Pagina 1 van 2

Banden wisselen mogelijk?

Geplaatst: 12 aug 2009, 21:41
door Berg
Mijn achterbanden zijn beter dan mijn voorbanden. Nu denk ik erover om achter met voor te wisselen.

Kan dat zomaar? Moet ik dan LA met LV en RA met LV wisselen of juist LA met RV en RA met LV?
Of mag de draairichting niet veranderen en kan het alleen maar LA met LV en RA met RV?

Alvast dank voor de hulp!!

Geplaatst: 12 aug 2009, 21:51
door Getzz
Je kunt alles altijd omwisselen. Als je ze maar weer balanceert :wink:

Geplaatst: 12 aug 2009, 21:53
door Berg
Getzz schreef:Je kunt alles altijd omwisselen. Als je ze maar weer balanceert :wink:
Getzz: ik bedoel omwisselen met velg en al. Dan valt er toch niks uit te balanceren?

Geplaatst: 12 aug 2009, 21:55
door Getzz
Ik zou ze dan opnieuw balanceren. Het gewoon omwisselen lijkt mij niet verstandig want dan heb je kans op trillen...tenminste dat is mijn ervaring. Als ik in de garage velgen om moest zetten dan gooide ik ze altijd ff op het balanceerapparaat. Fluitje van een cent en duurt maar 5 minuutjes

Geplaatst: 12 aug 2009, 21:56
door Robert
Als je banden hebt met een specifieke draairichting (zie indicator op de band), dan kun je ze niet zomaar op elke plek monteren. Dan houdt je links aan de linkerkant en rechts natuurlijk rechts...
Maar volgens mij zijn er standaard geen banden gemonteerd met een specifieke draairichting. Maar stel je hebt Goodyear Eagles eronder liggen, dan is de draairichting van belang voor een goede afvoer van water.

Geplaatst: 12 aug 2009, 21:57
door Berg
Getzz schreef:Ik zou ze dan opnieuw balanceren. Het gewoon omwisselen lijkt mij niet verstandig want dan heb je kans op trillen...tenminste dat is mijn ervaring. Als ik in de garage velgen om moest zetten dan gooide ik ze altijd ff op het balanceerapparaat. Fluitje van een cent en duurt maar 5 minuutjes
Oke bedankt. S winders zien er trouwens heel goed uit, ze gaan er morgen onder! Bert

Geplaatst: 12 aug 2009, 21:59
door Getzz
Berg schreef:
Getzz schreef:Ik zou ze dan opnieuw balanceren. Het gewoon omwisselen lijkt mij niet verstandig want dan heb je kans op trillen...tenminste dat is mijn ervaring. Als ik in de garage velgen om moest zetten dan gooide ik ze altijd ff op het balanceerapparaat. Fluitje van een cent en duurt maar 5 minuutjes
Oke bedankt. S winders zien er trouwens heel goed uit, ze gaan er morgen onder! Bert

Check ook ff wat robert zei. Dat is ook van belang. De velgen zijn in goede handen geweest... en nu vast en zeker ook :wink:

Geplaatst: 12 aug 2009, 22:00
door Berg
Getzz schreef:
Berg schreef:
Getzz schreef:Ik zou ze dan opnieuw balanceren. Het gewoon omwisselen lijkt mij niet verstandig want dan heb je kans op trillen...tenminste dat is mijn ervaring. Als ik in de garage velgen om moest zetten dan gooide ik ze altijd ff op het balanceerapparaat. Fluitje van een cent en duurt maar 5 minuutjes
Oke bedankt. S winders zien er trouwens heel goed uit, ze gaan er morgen onder! Bert

Check ook ff wat robert zei. Dat is ook van belang. De velgen zijn in goede handen geweest... en nu vast en zeker ook :wink:
Ga ik doen. Reken maar dat ik er goed op pas. Fijne avond Getzz.

Geplaatst: 12 aug 2009, 22:47
door Marcel Always Open
Robert schreef:Maar volgens mij zijn er standaard geen banden gemonteerd met een specifieke draairichting. Maar stel je hebt Goodyear Eagles eronder liggen, dan is de draairichting van belang voor een goede afvoer van water.
Ook op dunlop SP9000 is de draairichting specifiek... En er zijn veel Minirijders met Dunlopbanden, ook standaard gemonteerd.

Geplaatst: 12 aug 2009, 23:09
door Glenn-DUB
Mss nog een kleine tip, als voorbeeld mijzelf, ik heb mijn achtervelgen er wat schuin onder staan daarmoet ik rekening mee houden dat ik ongeveer rond de 13 a 15.000 km de linkerband op de rechtervelg en de rechterband op de linkervelg moet ploppen/draaien ivm slijtage aan de binnenkant van de band.

Is mij verteld :?

Geplaatst: 12 aug 2009, 23:10
door Robert
OK, goede toevoeging van die Dunlops!

Ter info, de markeringen met uitleg op (dunlop)banden: http://www.dunlop-tires.com/dunlop_nlnl ... /sidewall/

BTW: Dunlop is een merk van Goodyear, net zoals Fulda en Sava....

Geplaatst: 13 aug 2009, 12:25
door Berthil
Glenn-DUB schreef:Mss nog een kleine tip, als voorbeeld mijzelf, ik heb mijn achtervelgen er wat schuin onder staan daarmoet ik rekening mee houden dat ik ongeveer rond de 13 a 15.000 km de linkerband op de rechtervelg en de rechterband op de linkervelg moet ploppen/draaien ivm slijtage aan de binnenkant van de band.
Dat kan dus alleen als je een band hebt die geen draairichting heeft.

Mijn ervaring is is dat als je te lang wacht met wisselen je toch trillingen in de band krijgt omdat deze aan de achterkant anders is afgesleten en gebruikt wordt dan aan de voorkant. Uitbalanceren heeft dan geen zin, de trillng komt voor uit het andere slijtagepatroon aan het oppervlak. Dit is nog een graad erger bij verlaagde Mini's omdat dan de achterwielen meer camber hebben dan de voorwielen.

Geplaatst: 13 aug 2009, 12:34
door Sepp
Daarom laat ik ca. elke 10.000 km de voor- en achterwielen/banden wisselen bij mijn bandenleverancier. Dit om trilllen/cuppen van de achterbanden tegen te gaan. Dit doe ik op hun advies en sindsdien heb ik nooit meer last van dit soort dingen.

Geplaatst: 13 aug 2009, 16:21
door @mr
Is dat camber niet af te stellen? Als je geen circuit gebruik doet en een "normaal" rijgedrag aanhoud is de extra camber niet van veel nut denk ik.

Ar.

Geplaatst: 13 aug 2009, 18:13
door marcelclemens
[quote="Sepp"]Daarom laat ik ca. elke 10.000 km de voor- en achterwielen/banden wisselen bij mijn bandenleverancier. /quote]

Uhh, mijn (voor)banden zijn na 10.000 - 15.000 km versleten dus dan heeft wisselen geen zin meer :?