R53 '05 houd in na 3k toeren
Geplaatst: 04 aug 2019, 17:57
Goedemiddag club leden,
Even voor informatie. Deze mini is stage 3 gechipped met enkele motorische aanpassingen, zit op ongeveer 215PK/240Nm, bij beek auto racing. 157k gelopen. Catcam, 380cc injectoren, 17% pully, Airtec intercooler, MSD bobine + kabels. NGK BCR8ES bougies.
Sinds kort heeft mijn r53 uit '05 problemen met het inhouden na de 2,9/3k toeren.
Na de 3k toeren (zij het in zijn 2-3-4) begint de motor te horten en te stoten (niet extreem, maar merkbaar). Hierover heb ik het een en ander gegoogled. Enkele opties waren om de bougie's (BCR8ES) te vervangen samen met de bobine en bougiekabels. Dit heb ik ook uitgevoerd maar helaas, het probleem blijft. (Hoewel in minderen maten?). Overigens heb ik even contact gehad met beek auto racing, welke aangaven het bovenstaande uit te voeren en leidingen na te kijken.
Nu viel vanmiddag tijdens de testrit op dat wanneer ik op het gas ging er een enorm hoge en schele toon te horen was. Nou zou het kunnen zijn dat er een (vacuum) leiding gescheurd/lek is. Uiteraard heb ik de leidingen boven en naast het blok bekeken maar hier vooralsnog geen scheurtjes in gezien of gevoeld.
Daarnaast nog even aan de BPV gevoeld, de druk leek goed te zijn op de veer. Misschien is deze vuil? Is overigens een 1320 Optimum BPV. Deze is er ongeveer 50k geleden op geschroefd.
Nadat ik, voor mijn gevoel, alles had gecheckt wilde ik de intercooler weer monteren maar hier viel het volgende op (klik!);
Helaas had ik geen sterke lamp o.i.d. tot mijn beschikking om te checken of het licht er doorheen komt.
Zou het kunnen dat ik hierdoor druk verlies heb naarmate ik hoger de toeren in kom? Overigens, bij 4k lijkt het probleem weg te zijn.
Ik hoor graag wat jullie mening of ideeen zijn!
Even voor informatie. Deze mini is stage 3 gechipped met enkele motorische aanpassingen, zit op ongeveer 215PK/240Nm, bij beek auto racing. 157k gelopen. Catcam, 380cc injectoren, 17% pully, Airtec intercooler, MSD bobine + kabels. NGK BCR8ES bougies.
Sinds kort heeft mijn r53 uit '05 problemen met het inhouden na de 2,9/3k toeren.
Na de 3k toeren (zij het in zijn 2-3-4) begint de motor te horten en te stoten (niet extreem, maar merkbaar). Hierover heb ik het een en ander gegoogled. Enkele opties waren om de bougie's (BCR8ES) te vervangen samen met de bobine en bougiekabels. Dit heb ik ook uitgevoerd maar helaas, het probleem blijft. (Hoewel in minderen maten?). Overigens heb ik even contact gehad met beek auto racing, welke aangaven het bovenstaande uit te voeren en leidingen na te kijken.
Nu viel vanmiddag tijdens de testrit op dat wanneer ik op het gas ging er een enorm hoge en schele toon te horen was. Nou zou het kunnen zijn dat er een (vacuum) leiding gescheurd/lek is. Uiteraard heb ik de leidingen boven en naast het blok bekeken maar hier vooralsnog geen scheurtjes in gezien of gevoeld.
Daarnaast nog even aan de BPV gevoeld, de druk leek goed te zijn op de veer. Misschien is deze vuil? Is overigens een 1320 Optimum BPV. Deze is er ongeveer 50k geleden op geschroefd.
Nadat ik, voor mijn gevoel, alles had gecheckt wilde ik de intercooler weer monteren maar hier viel het volgende op (klik!);
Helaas had ik geen sterke lamp o.i.d. tot mijn beschikking om te checken of het licht er doorheen komt.
Zou het kunnen dat ik hierdoor druk verlies heb naarmate ik hoger de toeren in kom? Overigens, bij 4k lijkt het probleem weg te zijn.
Ik hoor graag wat jullie mening of ideeen zijn!