Pagina 1 van 1

Oliekoeler R53

Geplaatst: 25 dec 2009, 12:12
door werner
Ja, er zitten wat modificatie's aan te komen :mrgreen: en dan is een goede oliekoeler een must.
Zijn er hier goede ervaringen met een bepaald type/merk oliekoeler?
Ik heb zelf de oliekoeler van M7 op het oog: http://www.m7tuning.com/parts/popup_image.php?pID=119

Geplaatst: 25 dec 2009, 12:46
door Peter
Ik weet denk wel wat jij van plan bent :-)

Geplaatst: 25 dec 2009, 12:48
door fortanier
Beste Werner
Waarom ga je niet voor een smeeroliekoeler welke standaard gemonteerd is op een cooper S.
Deze koeler is opgenomen in het koelwatersysteem van de motor.
Het voordeel is dat bij een koude motor de smeerolie temperatuur sneller verhoogd wordt .
Hierdoor loopt de motor al snel veel soepeler.
Bij opgewarmde motor wordt de smeerolie gekoeld tot de koelwater temperaruur rond de 85 graden.
De toegepast smeerolie welke veel syntetische producten bevat kun je wel belasten tot 140 graden zonder smeercontact te verliezen.
Die koeler is gemonteerd bij het smeerolie filter.
Want waar zou je die koeler die jij op het oog hebt moeten monteren.
Zolang je niet precies weet welke temperaruren de smeerolie heeft onder
exstreme omstandigheden heeft het volgens mij niet veel zin kosten te maken, omdat hoge temperaturen goed verwerkt worden door de eigenschappen van de smeerolie.
Als je meer wilt weten bel 0572-391548.
Groeten ,
Wim

Geplaatst: 25 dec 2009, 13:13
door werner
De standaard smeerolie koeler kan de olie niet meer op een acceptabel peil houden en zal de zelfs volsynthetische olie verbranden.
De oliekoeler van M7 komt voor de ander radiatoren te zitten en is door het raceteam van M7 uitgebreid getest.

Geplaatst: 26 dec 2009, 09:07
door fortanier
WAAR KAN WERNER EN IK LEZEN OVER DE DE RESULTATEN VAN HET TESTEN VAN DE GEBRUIKTE SMEEROLIE.
ERG GEINTERESSEERD.
Wim

Geplaatst: 26 dec 2009, 20:40
door werner
fortanier schreef:WAAR KAN WERNER EN IK LEZEN OVER DE DE RESULTATEN VAN HET TESTEN VAN DE GEBRUIKTE SMEEROLIE.
ERG GEINTERESSEERD.
Wim
Ik wil graag weten of er nog meer leveranciers zijn van oliekoeler kits voor de R53.
Resultaten van testen vindt ik niet interesant, de praktijk bewijst gewoon dat de kwaliteit van de olie sterk achteruit gaat als je boven de 200pk komt.

Geplaatst: 27 dec 2009, 04:59
door Deniz
Kan iemand mij vertellen of/en wat je moet opofferen (i.v.m ruimte maken voor) voor de oliekoeler?

Geplaatst: 27 dec 2009, 12:36
door Getzz
denizg schreef:Kan iemand mij vertellen of/en wat je moet opofferen (i.v.m ruimte maken voor) voor de oliekoeler?
Waarschijnlijk moet je een paar stickers verwijderen :P

Geplaatst: 27 dec 2009, 17:51
door Deniz
Getzz schreef:
denizg schreef:Kan iemand mij vertellen of/en wat je moet opofferen (i.v.m ruimte maken voor) voor de oliekoeler?
Waarschijnlijk moet je een paar stickers verwijderen :P
:p


:P

Geplaatst: 28 dec 2009, 16:17
door Berthil
Ik heb een oliekoeler met thermostaat gehad. Dat is beter in de winter maar er komt behoorlijk meer slangenwerk bij kijken (lees kan kapot gaan).

Ik heb de thermostaat er tussenuit gehaald en plak de radiator 's winters af omdat ik er dan niet veel mee rijdt.

Minimania heeft een set maar die leveren slecht.

Lohen heeft een mooie set met stalen leidingen en geperste koppelstukken. Beter dan wat rubberen slangen en klemmetjes.

De standaard MINI oliekoeler voor de CVT kan ook gebruikt worden als oliekoeler. Dat vergt dan wel wat meer knutselwerk en de adapterplaat moet men los zien te krijgen.

Geplaatst: 28 dec 2009, 22:42
door werner
Thanks berthil,

Ik had deze ook gezien, heb klaas een mailtje gestuurd wat te doen.
Die slangen zitten ook bij die van M7 dacht ik.