Pagina 1 van 2

Wielbouten Cooper 2001

Geplaatst: 22 dec 2008, 12:32
door 8-bitarjan
Ik wilde gister mijn 18 inch demonteren en hiervoor in de plaats 15 inch 5 star velgen met winterbanden plaatsen.
De bouten waarmee deze velgen vastzitten zijn alleen kleiner qua diameter dan de gaten in de orignele Mini 15 inch velgen.
Bouten waarmee de 18 inch vastzitten lijken nl. wel M12 en de gaten van de 15 inch zien er uit als M14.
Heb ik hiervoor speciale (Mini) bouten nodig? :?

Geplaatst: 22 dec 2008, 13:53
door 8-bitarjan
Nobody knows????? :cry:

Geplaatst: 22 dec 2008, 14:01
door Shadow_Breaker
ik heb geen idee, misschien even wachten tot de grote modders online zijn :wink: oplossing komt nog wel.

Geplaatst: 22 dec 2008, 17:21
door Sven
Zijn het orginele Mini velgen met bouten dan??

Wij hebben orginele 16'' 5-star velgen, en 18'' Works velgen, beide met dezelfde bouten, en levert geen probleem......

Maar kan dit eigenlijk wel????

Geplaatst: 22 dec 2008, 18:05
door 8-bitarjan
Idd 16 inch 5-star........ :D
Als ik een bout gebruik waarmee de 18 inch nu vastzit, houdt ik rondom deze bout 4mm over wanneer ik deze gebruik bij montage van de originele 16 inch 5-star velg. Dit betekent dat hij de velg vastzet met de kop van de bout en er rondom de bout 4 mm speling zit... :?
Lijkt mij dat er dan iets van een soort verloopje tussen moet ofzo.

Geplaatst: 22 dec 2008, 19:19
door Robert
D'r zijn een aantal velgen die zowel op een R50/R52/R53 of de R55/R56 geleverd zijn.
De meeste R50/R52/R53's hebben normaal gesproken een M12x1,5 wielbout
De laatste modellen R50/R52/R53 en R55/R56 hebben een M14x1,25 wielbout.

Maar goed, de kop van de bout is conisch; dus die zet zich wel gecentreerd vast in het gat, ook al zit er iets ruimte omheen. 't Is toch niet zo dat je de bout helemaal tot de kop vastzet op de remschijf, ook daar blijft ruimte tussen.
Gewoon erop zou ik zeggen, en controleren of je het wiel echt vast hebt zitten. (ook voorzichtig ronddraaien om te controleren of de bout niks aan de "binnenkant" remschijf raakt)

Afbeelding

Geplaatst: 28 dec 2008, 16:08
door Berthil
De M-waarde veranderd natuurlijk niet als je een velg wisselt, je verandert de wielnaaf toch niet mee? Zoals Robert zegt dus, centreert zelf en controleren of ze de remschijf niet raken. Ook minimaal de dikte van de bout schroefdraad pakken anders zijn de bouten te kort.

Wielbouten 15" = wielbouten 16"?

Geplaatst: 14 aug 2009, 23:03
door Berg
Ik had 15" 5 star rocket lichtmetalen velgen, origineel mini. Ik had daar wielbouten bij. Die zelfde bouten gebruik ik ook voor mijn 15" stalen velgen met winterbanden.

Nu heb ik 16" s winder lichtmetalen velgen, origineel mini. Kan ik dezelfde bouten gebuiken? Of heb ik langere nodig (Het metaal waar de bout doorheen gaat lijkt dikker, waardoor langere bouten misschien nodig zijn..? Ik wil niet dat het gevaarlijk is hoe ik nu rondrij!)

Dank!

Geplaatst: 14 aug 2009, 23:11
door Glenn-DUB
Volgens mij is dit echt niet nodig en al helemaal niet als het origineel mini velg is :lol: wel even kijken als de bout vlak afloopt of taps afloopt, ivm je nieuwe velg (even controleren hoe de bout in je velg valt)

Geplaatst: 14 aug 2009, 23:17
door Berg
Glenn-DUB schreef:Volgens mij is dit echt niet nodig en al helemaal niet als het origineel mini velg is :lol: wel even kijken als de bout vlak afloopt of taps afloopt, ivm je nieuwe velg (even controleren hoe de bout in je velg valt)
Worden af fabriek verschillende bouten geleverd door mini: vlak en taps?

Geplaatst: 15 aug 2009, 09:53
door Glenn-DUB
Nee dat denk ik niet maar met de velgen (aftermarket) wel, anders moet je gewoon even met een wiel langs een vegen/banden zaak gaan die kunnenn je precies laten weten of het veilg is of niet.

Wielbouten

Geplaatst: 24 apr 2010, 19:14
door chero25
Ik heb LM velgen (R81) gekocht ter vervanging van de standaard stalen velgen. Heb ik nu ook andere wielbouten nodig?

Geplaatst: 24 apr 2010, 19:52
door Ossie
Nee hoor, waarom denk je dat nodig moet zijn? :?
Zolang je geen spacers er tussen zet dan kan je gewoon de normale wielbouten gebruiken. :wink:

Geplaatst: 01 mei 2010, 11:42
door chero25
De wielen zitten er op met de standaard bouten. Bedankt!
Eigenlijk moet ik nu nog wel slotbouten kopen.

Wielbout vraag....

Geplaatst: 06 nov 2010, 12:33
door MartinG
Even een *domme* vraag maar ik heb nu dus een nieuw setje velgen die ik zonder spacers ga monteren. Nu heb ik nog standaard bouten die 25mm zijn maar ik mis er 4 dus ik ben wat rond wezen kijken maar zijn dit nu de goede?

http://www.carfantasy.nl/wielbout-m12-1 ... 68553.html of http://www.carfantasy.nl/wielbout-m12-1 ... 68546.html

Ze zijn 27 mm maar die 2 mm meer zal niet zo veel moeten uit maken toch? en ik dacht te menen dat de r53 m12 bouten heeft?

En als ik mijn originele bouten zie dan hebben deze een conische vorm dus neem ik aan dat dit de goede moeten zijn..

Pff wat zijn bouten toch lastig :oops:

Edit: Als dit niet in het goede subtopic staat bij voorbaat excuses.. Zie nu dat het meer een vraag is dan een exterieur iets