Pagina 1 van 3

Wat zit er onder de kap van m'n mini....

Geplaatst: 23 mei 2008, 19:33
door Kim Cooper
Hallo allemaal,

We hebben de mini op de brug gehad. Tot onze verbazing zit er een vijver-slang van af de luchtfilter naar de onderkant van de mini. Vervolgens komen we een kastje tegen dat waarschijnlijk meetwaarden beinvloed voor de brandstof en lucht invoer in de motor. :s

Is iemand hiermee bekend, zie foto's?

Lucifer-lijkend-doosje
Afbeelding

Hier is de slang losgehaald, dit vanwege een probleem met de radiateur. Normaal zou je van dit aangezicht van de foto recht in de slang kijken.
Afbeelding

Gr Kim

Geplaatst: 23 mei 2008, 19:47
door Ossie
Huh?? Is hobby Bob bezig geweest? :s

Geplaatst: 23 mei 2008, 19:48
door Kim Cooper
ossie1972 schreef:Huh?? Is hobby Bob bezig geweest? :s
Vorige eigenaar heeft dit gedaan of laten doen. Dit is me ook niet verteld toen ik hem kocht.

Geplaatst: 23 mei 2008, 21:43
door WoK
vraag me af waarvoor.....
ik zit te denken aan een of andere hobby bob manier voor een afterburner kit....
iets in die richting.... ik zou t nie weten....
Ik ben wel benieuwd wat de reden hiervan zou zijn.....

Geplaatst: 23 mei 2008, 23:16
door kwiebje
Slang komt mij iig niet bekend voor. Zou toch even een praatje maken met de verkoper of ie weet waar het voor dient.... :?
En als die het niet weet het even vragen aan de mensen die hem ingeruild hebben. Beetje raar een tuinslang onder je mini .... :? :shock:

Geplaatst: 24 mei 2008, 09:49
door Kim Cooper
Als niemand weet wat voor soort kastje dit zou kunnen zijn, begin ik het wel een beetje te knijpen. Die slang, nou ja oke... iets voor koude / extra lucht....

Wat betreft langs de verkoper gaan .... ik denk niet dat dat helpt, we hebben al een aantal dingen met deze meneer besproken en we komen er niet echt uit. De service bij deze dealer / verkoper is niet echt top zeg maar... :evil:

Vragen bij de mensen die hem destijds ingeruild hebben zou idd een optie nog kunnen zijn.

Ra..ra wat is dat voor kastje :|

Gr Kim

Geplaatst: 24 mei 2008, 10:21
door mso
Is het niet een GPS tracking kastje? :)

Geplaatst: 24 mei 2008, 10:40
door coendek
maak eens wat foto's van het kastje.... en heb je mss een foto van WAAR de tuinslang aan vast zat...?

:wink:

Coen

Geplaatst: 24 mei 2008, 11:24
door Fred
Mss een kistje met de man zijn lifesavings? Treasure $$$ :)

Geplaatst: 24 mei 2008, 11:32
door Kim Cooper
@mso: hoop het niet.

@Fred: Dat zo mooi zijn 8)

@Coen: hier zijn de pica's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr Kim

Geplaatst: 24 mei 2008, 11:37
door coendek
Het kastje ziet eruit als een ingekapseld weerstandje ofzo... Het lijkt er te zitten om de lamdasonde te foppen... want het zit aan dezelfde draad als de lambda....

die tuinslang is mij nog steeds een raadsel.... lijkt als een afvoer kanaaltje voorviezigheid ofzo :s

dat kastje zou ik eens proberen los te koppelen... en kijken wat er gebeurd.. want origineel is het niet...

raar man!! :s

Succes.. maar ik denk dat het kastje ertussen zit om de lambda te foppen!! :wink:

Geplaatst: 24 mei 2008, 11:42
door frankie
Coen's uitleg lijkt me redelijk logisch, misschien ook te maken met je speciale uitlaat Kim. :|

Geplaatst: 24 mei 2008, 11:45
door coendek
coendek schreef: maar ik denk dat het kastje ertussen zit om de lambda te foppen!! :wink:

Misschien zit dit er om de lambda andere waardes te geven omdat je software anders is... Beetje Diesel "powerbox" idee...

Ik zou er ffies naar laten kijken..

:wink:

Coen

Geplaatst: 24 mei 2008, 13:05
door Kim Cooper
Oke, idd het zou misschien wel eens met de uitlaat te maken kunnen hebben. Contact gezocht met vorige eigenaar, maar deze was niet thuis, maandag weer proberen.

Gr Kim

Geplaatst: 24 mei 2008, 13:32
door Berthil
Toevallig is bij net de lamdasonde kapot, een draadje geknapt vlakbij de sensor en is niet te maken.

Een nieuwe sensor kost 150 euro. Ik heb dus een beetje dieper in de buidel getast en er is een Innovate air/fuel ratio meter onderweg. Daar zit een Bosch sensor bij die de originele lambda sonde kan vervangen zonder lassen. Deze sensor meet nauwkeurig het brandstof/lucht mengsel van de uitlaatgassen en kan nauwkeurig meten of de motor te arm of te rijk loopt. De originele sensor geeft alleen een ja/nee signaal af of het mengsel nog goed is de ja of de nee (sprongsignaal).

Het enigste wat moet gebeuren is een analoog uitgangssignaal van de nieuwe sensor verbinden met de zwarte draad van de originele sensor aansluiting. Dit is het zogenaamde 'sprongsignaal' wat ook van de originele sensor komt. Alles werkt dus nog zoals het moet.

Een lamdasensor wordt opgewarmd om goed te kunnen meten. Dat gebeurd via de twee witte draden. Als dat opwarmen niet werkt gaat het engine-check lampje branden in de auto. Ik moet dus wat gaan doen om het originele signaal voor de gek te houden want de nieuwe air/fuel ratio meter heeft zijn eigen verwarming. De manier om dat te doen is er een 20 ohm weerstand tussen de twee witte draden te zetten.

Je moet dus even de draadjes vanaf het kastje volgen. Gaan ze naar de witte draden dan wordt de verwarming overbrugd. Gaan het naar de zwarte draad dan wordt er met het sprongsignaal vanaf de lambda-sonde geknoeid. Waarom is mij dan even onduidelijk want je kan echt niet je motor beter laten lopen via dit signaal. Misschien zit het er om de ECU voor de gek te houden omdat je katalysator niet goed filtert. Maar dan val je bij de APK door de mand want dan haal je de vereiste emissie-waarden niet.

Is die slang er niet voor om extra koude lucht naar het luchtfilter te voeren. Komt de slang niet achter het filter uit dus wordt er dus ongefilterde lucht de motor ingevoerd? Dat is slecht voor de motor.