Perfecte service en alles perfect verlopen bij Beek.
Tijdens het naar huis rijden voor het eerst een tikkend geluid opgemerkt vanuit de motor (te vergelijken met een speelkaart die je tussen de wielen van een fiets steekt)
Geluid werd erger en erger.
Uiteindelijk thuis gekomen (na 150km) met een cooper S die klinkt als een volkswagen kever. (het echte oude boxergeluid)
Het lichtje van de motoremisie brandt, samen met het lichtje van de tractiecontrole.
De wagen davert echt ter plekke en je ziet de motor bewegen in het compartement.
Hij start onmiddellijk, maar klinkt dus als hierboven beschreven (heel zwaar geluid). Na het starten gaat onmiddellijk het emiesielampje branden, als je gas geeft boven de 3000 toeren gaat ook het lichtje van de tractiecontrole branden.
De garage ruikt naar onverbrande benzine.
Een filmpje is geplaatst op youtube:
Alle hulp is welkom, van mijn vrouw mag ik hem al bijna niet meer starten.... :-)
Geplaatst: 06 okt 2009, 22:48
door BlueCooperS
Klinkt niet erg goed
Geplaatst: 06 okt 2009, 22:49
door JunkyXL
aiii, dat klinkt niet lekker, ook al ben ik a technisch...
morgen even bellen met v Beek om advies, verder te rijden of niet misschien?!
Jelle
Geplaatst: 06 okt 2009, 22:54
door Anthony1978
hebben jullie het filmpje op youtube gehoord?
Hij klinkt als een vw kever boxermotor met een zware bronchitis....
Ik heb al gehoord dat het misschien aan een bougie kan liggen die defect is? (bougiekabels heb ik reeds aangedrukt en nagekeken)
Of heeft het misschien te maken met een defect aan de uitlaat (katalysator)?
grtz,
Geplaatst: 06 okt 2009, 22:57
door BlueCooperS
Het is net of die op 3 cilinders loopt.
Waarschijnlijk een bougie die de geest gegeven heeft.
Geplaatst: 06 okt 2009, 22:58
door BigD
Polo GTI Cup Edition schreef:Het is net of die op 3 cilinders loopt.
Waarschijnlijk een bougie die de geest gegeven heeft.
x2, eigenlijk gelijk waar ik ook aan moest denk. Maar trilt de auto ook? miss de bobine? en trekt ie wel? want al ie een cilinder niet meeneemt is ie meestal niet al te snel
succes iig
Greetz BigD
Geplaatst: 06 okt 2009, 23:02
door serapsu
anthony da ken toch nie
Geplaatst: 06 okt 2009, 23:07
door Anthony1978
de wagen zelf trilt niet, je ziet enkel de motor abnormaal bewegen in het compartement.
Trekt de wagen wel ? Niet zoals ik gehoopt had na de tuning, het verschil was niet super groot tov de oorspronkelijke situatie en nu durf ik er eigenlijk niet meer met rijden.
Rijden met 3 cylinders, kan de motor hierdoor schade oplopen? Ik bedoel dan een kort ritje naar de dealer. (+- 5 km)
thx !
Geplaatst: 06 okt 2009, 23:15
door Peter
Misschien een bougiekabel die de geest heeft gegeven
Uit mijn hoofd weet ik niet precies hoe alles zit onder de kap maar de motor wordt een beetje gelift dacht ik om de pulley te monteren. Wellicht dat een zwakke plek daardoor het laatste tikje heeft gekregen.
Bougie lijkt me sterk
Bobine kan niet want de R53 heeft maar 1 bobine en dan zouden de andere cilinders ook geen vonk meer krijgen..
Geplaatst: 06 okt 2009, 23:23
door Anthony1978
Indien het een bougiekabel is.
En dus 1 of meerdere cylinders niet meer werken.
Of een bougie...
Behoort dan een ritje naar de dealer tot de mogelijkheden (+- 5 km) of
vergroot ik gewoon de problemen.
thx
Geplaatst: 06 okt 2009, 23:49
door Peter
Tja, er komt onverbrande benzine in de catalysator. Dat vind ie niet lekker.
Maar volgens mij kan die 5km er nog wel bij. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je misschien al meer dan 20km met een slecht lopende motor hebt gereden.
Ik lees nu eigenlijk pas goed dat je ook de nokkenas hebt laten doen. Dat betekend dat de spanning van je ketting af is geweest. Het zal niet de eerste keer zijn dat de spanner van 25 euro de geest heeft gegeven.
Het was eigenlijk het eerste waar ik aan dacht maar ik heb over de nokkenas heen gelezen en dus kon het niets met de distributie te maken hebben.
Ik zou me niet te druk maken en rustig naar de dealer rijden. Met een beetje mazzel is het spanner en ben je voor een paar tientjes of 100 euro weer klaar.
groet,
Peter
Geplaatst: 07 okt 2009, 00:12
door Berthil
Het verhaal klinkt als noodloop maar dan zou stationair lopen eigenlijk nog onregelmatiger moeten gaan.
Inderdaad even naar de dealer rijden en de foutcode uit laten lezen.
Als je het niet vertrouwd zul je hem moeten laten slepen naar de dealer.
Het kan van alles zijn, van een gat in de zuiger (onwaarschijnlijk) t/m een losgeraakte buis die tussen gasklep en intercooler zit.
Geplaatst: 07 okt 2009, 08:24
door Shadow_Breaker
de kettingspanner zal het niet zijn. Bij Beek zijn ze er nogal streng in dat die vervangen word als je een nieuwe multi riem eropzet. Dat heeft klaas me de laatste keer gezegd.
Het klinkt voor mij een bougie die stuk is (kan ook bougiekabel zijn)
en idd bij de stealer even de foutcode laten uitlezen, zo komen ze al een heel eind verder
Geplaatst: 07 okt 2009, 09:01
door ginoceros
Ik zou eerst Beek bellen voor advies, ze staan voor hun goede service !!! In ieder geval niet mee rijden tot je zeker weet dat dit geen verdere schade berokkent.