Pagina 1 van 2

Zware koppeling R53, ontluchten?

Geplaatst: 23 apr 2010, 18:09
door sander_r53
Bij de aankoop van de cooper S wist ik al dat er problemen waren met de koppeling. Hij gaat erg zwaar. Verder is deze goed te doseren en voelt niet echt gaar.
Ik had geïnformeerd bij de dealer, kosten: ongeveer 1000 euro voor een nieuwe koppeling.

Nu werd mij ook verteld dat het mogelijk het ontluchten zou kunnen zijn van de hydraulische koppeling? Dit kon zowel bij het koppelingspedaal binnen in de auto als bij de bak zelf. Dit zou vrij weinig geld kosten.

Nu heb ik er sowieso voldoende geld af gekregen bij aankoop (rekening houden met het ergste).

Kan iemand mij vertellen hoe ik het ontluchten zelf kan doen, of waar het precies zit? Ben erg benieuwd of het 'm in het ontluchten zit

Grt
Sander

Geplaatst: 23 apr 2010, 18:28
door Berthil
Lijkt mij sterk dat het in het onluchten zit want als de lucht in je vloeistof zit voelt je koppeling sponzig aan zoals met remleidingen die lucht bevatten. Je koppeling gaat er dus niet zwaarder van. De koppeling tapt trouwens uit hetzelfde vaatje als de remvloeistof, het is hetzelfde reservoir.
De Mini heeft trouwens sowieso een zwaarder koppeling dan de meeste auto's.

Geplaatst: 23 apr 2010, 21:09
door sander_r53
hmm... dat is jammer.

Ik heb bij dezelfde handelaar een andere Mini gevoeld, ter vergelijking met mijn koppeling.
Dit was een gewone Mini One uit 2004. Deze koppeling voelde wel lichter aan.

Is het zo dat een Cooper S zwaarder gaat dan een One of een Cooper?

Geplaatst: 23 apr 2010, 21:28
door BadSMini
sander_r53 schreef:hmm... dat is jammer.

Ik heb bij dezelfde handelaar een andere Mini gevoeld, ter vergelijking met mijn koppeling.
Dit was een gewone Mini One uit 2004. Deze koppeling voelde wel lichter aan.

Is het zo dat een Cooper S zwaarder gaat dan een One of een Cooper?

Ja,

Ik vindt zelfs persoonlijk een One of een Cooper fijner koppelen en schakelen dan mijn S.
Mijn moeder heeft een One waar ik regelmatig in rij dus kan het verschil goed merken.

Mss een stomme vraag: waarom een auto kopen met een vermoedelijk slechte koppeling?

Geplaatst: 23 apr 2010, 21:31
door Meani
Mss een stomme vraag maar waarom de One van moeders rijden terwijl je zelf een S hebt??? :mrgreen:
BadSMini schreef:
sander_r53 schreef:hmm... dat is jammer.

Ik heb bij dezelfde handelaar een andere Mini gevoeld, ter vergelijking met mijn koppeling.
Dit was een gewone Mini One uit 2004. Deze koppeling voelde wel lichter aan.

Is het zo dat een Cooper S zwaarder gaat dan een One of een Cooper?

Ja,

Ik vindt zelfs persoonlijk een One of een Cooper fijner koppelen en schakelen dan mijn S.
Mijn moeder heeft een One waar ik regelmatig in rij dus kan het verschil goed merken.

Mss een stomme vraag: waarom een auto kopen met een vermoedelijk slechte koppeling?

Geplaatst: 23 apr 2010, 21:33
door BadSMini
Meani schreef:Mss een stomme vraag maar waarom de One van moeders rijden terwijl je zelf een S hebt??? :mrgreen:
BadSMini schreef:
sander_r53 schreef:hmm... dat is jammer.

Ik heb bij dezelfde handelaar een andere Mini gevoeld, ter vergelijking met mijn koppeling.
Dit was een gewone Mini One uit 2004. Deze koppeling voelde wel lichter aan.

Is het zo dat een Cooper S zwaarder gaat dan een One of een Cooper?

Ja,

Ik vindt zelfs persoonlijk een One of een Cooper fijner koppelen en schakelen dan mijn S.
Mijn moeder heeft een One waar ik regelmatig in rij dus kan het verschil goed merken.

Mss een stomme vraag: waarom een auto kopen met een vermoedelijk slechte koppeling?

Rij jij nooit in de auto van je moeder/vader dan? :wink:

Geplaatst: 23 apr 2010, 21:37
door Meani
Neeeeee.....Minder pk's dat minder leuk :wink:

Sorry voor het OT geouwehoer Sander

Geplaatst: 23 apr 2010, 22:07
door sander_r53
De auto was helemaal top verder... enkel die koppeling... waarbij ik me nu dus ook begin af te vragen of hij wel zo slecht is.

Ik heb er voldoende geld van af kunnen krijgen. Had al ingecalculeerd 1000 euro hier in NL te moeten investeren. En met oog op de toekomst misschien gelijk een sterkere koppeling zodat ik misschien wat ''stages'' kan uit laten voeren ;)

Geplaatst: 23 apr 2010, 22:29
door ginoceros
Indien je de 2-de koppelcylinder nog zoekt kun je um hier vinden maar zoals Berthil al aangeeft zul je daar geen oorzaak voor je zware koppeling vinden.


Afbeelding

Geplaatst: 23 apr 2010, 23:01
door spenki
Hoi:

Ontluchten lijkt mij onzin.
De koppeling van de S gaat altijd (veel) zwaarder dan een One of Cooper.
Vooral boven de ca 60 dkm gaat ie steeds zwaarder, dit komt meestal door de drukgroep en
de huls waar het druklager overheen schuift(slijt behoorlijk in)deze ook altijd mee vervangen(bij de S)
Gewoon een nw koppelingsset er in en hij gaat weer lekker licht.

Gr Roy

Geplaatst: 23 apr 2010, 23:19
door cooperke s
Als het een pre facelift is,zal ie zowieso zwaarder schakelen dan een facelift.En ja de S heeft een zwaarder koppelpedaal dan cooper of one.

Geplaatst: 24 apr 2010, 00:24
door sander_r53
Super reacties :)

Het gaat idd om een pre-facelift (09-2002)
Heeft op het moment 83.000 km op de teller.

Geplaatst: 24 apr 2010, 01:03
door Berthil
De pre-facelift heeft een drukgroepgeleider zonder teflon laag.
Die heeft Mini bij de face-lift aan de binnenkant met teflon gecoat om de koppeling beter gangbaar te maken en te houden maar een licht lopende koppeling is het daardoor nog steeds niet geworden.

Geplaatst: 24 apr 2010, 09:28
door spunz
Sander- ik woon in werkendam, als je wilt kun je langskomen om mn koppeling te 'voelen ' ook cooper s 2002

Geplaatst: 24 apr 2010, 23:30
door ThaGaruda
Ik heb ook een S uit 09/2002 en bij mij gaat ook de koppeling zwaar. ben er zelf al aardig aan gewend en stoor me er niet echt meer aan.

Mijne heeft nu 82000 gelopen. Zal wel zoals spenki zegt gewoon het kwaaltje zijn...