf nu)

Geplaatst: 19 jan 2007, 15:34
door MINIJCW
Aantal jaren geleden kon je nog lekker doorrijden in Belgie, maar sinds die erachter kwamen dat flitspalen toch wel veel geld in het laadje brachten, is het minder geworden. Geld voor hier natuurlijk ook.
Maar dat wegenvignet :s . 1 kuch en je bent door Belgie heen.

Geplaatst: 19 jan 2007, 15:52
door iDarkDesign
Ik rij wel 'om' via Duitsland als ik naar Frankrijk moet.

iDD

Geplaatst: 20 jan 2007, 16:30
door Gnoekie
Mini Poeper schreef:Ik vindt het wel grappig: in België mag het niet en wordt er veel meer aan auto's gedaan dan in Nederland.
Waar baseer je dat op? Wij willen keiharde onderbouwde feiten.... :mrgreen:

Geplaatst: 20 jan 2007, 19:47
door grand_cru
Ja, de keuring is hier inderdaad erg streng, maar wie aan tuning doet weet waar hij aan begint en wordt verondersteld de wetgeving te kennen. Die is natuurlijk danig ingewikkeld :roll:
In elk geval is er niet veel reden om te klagen als je het op voorhand weet hè: "the law is the law".
iDarkDesign schreef:Ik rij wel 'om' via Duitsland als ik naar Frankrijk moet.

iDD
Om dan gezellig péage (autowegentaks) te betalen in Frankrijk? Niet té hypocriet gaan doen hè beste sleurhutfanaten :s