Pagina 1 van 9
Mini-pech
Geplaatst: 14 dec 2009, 20:09
door Chill-es

Mijn mini ligt op de IC
Rond 17.30 op de A28 ineens een raar geluid onder de motorkap, een soort tikken wat steeds luider werd. Toen wat lichtjes (EMP en motor tekentje) en vervolgens kon ik geen gas meer geven...
De mini is opgehaald door een gele vrachtwagen

en wordt morgen bij Martinistad BMW/Mini afgeleverd voor inspectie. De langs-de-weg-monteur dacht dat het misschien iets met de lagers was, het kwam vanonder de intercooler... Het tikken wordt sneller en luider bij gas geven
Wie weet wat dit is en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn

Geplaatst: 14 dec 2009, 20:14
door Berry M
Balen Gilles! Hopelijk is het naar verhouding iets simpels... Want de laatste keer dat ik die symbooltjes te zien kreeg, zat er geen brandstof meer in m'n tank...

Geplaatst: 14 dec 2009, 20:46
door coendek
tikken + emissie lampje en geen gas meer kunnen geven lijkt op een vastloper maar pin me er niet op vast
Sterkte iig!!!
Coen
Geplaatst: 14 dec 2009, 20:53
door Chill-es
@Berry M en Coendek: Aan de benzine kan het niet liggen, ook zat er genoeg olie in. Ik kon later de motor nog wel starten en weer gas geven (maar dit klonk angstaanjagend, net een zeer koude ronkende diesel uit 1980

)... De lichtjes branden toen ook niet meer

Geplaatst: 14 dec 2009, 21:01
door coendek
ik heb een idee dat het mss de krukaslagers zijn maar weet het niet zeker hoor... maar dat is het idee wat ik heb..
hope not!!!
sterkte!!!
Coen
Geplaatst: 14 dec 2009, 21:40
door Cannuccia
Het EML-lampje dat gaat branden geeft aan dat de elektronica een fout detecteert en schakelt de motor in noodbedrijf, hierdoor valt de power van de motor terug. De power die wegvalt heeft dus direct met de elektronica te maken en heeft dus waarschijnlijk niets te maken met het probleem zelf. Vaak als je de auto herstart restart je het systeem en is het lampje uit en is de power weer terug.
Neemt niet weg natuurlijk dat de geluiden aangeven dat er iets niet goed is.
Bij mij werd het noodbedrijf veroorzaakt door een kapotte sensor van het gaskleppenhuis, maar het klonk bij mij niet hetzelfde als bij jou.
Hopelijk valt het mee voor je....
Groeten Rianne
Geplaatst: 14 dec 2009, 21:53
door ginoceros
Distributieketting(spanner)....
Geplaatst: 14 dec 2009, 22:01
door kwiebje
Sterkte iig en hopelijk rijd je snel weer rond!
Geplaatst: 14 dec 2009, 22:03
door BlueCooperS
Che schreef:Distributieketting(spanner)....
Denk ik ook
Ook het idee van Coen komt mij niet raar voor,alleen snap ik niet dat bij deze problemen het lampje gaat branden op je dashbord
In ieder geval sterkte met de afhandeling.
Geplaatst: 14 dec 2009, 23:21
door spenki
Hoi:
Dat tikken is hoop ik het geluid van de kleppen ivm verkeerde timing.
Ik denk dat dit het probleem is dat ik al 2x heb gehad.
Of ketting is uitgerekt door defecte spanner en dus is de timing verlopen.
Of het kan ook zijn dat de coating van de halvemaangeleider er af is gegaan en tussen de
ketting en krukas tandwiel is gaan zitten en met hetzelfde gevolg.
Rijd ie nog wel of wil die nu ook niet meer aanspringen???
Ik kreeg toen ook de melding(bij uitlezen) nokkenas sensor geen signaal/of/niet aanwezig.
Er was dus geen signaal want bij starten draaide de krukas wel rond maar de nokkenas niet.

Alles losgehaald en ketting,beide tandwielen,beide geleiders,spanner en oliepomp huis vervangen.
De ketting slaat nl ook van de onderste rand v/h oliepomphuis er af.
Voor de krukas poelie heb ik toen zelf nog een trekker gemaakt, want BMW/MINI had hem niet eens.
Heb je niet zonder olie gereden?
Kom je er niet uit of wil je meer weten mag je me altijd bellen/mailen
06-53-203013
Ps Als de timing verlopen is is je blok niet stuk want die van mij heb ik gewoon rond gedraaid met starten,
en de klant had met dat tikken en brandende emissie lampje nog ca 2oo km gereden en de kleppen
waren niet stuk.
Gr Roy
Geplaatst: 15 dec 2009, 15:51
door Berry M
Geplaatst: 15 dec 2009, 16:46
door Chill-es
@speki: bedankt voor je uitvoerige reactie!! Dit klinkt beter dan kapotte lagers (waar ik bang voor ben). Aan de distibutieriem en spanners was op eerste gezicht niets te zien... De mini start nog wel maar klinkt hartverscheurend

Aan de olie kan het niet liggen. Kan de kleptiming ineens veranderen tijdens het rijden?
De BMW/mini-dealer gaf me te kennen miss voor het weekend met een diagnose te komen maar het deze of volgende week ivm ziekte en drukte nog niet te kunnen repareren indien het iets groters is (en dat vermoed ik). Aangezien ik voor mijn werk afhankelijk ben van een auto wordt ik hier niet blij van
Heb besloten de mini per autoambulance

te vervoeren naar een bevriende automonteur in Leeuwarden. Die gaat er morgen naar kijken en het probleem zsm aanpakken. Hopelijk valt de schade mee en hoeft er geen harttransplantatie te volgen oid...
Geplaatst: 15 dec 2009, 16:56
door Ragnar
Chill-es sterkte man. klinkt niet allemaal best..

Geplaatst: 15 dec 2009, 17:09
door Adrenalin Junkie
Dit soort dingen zijn altijd vreselijk... sterkte!!
En laat ons weten wat het was aub
Geplaatst: 15 dec 2009, 18:55
door padechjo
Dat zijn geen leuke dingen......en vooral niet deze maand
Kan erover meepraten....morgen gaat de BMW dealer Vriesendijk in Assen naar de onze kijken....zal wel schrikken worden van de rekening
Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt chill-es.