Pagina 1 van 1

Idiot guide voor tuning

Geplaatst: 15 feb 2008, 11:35
door dyna18
Hoi allemaal, ik heb binnenkort ook een mini, en een prestatiewinst behalen van 8-10% door tunen spreekt mij wel aan. Nu weet ik helaas niet zoveel van motors en als ik de topics hier doorlees ben ik al snel het overzicht en de draad kwijt.

Kan iemand in begrijpelijke taal uitlichten hoe ik zonder de hardware aan te passen meer vermogen kan krijgen?
En waar ik dat dan het beste / voordeligste kan laten doen? Het gaat hier om een R50 Cooper.

Misschien een idee om hier een centraal uitleg topic van te maken?

PS.... net heel bericht getypt, wordt mijn post gewijgerd door die klote spam beveiliging.... hele getypte post weg :(

Geplaatst: 15 feb 2008, 12:03
door iDarkDesign
Lees even het Beek tuning topic door.

Dit topic mag op slot, er is meer dan genoeg duidelijke info te vinden op het forum.


iDD

Geplaatst: 15 feb 2008, 12:48
door dyna18
Het genoemde topic heb ik inderdaad doorgelezen. Echter zoals ik al schreef, het gaat daarin zo snel de techniek in, dat ik meteen het spoor bijster ben.

Beetje jammer om dan meteen om een slotje te vragen :(

Geplaatst: 15 feb 2008, 13:23
door Der Abt
Zonder hardware aan te passen ga je niet veel vermogen vrij maken met een Cooper.

Je kan de software laten flashen.
Dit zal gebeuren via de OBDII aansluiting.
Vermogenswinst ?
Hangt er vanaf hoeveel je wagen standaard heeft en wie de software doet.
Je zal minstens 5pk (vliegwiel) winnen en max. 10pk (vliegwiel).
De prijzen gaan van 300 tot 500 euro.
Je moet maar eens informeren over de verschillende tuners.
In Nederland heeft Beek een goeie reputatie.
In België zijn TBM, Heinz en Inter-Tuning ook goeie keuzes.

Een andere mogelijkheid is UniChip.
Dit is een piggyback.
Een computer die aan de originele computer gehangen zal worden.
Deze computer is gehomologeerd en kan je dus op de keuring geen problemen opleveren.
Dit is wel een duurdere oplossing (800 à 900 euro).
Maar met de UniChip zijn wel de beste resultaten te behalen.

Basis aanpassingen:

-software
-luchtfilter (zeer belangrijk dat je enkel koude lucht zuigt, zie mijn topic hierover)

Andere mogelijkheden:

-einduitlaat
-nokkenas
-katalysator
-spruitstuk (ook collector genoemd)
-benzinekoeling
-andere gasklep
-andere kleppen
-gepolijste koppen (al is dit niet echt de moeite van hetgeen ik hoor van tuners)

Vriendelijke groeten

Der Abt

Geplaatst: 15 feb 2008, 18:33
door Mini Poeper
Motortuning: is gewoon natuurkunde... (maar dan voor gevorderden) :mrgreen:

Ik ben al een tijdje aan het verdiepen in diesel tuning. :O
Wat je tegenkomt is alleen softwarematige verandering (zoiets als: 'Plugin, and feel the power', terwijl ik in de hardware matige mogelijkheden geïnteresseerd.
Alleen software tuning is zo 2006. :|

Geplaatst: 15 feb 2008, 18:35
door Hans
Cooper-s kopen!



Met een Cooper valt niet zo heel veel meer uit te halen.. max 128pk ofzo.. maar dan je een 4-2-1 spruitstuk met racekat, luchtfilter, software, uitlaat etc.. verder.. en ook duidelijk meer koppel, das wel weer lekker.

Geplaatst: 15 feb 2008, 19:11
door snans
zoals je overal op het forum zal vinden; weinig zin om geld in cooper tuning te stoppen. kost veel geld en komt weinig resultaat van :?

vandaar dat de meeste uiteindelijk een S kopen :mrgreen:

Geplaatst: 27 feb 2008, 14:56
door Der Abt
Hans schreef:Cooper-s kopen!

Met een Cooper valt niet zo heel veel meer uit te halen.. max 128pk ofzo.. maar dan je een 4-2-1 spruitstuk met racekat, luchtfilter, software, uitlaat etc.. verder.. en ook duidelijk meer koppel, das wel weer lekker.
Er valt wel nog meer uit te halen, maar de prijs per pk is veel hoger vergeleken met een Cooper S.

Kelleners haalt er 144pk en 178Nm uit.

Aanpassingen:

Kelleners software
Intake (modified BMC CDA)
cat-back exhaust
high flow cat.
polished heads
cams
gasoline cooling
iridium spark plugs


Link : http://www.r53.nl/one_kelleners/index.php

De Lohen kit haalt net geen 150pk.

Aanpassingen:

Superchips Bluefin with Lohen LO3 map
Milltek cat-back exhaust
Modified manifold & removable high-flow cat
Pipercross Viper kit
Iridium spark plugs
Lohen Performance Head
Camshaft
Exhaust valves
Lohen 58mm Throttle body
Replacement gaskets & head bolts


Link : http://www.lohen.co.uk/Pages/Home.html

Je moet daarom natuurlijk niet bij die tuners gaan, je kan zelf goedkoper een gelijkaardige kit samenstellen.
Bijvoorbeeld:

CatCam nokkenas (270 euro + eventuele plaatsingskosten)
Software van een tuner (350 à 450 euro, afhankelijk van tuner tot tuner)
BMC CDA luchtfilter (180 euro + 30 euro klein materieel)
milltek spruitstuk + katalysator (950 euro + eventuele plaatsingskosten)
einduitlaat (300 à 660 euro, afhankelijk van merk tot merk)

Met die aanpassingen zal je zeker rond de 135pk draaien.
Het nadeel is wel dat je waarschijnlijk ook een andere koppeling zal moeten steken.
Veel mensen die zulke aanpassingen doen plaatsen ook een tweedehands Cooper S versnellingsbak en een sterkere koppeling.

Groeten

Der Abt

Geplaatst: 27 feb 2008, 16:15
door Tristan
Mini Poeper schreef:Motortuning: is gewoon natuurkunde... (maar dan voor gevorderden) :mrgreen:

Ik ben al een tijdje aan het verdiepen in diesel tuning. :O
Wat je tegenkomt is alleen softwarematige verandering (zoiets als: 'Plugin, and feel the power', terwijl ik in de hardware matige mogelijkheden geïnteresseerd.
Alleen software tuning is zo 2006. :|
En wat kwam er uit je onderzoek naar diesel tuning?