Pagina 1 van 4

Motor (R53) tikt bij koude start. Opnieuw...

Geplaatst: 01 jun 2010, 11:11
door sander_r53
Heb het e.e.a zitten snuffelen op het forum, maar kan niet vinden of dit ook bij een R53 normaal is.
Anders kan dit topic straks weer verwijderd worden.

Vanmorgen bij het starten van de motor bleef hij zo'n 40 sec tikken. Net zo'n oude BMW.
Op het moment dat ik 'm in de versnelling zette en de koppeling op liet komen verdween het geluid weer.
Dit is de eerste keer dat ik het meemaak.

De olie heb ik zo'n 800 km geleden ververst (0W40 Castrol sport edge) en zit nog netjes op peil.

Geplaatst: 01 jun 2010, 11:40
door Adrenalin Junkie
pfff ik ben daar ook al tijden mee bezig, bij mij is het het eerst verschenen na tuning.

Het kan bijvoorbeeld liggen aan:
1. verkeerde / te weinig olie (lijkt onwaarschijnlijk bij jouw )
2. nokkenasketting spanner
3. nokkenasketting geleiders
4. tuimelaars
etc.

Ik ben nu bij stap 4 beland, morgen worden de tuimelaars vervangen.

Geplaatst: 01 jun 2010, 11:45
door Adrenalin Junkie
Klinkt het zo?


Geplaatst: 01 jun 2010, 12:02
door sander_r53
Het komt heel aardig in de richting. Alleen dat van jou klinkt wel iets harder en doordringender. Maar volgens mij kan het als hetzelfde ''type'' ratel omschreven worden.

Hmmm klinkt dus allemaal wel dramatisch. Heb jij het alleen bij koud? En verdwijnt het ook weer snel? Hoop dat het verder geen kwaad kan en dat het straks alleen maar erger gaat worden.

Geplaatst: 01 jun 2010, 12:53
door Adrenalin Junkie
Ik heb het idd ook alleen maar bij koud en het verdwijnt soms heel snel, soms duurt het best lang, en soms is de ratel harder aanwezig.
Soms heeft ie het niet.

Echt erg vreemd allemaal idd...

Geplaatst: 01 jun 2010, 15:45
door werner
Als het ook met ingetrapte koppeling is dan zijn het de klepstoters.
(Hoge KM stand?)
Anders kan het ook nog de koppeling zijn die je hoort tikken in z'n vrij.

Geplaatst: 01 jun 2010, 16:22
door sander_r53
He dat zou best kunnen met die koppeling. Want op het moment dat ik de koppeling intrapte verdween het geluid.
Zal er de volgende keer eens goed op letten (hoop niet dat het nog eens voor komt).

Km-stand is op het moment 87.400 km. Nog niet extreem hoog lijkt mij.

Geplaatst: 01 jun 2010, 16:41
door werner
sander_r53 schreef:He dat zou best kunnen met die koppeling. Want op het moment dat ik de koppeling intrapte verdween het geluid.
Zal er de volgende keer eens goed op letten (hoop niet dat het nog eens voor komt).

Km-stand is op het moment 87.400 km. Nog niet extreem hoog lijkt mij.
Volgende keer met koude start de koppeling ingetrapt houden en dan starten. Als je het dan niet hoort is het de koppeling die iets tikt dit kan geen kwaat, hebben er meer last van.

Geplaatst: 01 jun 2010, 19:37
door Adrenalin Junkie
ik heb het zelf dus met en zonder koppeling, al lijkt het zonder koppeling minder vaak voor te komen...

Ik zit op ca. 76.000 km

Geplaatst: 03 jun 2010, 17:53
door Adrenalin Junkie
Paar foto's van de boosdoener, het was een inlaat tuimelaar:

Dit is de tuimelaar, compleet zoals deze hoort te zijn:
Afbeelding

Hier zie je de tuimelaar zonder gele ringetje en de geleider (boven op de foto), de kapotte tuimelaar zie je onder:
Afbeelding

Gelukkig is de tuimelaar weggesleten, de slijtage op de klepsteel viel mee

Links kapot, midden zoals de linker hoort te zijn, rechts compleet
Afbeelding

Het "geleidertje", of hoe deze ook heet ligt waarschijnlijk nog ergens in het blok... of in het olie filter oid hoop ik...
De vorige keer bij het vervangen van de nokkenasketting geleiders hebben we het gele ringetje er uit gevist...
Maar volgens Beek kon het verder geen kwaad, alleen bij de boel loshalen moest je uitkijken dat dat "geleidertje" er niet tussen uit valt... hadden ze toen maar die tuimelaars er ff uitgehaald, dan was het gelijk duidelijk... maarja...
Afbeelding

De motor loopt echt weer een stuk beter, hij start (tot nu toe) super zonder bijgeluiden!! Zoals het hoort dus ;)

Geplaatst: 03 jun 2010, 17:54
door Adrenalin Junkie
Het kan bij jouw natuurlijk iets heel anders zijn, als eerst zou ik de nokkenaskettingspanner laten vervangen...
Zoiezo zou ik ernaar laten kijken Sander, ik zelf heb er veels te lang mee rond gereden...

Geplaatst: 23 jun 2010, 19:28
door sander_r53
Zie net het topic pas weer... beetje late reactie :oops:
Ik heb het sindsdien niet meer gehad. Geen enkele keer heeft ie nog getikt.
Is dus eenmalig geweest.

Wanneer het nog een keer voorkomt ga ik er naar laten kijken.

Geplaatst: 11 jan 2011, 15:18
door sander_r53
Hmm het tikken is er weer!


Enkel bij koude start tikt ie, dit hersteld zich niet na enige tijd. Wanneer ik de motor uitzet en opnieuw start is het meteen weg. Toch heb ik nog steeds het gevoel dat het iets met olie te maken heeft. Alsof ie op dat moment de olie niet oppompt ofzo...

:s

Wie weet nog iets?

Geplaatst: 12 jan 2011, 10:13
door Geerth
sander_r53 schreef:Hmm het tikken is er weer!


Enkel bij koude start tikt ie, dit hersteld zich niet na enige tijd. Wanneer ik de motor uitzet en opnieuw start is het meteen weg. Toch heb ik nog steeds het gevoel dat het iets met olie te maken heeft. Alsof ie op dat moment de olie niet oppompt ofzo...

:s

Wie weet nog iets?
Ik heb dat tikken ook. Bij mij zijn het waarschijnlijk die tuimelaars.... Zijn die lastig te vervangen? :/

Geplaatst: 12 jan 2011, 17:19
door Floor-is
Geerth schreef:
sander_r53 schreef:Hmm het tikken is er weer!


Enkel bij koude start tikt ie, dit hersteld zich niet na enige tijd. Wanneer ik de motor uitzet en opnieuw start is het meteen weg. Toch heb ik nog steeds het gevoel dat het iets met olie te maken heeft. Alsof ie op dat moment de olie niet oppompt ofzo...

:s

Wie weet nog iets?
Ik heb dat tikken ook. Bij mij zijn het waarschijnlijk die tuimelaars.... Zijn die lastig te vervangen? :/
Ja die zijn lastig te vervangen. In die zin: het is een boel werk, je moet de motor een eind uit elkaar halen. (De kop eraf, daar het nodige losschroeven en aan de slag.)
De tuimelaars zelf zijn op zich niet heel erg duur als je ze compleet zou moeten vervangen, althans, per stuk. Gezien het er best wat zijn, tikt het toch ineens aardig aan.

Zie onder andere:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=25 (even een R53 uit 2005 als voorbeeld gebruikt)

Als je ze vervangen hebt, ben je nog niet klaar, je moet dan nog een nieuwe koppakking plaatsen etc. etc. ;)