Pagina 1 van 1

Fors olieverbruik Cooper S 2002

Geplaatst: 12 aug 2009, 19:56
door Merijn
Ello!

Ik ben nieuw op het forum en heb even de search gebruikt om te zoeken naar een topic van iemand met eenzelfde probleem, maar niet echt kunnen vinden. Dus dan maar een nieuw topic... Als er al een topic loopt, please redirect me. ;)

Mijn moeder heeft een Mini Cooper S uit 2002, km stand 106.***. Aangezien ze weinig kaas gegeten heeft van auto's en ik iets meer, zorg ik ervoor dat de olie op peil blijft en hij zijn beurtjes netjes krijgt. Nu valt het me op dat de motor echt fors olie verbruikt. En dan bedoel ik niet een litertje op 10.000 km. Eerder 1 liter op 3000 km! Ik vind dat absurd veel en vroeg me af of het een bekende kwaal is en of er wat aan te doen is.

Even wat meer informatie:
- auto is geheel standaard
- Vooral korte stukjes rijden (15 km... :s )
- 0w30 Castrol Edge (is dit de juiste?)
- Rustig rijden, zelden meer dan 3000 rpm bij koude motor (<50 km rijden)
- Brandstofverbruik ligt tussen de 1 op 10 en 1 op 12 (euro 95)

Waar kan dit door komen en hoe kan ik dit testen? En uiteraard: wat kan ik eraan doen!?

Alvast zeer bedankt! :D

Geplaatst: 12 aug 2009, 20:52
door kwiebje
Op korte stukken gebruikt de mini idd veel olie. Wanneer je veel op de snelweg op de cruisecontrol rijdt of constant gaat rijden zal het olieverbruik dalen.

Gewoon je olie wat vaker checken. Veel meer kun je er niet aan doen dan er wat bij gooien.

Geplaatst: 12 aug 2009, 21:50
door spenki
Hallo:

Het verbruik is wel erg hoog maar een nw auto mag al ca 1lt op 1500 a 2000 km verbruiken voordat ze er iets aan doen.
Ik zou er in ieder geval de 5W30 LL01 olie op doen die er ook op hoort en dan eens weer kijken.
Verder kun je er eigenlijk niets (simpels) aan doen.
Succes

Gr Roy

Geplaatst: 12 aug 2009, 21:55
door Merijn
Ok, het komt dus vaker voor, begrijp ik.

Ik vind het alleen zo nutteloos om er longlife olie in te mikken als ie toch niet zo'n long life heeft. Is het geen beter idee of er gewoon 10w40 half-syntheet in te gooien, of smeert die niet voldoende? Het scheelt aardig in prijs in ieder geval.

Heeft iemand trouwens een idee 'hoe' de olie de motor verlaat? Wat de oorzaak is? Ik neem aan dat het langs de zuigerveren via de uitlaatkanalen weg gaat, maar daar moet toch een reden voor te verzinnen zijn? Zou het kunnen zijn dat de carterventilatie niet goed functioneert (of gewoon verstopt is) en daarom druk opbouwd en de olie eruit gooit? Ik zit even snel te denken, want er moet toch een oorzaak voor te verzinnen zijn.

Geplaatst: 12 aug 2009, 22:01
door Getzz
Zolang het geen olie tanken en benzine bijvullen is zie ik nog geen probleem :D . Hou het wel ff in de gaten!

Geplaatst: 12 aug 2009, 23:14
door Glenn-DUB
1 op 3000 :shock

Geplaatst: 13 aug 2009, 16:07
door Merijn
Dat dacht ik dus ook, ja... Ik vind het eigenlijk onaanvaardbaar, maar ik ben bang dat het enorm veel geld gaat kosten om het te fixen.

Maar om de kosten dan toch zo laag mogelijk te houden: kan ik er straffeloos een non-longlife olie in gooien en zo ja, welke?

Ik heb nog even gezocht op het forum en er zijn toch wel meer mensen die dit probleem hebben. Er moet toch een oorzaak voor te vinden zijn? En als er oorzaken gevonden zijn, dan zijn er wellicht ook oplossingen (buiten de grote ingrepen).

Geplaatst: 13 aug 2009, 16:17
door @mr
Als je olie aan de specs voldoet, zal er geen probleem zijn. Een Fabrikant schrijft meestal een "perfecte" olie voor, als wel een alternatief.

Ar.