Pagina 1 van 2

Bonkend geluid ( Wiellagers? )

Geplaatst: 12 jul 2010, 16:38
door Misterman
Ik heb last van een licht bonkend geluid, het is slechts zeer subtiel te horen.... al zeker 30.000 km en het word niet heel snel erger. Nieuwe banden zitten er inmiddels onder, maar maakt niet veel uit. Ook aan het motorische gedeelte ligt het niet, want het is snelheid afhankelijk en niet toerental afhankelijk... het geluid/gevoel/gebonk lijkt ook van de wielen de komen, maar les overal dat wiellagers hun eigen specifieke geluid hebben, dit heb ik niet..... rara ra wat is het wel?

Geplaatst: 12 jul 2010, 17:25
door Robbee
Bij mij waren het de rubbers van de stabilisatorstang, maar dat is wel R56

Geplaatst: 13 jul 2010, 13:01
door Misterman
Hoezo bonkten die dan?

Geplaatst: 13 jul 2010, 15:57
door @mr
Bij mij was het na heel veel zoeken de lager van de aandrijfas.
Ook een snelheidsafhankelijke bonk.

Geplaatst: 13 jul 2010, 16:58
door Misterman
De lagers van de aandrijfas, die aan de wielkant, of die aan de bak-kant?

Geplaatst: 09 aug 2010, 17:02
door Z3Mrunner
IK heb ook een irritant tokkend/bonkend geluid. Net alsof er een kromme schijf op zit die steeds ergens tegen komt.
Auto rijdt verder goed, geen trillingen bij rijden en remmen.
Iemand nog ideeen, tips?
Zijn er ervaringen met een goede mini garage/specialist in het midden van het land?

Geplaatst: 10 aug 2010, 11:44
door Marlen
Idem,heb dit geluid ook alleen is dit geluid na eventjes gereden te hebben weer weg.
Je hoort het niet aan de buitenkant van de auto. Het geluid zit bij het rechter voorwiel.

We hebben alles al na gelopen en kunnen niets vinden.

Geplaatst: 10 aug 2010, 19:24
door de_jeff
aandrijfas rechtsvoor misschien?

Geplaatst: 11 aug 2010, 22:44
door Z3Mrunner
Ben even bij mijn BMW specialist geweest. Het blijkt dat twee banden gecupped zijn en dit geluid veroorzaken. Gelukkig verder niets mis met de Mini! :)

Geplaatst: 15 aug 2010, 23:22
door Misterman
banden gecupped? Wat betekend dat? Ik denk ook dat het aan mijn banden ligt. Heet iemand misschien een setje liggen dat ik ter uitwisseling kan gebruiken om dit te checken? 1 wiel zou ook al top zijn, want ik heb zo'n vermoeden op rechtsvoor

Geplaatst: 16 aug 2010, 09:52
door werner
Voor en achter even wisselen :wink:

Geplaatst: 16 aug 2010, 10:53
door @mr
Als je banden gecupped zijn is er wel degelijk wat mis. Cuppen komt door het tijdelijk verliezen van het wegcontact. Bij het weer verkrijgen van wegcontact zal op die plek overmatige slijtage optreden. Cuppen wijst meestal op speling in de ophanging, versleten fuseekogels of versleten schokbrekers.

Over de aandijfaslagers:
Bij ons was het het lager wat de as die uit de versnellingsbak komt aan de rechterkant steunt op het motorblok. (Niet te verwarren met de homokineet koppeling). In de eerste instantie dacht ik ook aan een wiellager of de homokineet aan de rechterzijde.

Geplaatst: 16 aug 2010, 10:55
door Misterman
Als je banden gecupped zijn is er wel degelijk wat mis. De uitlijning van de auto is erop afgestemd dat je dit namelijk niet hebt.
Rest mij nog steeds de vraag wat gecupped is.... en het is me ook niet duidelijk wat dit met uitlijning te maken heeft uit deze tekst.

Ik ga denk ik even de banden van voor naar achter gooien, kijken of het gebonk dan ook van voor naar achter gaat.

Geplaatst: 16 aug 2010, 11:00
door @mr
chrisvanbeers schreef:
Als je banden gecupped zijn is er wel degelijk wat mis. De uitlijning van de auto is erop afgestemd dat je dit namelijk niet hebt.
Rest mij nog steeds de vraag wat gecupped is.... en het is me ook niet duidelijk wat dit met uitlijning te maken heeft uit deze tekst.

Ik ga denk ik even de banden van voor naar achter gooien, kijken of het gebonk dan ook van voor naar achter gaat.
Net een kleine wijziging aangebracht.. Cuppen is een z.g.n. Schubbend slijtagebeeld. Uitlijning van de auto kan het overigens wel versterken, maar niet veroorzaken.

Geplaatst: 16 aug 2010, 11:04
door @mr