Pagina 1 van 2

APK keuring mbt xenon

Geplaatst: 17 aug 2010, 19:29
door jstuyts
Mensen, een vraagje.

Mini is van september 2006 en af fabriek geleverd met standaard halogeen koplampen erin. Heb er ruim een jaar geleden Xenon lampen ingezet. De originele facelift units met xenon dus. Geen automatische hoogteregeling en geen sproeiers. Hoeft ook niet volgens de wet weet ik, alles vanaf 1 januari 2007 moet dat pas hebben.

Maar nu is het zo dat mijn oude lampen wel handmatig met dat rollertje versteld konden worden, maar door de plaatsing van de hele nieuwe units kan dat niet meer. Dat draaiding werkt gewoon niet meer, dacht boeiend, heb t toch niet nodig. Maar die auto moet voor de keuring komende maand en zat te denken, moet dat draaiding wel werken voor de keuring? Kan ik die er ook uithalen (zit er toch maar voor niks) en wordt er dan ook niet naar gekeken (zoals in een topic hieronder ook al is gevraagd) of gaan ze mekkeren over het feit dat ze nu niet meer versteld kunnen worden?

Graag jullie input als het kan!
Thanks, John

Geplaatst: 17 aug 2010, 21:53
door BlueCooperS
Ik heb nog nooit gezien dat dit bij een APK keuring gecontroleerd wordt.

Geplaatst: 17 aug 2010, 22:21
door Sander--87
Met de apk word de auto daar niet op afgekeurd.
Alleen als de politie je aanhoud krijg je een boete.
Hoe krom kan het allemaal zijn in Nederland

Geplaatst: 17 aug 2010, 23:34
door jstuyts
Dus zeggen jullie eigenlijk dat ik niet eens dat wieltje eruit hoef te halen? Of zouden jullie dat voor de zekerheid wel doen? Dat is natuurlijk makkelijk te doen en een leeg plaatje net als af-fabriek xenon bestellen bij de dealer voor 2 cent?[/list]

Geplaatst: 18 aug 2010, 09:42
door Glenn-DUB
Als je lampen goed staan afgesteld is er niks aan de hand, als die iets te hoog of te laag staan moet je dat wieltje even eruit halen al is het alleen voor de apk, dan kan de keuringsmeester de lampen even verstellen met de hand.

als de auto weer goedgekeurd is kan het wieltje weer terug op zijn plaats

Geplaatst: 18 aug 2010, 14:05
door @mr
Glenn-DUB schreef:Als je lampen goed staan afgesteld is er niks aan de hand, als die iets te hoog of te laag staan moet je dat wieltje even eruit halen al is het alleen voor de apk, dan kan de keuringsmeester de lampen even verstellen met de hand.

als de auto weer goedgekeurd is kan het wieltje weer terug op zijn plaats
+1

Geplaatst: 18 aug 2010, 19:37
door henne
met de nieuwe apk normen moet je hoogte regeling voor de koplampen het doen!
doet deze het niet is het zeker afkeur!
ook xenon ingebouwd na 2005 en niet voorzien van wasinrichting is apk afkeur

jou hoogte regeling doet het niet omdat xenon bij mini in samenwerking is met dsc naar mijn weten!
tenminste als ik een mini had met xenon zat er dsc op en zonder xenon asc
dus beste even gewone units plaatsen

Geplaatst: 19 aug 2010, 10:14
door jstuyts
Ik lees dit soort dingen op internet, en het lijkt mij eigenlijk zo best wel duidelijk. Er zijn nieuwe regels ingevoerd, maar die gelden voor alle auto's die zonder xenon af-fabriek zijn geleverd na 1 januari 2007. Een quote: "Alleen lichtbronnen, in auto's welke na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen artikelen 115 tot en met 118 van de APK." Dit gaat dus om de hoogteverstelling. En wat er zelfs staat is dat als er hoogteverstelling in zit, dat hij het dan moet doen. Er staat niet dat het verplicht is om die te hebben. Net als met gordels in oude auto's, als je ze niet hebt valt er niks te controleren, maar als je ze wel hebt, moeten ze aan allemaal regels voldoen. Daarom kiezen een hoop mensen ervoor om er dan maar geen gordels in te doen vanwege het gezeik.

Hier een paar links:
http://www.suzukiswiftclub.nl/index.php ... ageStart=0&
http://www.steilheck.nl/smf/index.php?topic=7065.15
http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=12&t=2984

Dus volgens de nieuwe apk normen moeten alle auto's na 1 januari 2007 aan de nieuwe aanvullende eisen voldoen. Sowieso niet na 2005 (ik weet niet waar je dat vandaan haalt?) maar de regelgeving is zo geweest dat als xenon ingebouwd is in een auto die na 1 januari 2007 op eerste kenteken is gezet er ook automatische hoogteregeling en een wasinrichting aanwezig moet zijn. Dacht dat het eerst inderdaad na 2005 was ingesteld, toen verplaatst naar 2006 en nu definitief is vastgezet op 1 januari 2007.

Gisteren een afdekkapje besteld bij BMW voor het vakje van de hoogteverstelling, die gaan we er maar uithalen...

Geplaatst: 19 aug 2010, 10:45
door henne
nou ik laat wekelijks auto's keuren en vanaf feberuari dit jaar of later zijn er weer nieuwe regels ingegaan!
dit werd mij verteld!!!!!
dus loop het niet uit me duim te zuigen!

Geplaatst: 19 aug 2010, 10:59
door jstuyts
Voordat ik alles ga ombouwen, heb je daar wat informatie over op internet wat je verhaal onderbouwd? Ik zeg niet dat je hebt uit je duim zuigt, alleen dat het mij wat raar lijkt aangezien er bepaalde data gewoon anders zijn (2005 tov 2007). Maakt nogal veel uit namelijk aangezien mijn auto van september 2006 is.

Geplaatst: 19 aug 2010, 11:26
door jstuyts
Ik zie dit bijvoorbeeld staan:

Quote: "Vraag en antwoord: Dimlicht verstelinstallatie

Auto & Motor TECHNIEK publiceerde onlangs de Top 10 APK-missers in 2009. Nieuwkomer op nummer 3 in de rubriek APK2 gaat over de dimlichtafstelling. De oplossing voor deze misser leest u hier.

Een auto is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig, d.w.z handmatig, aan de beladingstoestand kan worden aangepast.
Omdat deze inrichting niet goed werkte, is deze verwijderd. Is dit toegestaan bij de APK?
Het antwoord volgens de nieuwe regelgeving is:


Als deze verstelling bij de APK aanwezig is moet deze goed werken. Is de verstelling -bijvoorbeeld het draaiknopje op het dashboard- verwijderd, dan moet het voertuig op dit punt worden goedgekeurd. Als keurmeester wil je echter terughoudend zijn met het verwijderen van onderdelen van deze verstelinrichting om een afkeur te voorkomen.

Voor de gebruiker in de auto mag niet zichtbaar zijn dat er een inrichting voor dimlichtafstelling aanwezig is. Als alleen het draaiknopje op het dashboard wordt weggehaald, kan er nog steeds sprake zijn een aanwezige bedieningsinrichting.
Als via het verwijderen van die verstelinrichting afkeur moet worden voorkomen als de verstelinrichting niet werkt, zal alles hiervan in het dashboard (of waar dit draaiknopje zit) moeten worden verwijderd. Inclusief aanduidingen van standen op het dashboard.

Sommige voertuigen hebben de verdeling 0 t/m 2 of 3 niet op het draaiknopje staan maar op het vaste deel van het dashboard.



Via onze APK Keurmeester Service kunt u al uw APK-keuringsvragen stellen aan onze APK-specialisten. Bij ‘Veelgestelde vragen’ op deze site vindt u verschillende rubrieken waarin uw vraag wellicht beantwoord wordt. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u het vragenformulier invullen. U ontvangt dan op korte termijn antwoord van een APK-specialist van Innovam."

Bron: http://www.apkkeurmeesterservice.nl/def ... euwsid=135

Ook lees ik dit op de rdw site:
http://www.voertuigtoelating.nl/voertui ... ent/APK_2/

Geplaatst: 20 aug 2010, 16:55
door henne
dus was je vraag overbodig!
want alles staat op het net!

Geplaatst: 20 aug 2010, 17:08
door jstuyts
Je snapt toch ook wel dat ik twijfel bij al die verhalen, de ene zegt dit, de andere weer iets anders, en jij nu dit. Als iemand gewoon duidelijk kan zijn met een link naar de wettelijke eisen is alles prima, want dan kan je bij de keuring als het nodig is daaraan refereren. Vandaar...

Geplaatst: 21 aug 2010, 10:28
door henne
ik zou zeggen neem contact op met de rdw 0900-0739
dan keuze menu volgen

anders zal ik bij een vriend de apk normen vragen hoor je het volgend week van mij!
die heeft de recente update ervan!

Geplaatst: 21 aug 2010, 12:33
door Marcel Always Open
@Stuyts & Henne

Volgens mij hebben jullie allebei hetzelfde doel voor ogen. Duidelijkheid

- Op het internet staat van alles geschreven, met goede bedoelingen, maar risico is dat die pagina's niet geupdate zijn zodra de regels aanpassen.
- Tussen wettelijke normen en de praktische uitvoering daarvan tijdens keuringen kan een discrepantie zijn.
- APK keurmeesters zijn ook niet allemaal hetzelfde, wie weet zit daar ook nog een interpretatieverschil.