Pagina 1 van 1
Leeglopende accu
Geplaatst: 26 mar 2010, 22:56
door Bereikbaar
Vandaag ging plotseling het oranje emissie/motorlampje lampje branden bij een stotterende stationair draaiende motor.
Wat was er gebeurd? Ik had de winterbandjes er af gehaald en de zomerbanden er weer opgezet. Ik dacht laat ik het handige compressortje even pakken die je op de sigarettenaansteker kan aansluiten om de bandjes even netjes op druk te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Daarna wilde ik de auto terugzetten op zijn plek. Helaas onvoldoende spanning van de accu. Ach dat lossen we even op. Even de charger/starter erbij en inderdaad in één keer lopen. Gelijk maar even een rondje gereden. Accuutje weer op spanning. Ik dacht gelijk al even, dat wordt een nieuwe accu, want dat is wel erg snel leeg.
De auto weer op zijn plek gezet en ik liet hem nog even lopen. Nog even kijken naar de instructies voor het bandenlampje, begint de auto ineens licht te stotteren vanuit stationair. Ik zie af en toe emmissie/motorlampje knipperen. En ineens blijft die branden. Motor maar uitgezet. Nog een keer opnieuw starten levert geen beter resultaat. Het lampje brandt continu of hij knippert.
Zou dit iets met de accu te maken kunnen hebben? Is er iets defect in de stroomvoorziening?
Geplaatst: 26 mar 2010, 22:59
door Berthil
Klinkt als noodloop.
Even bij de dealer de foutcode uit laten lezen want kan van alles zijn.
Door een te lage accuspanning heb ik dit nog niet gehoord maar alles is mogelijk.
Kan ook toevallig een defecte druksensor of gasklep zijn.
Geplaatst: 27 mar 2010, 12:54
door Sepp
Of kapotte bobine. Dan gaat hij ook in noodloop.
Geplaatst: 27 mar 2010, 14:05
door Berthil
Misschien geeft de bobine dan een te lage spanning af door een te lage accuspanning.
Accu weer leeg
Geplaatst: 31 mar 2010, 16:24
door Bereikbaar
Nu was maandag de accu weer leeg. Dus denk toch aan een verouderde accu. Gisteren een nieuwe accu erin gedaan. De auto ging gelijk weer lopen zonder problemen. Daarnaast is nu ook het lampje weer verdwenen. Inmiddels diverse starts gemaakt en mee gereden en geen lampje meer. Denk toch aan een te lage waarde van de accu. Wordt even in de gaten houden. Anders denk ik toch ook aan de bobine of een slechte dynamo die mijn accu niet goed bij laad.
Geplaatst: 02 apr 2010, 20:00
door Bo Weert
computer krijgt waarschijnlijk niet voldoende stroom om alles aan te sturen, waarschijnlijk de accu goed opladen, dan zal het wel weer ok zijn,
of een neiuwe accu erin natuurlijk
controleer meteen even of de accu bij laadt. multimeter erop en een spanning die hoger is dan 13 volt.
Dan weet je meteen of je dynamo nog ok is!
Blijvende storing
Geplaatst: 19 apr 2010, 19:49
door Bereikbaar
Het aangaan van het motorstoringslampje is weer terug komen. Inmiddels bij de garage het advies gehad om de bougiekabels te vervangen. Dit loste het helaas niet op. Daarna alle bougies vervangen. Ook dat loste het probleem niet op.
Inmiddels een stap verder gegaan en nu ook de bobine vervangen. Dit zou mogelijk nog een probleem kunnen oplossen. Echter ook nu weer na eerst een prettig proefritje de auto op het erf stationair laten draaien en jahoor, daar ging hij weer. Lampje ging weer aan.
Zou er iets inwendigs zijn of moet de motor schoon gemaakt worden? De kleppen of zo? Ook wel eens gelezen over scheurtje in de kleppen. Lijkt me niet met zo'n auto. Zijn er nog andere dingen die ik nog zou kunnen doen. Iemand tips voor een bedrijf om dit om er verder naar te kijken tegen een prettige prijs?
Edwin
Geplaatst: 20 apr 2010, 08:58
door werner
Als er een scheurtje in de klep zou zitten wat ik me haast niet kan voorstellen kun je de compressie laten meten.
Dit kan zonder het verwijderen van de cilinderkop met een meter in het bougiegat
Dit kunnen ze bij de dealer, anders even naar onze huistuner Beek!
Geplaatst: 20 apr 2010, 09:29
door Bereikbaar
Werner zijn er dan nog andere problemen waar je aan zou kunnen denken, waardoor de code steeds wijst richting cilinder 3. Of is het het meest verstandig (en goedkoopst) om nu een compressietest te laten doen in de garage.
Edwin
Geplaatst: 20 apr 2010, 14:52
door Shadow_Breaker
je kan ze ook met een sonde in de cilinder laten kijken door het bougiegat (camera met lampje) en dit lijkt idd veel op het zelfde als ik heb gehad.
je moet er toch mee oppassen dat je cilinderkop niet gaat scheuren, dit heeft de mijne gehad. Blijkbaar zat ik al lang met een haarscheurtje in de klep. en hierdoor werden de krachten groter op andere zaken.
Je kan best niet meer met de mini rijden want als er een stukje klep afbreekt en tussen de piston en cilinderwand komt te zitten dan kan het je onderblok ook stuk maken.
Ik zeg je dit uit voorzorg en niet om je nog meer ongerust te maken.
Mijn mini gaf toen ook misfires aan. maar de misfire kan op een andere cilinder zijn dan de gene met het probleem. (dit was bij het geval)
Je kan best naar beek gaan en een compressie test doen en als dat niets opleverd dan zou ik al een heel deel geruster zijn en toch uit voorzorg maar met een sonde laten kijken in de cilinders.
Groetjes.
Geplaatst: 20 apr 2010, 16:34
door werner
Bereikbaar schreef:Werner zijn er dan nog andere problemen waar je aan zou kunnen denken, waardoor de code steeds wijst richting cilinder 3. Of is het het meest verstandig (en goedkoopst) om nu een compressietest te laten doen in de garage.
Edwin
Er kan ook een bobine stuk zijn. Als je de compressie meet van alle cilinders en die zitten binnen de tollerantie.
zullen de kleppen en zittingen goed afsluiten en oké zijn.
Geplaatst: 20 apr 2010, 16:43
door Peter
werner schreef:Bereikbaar schreef:Werner zijn er dan nog andere problemen waar je aan zou kunnen denken, waardoor de code steeds wijst richting cilinder 3. Of is het het meest verstandig (en goedkoopst) om nu een compressietest te laten doen in de garage.
Edwin
Er kan ook een bobine stuk zijn. Als je de compressie meet van alle cilinders en die zitten binnen de tollerantie.
zullen de kleppen en zittingen goed afsluiten en oké zijn.
De 1e gen. MINI heeft toch maar 1 bobine met bougiekabels naar de cilinders? Tegenwoordig zit er bovenop iedere bougie een eigen bobine maar bij de onze is dat dacht ik nog niet...
Geplaatst: 20 apr 2010, 16:45
door Shadow_Breaker
je moet weten dan een compressie test niet uitsluitend is. het kan ook de nokkenas zijn die op 1 van de nokken beschadigd is en een verkeerde timing doorgeeft waardoor hij de melding geeft.
Geplaatst: 20 apr 2010, 16:55
door Bereikbaar
De bobine is inmiddels ook al vervangen. Dat leverde geen verschil. Na telefonisch onderhoud met de garage, zou de verwachting zijn, dat er problemen zijn met een defecte bougiekabel (hoewel nieuw, maar mogelijk toch defect). Een mechanisch defect verwacht hij niet. Eerder de computer. Wat is jullie beeld hierbij?
Geplaatst: 21 apr 2010, 09:03
door Shadow_Breaker
ik denk dat als je al de bougiekabels hebt vervangen en deze nog steeds het probleem geeft dat je makkelijk deze nogmaals in garantie op de reeds vervangen kabels er nieuwe kan krijgen.
compressie is altijd nuttig. als je compressie verlies hebt kan dit zeker voorkomen. en als je nokkenas stuk is kan dit blijkbaar ook. maar je kleppen tuimelaars zouden ook niet goed kunnen zijn.
ik zeg ga naar beek voor de controle ;-)
ze hebben er genoeg kennis van en vinden het zeker ;-)