Pagina 1 van 1

Mini R50 loopt koud slecht stationair en geeft foutcode...

Geplaatst: 05 dec 2010, 16:16
door PeSaMini
Hallo Mini vrienden,

Ik heb een tweetal problemen met mijn Mini Cooper R50 uit 2002.

Allereerst als ik hem 's morgens (na een nacht stilstaan) koud start, loopt hij heel slecht stationair
(rond de 500 toeren) of slaat hij zelfs af.
Als hij warm is of een tijdje heeft stil gestaan loopt hij wel rond de 800 toeren stationair,
maar pingelt hij een beetje. Je hoort dan ook aan de uitlaat dat hij niet helemaal zuiver / regelmatig loopt...
ECHTER als ik de airco aanzet, loopt hij een stuk regelmatiger!!!

Het tweede probleem vind ik zelf vervelender en een stuk verontrustender.
Als de motor warm is en tijdje stationair moet lopen, bijvoorbeeld in een file of bij het stoplicht,
gaat hij over in de "noodloop" (tenminste daar lijkt het op, het is dan net of hij op 3 cilinders loopt).
Soms gebeurt dit na 10 seconden en soms pas na 3 minuten.
Als dat gebeurd gaat het motormanagement lampje knipperen en het ASC lampje branden!
Ik zet dan altijd meteen de auto uit...
Als ik hem dan weer start, loopt hij gewoon weer op 4 cilinders en is het ASC lampje uit,
het motormanagement lampje blijft dan wel nog branden.
Na enige tijd gaat dit ook weer uit, soms na de auto een keer van contact af gezet te hebben en soms pas na een nachtje rust.

Ik heb al een paar uur op deze site gezocht, maar ik kan geen concrete oplossing vinden. :?

Uiteraard ben ik ook al bij de dealer geweest, maar die weten het ook even niet meer!!! :s

Onlangs heeft de Mini een beurt gehad en zijn de volgende dingen vervangen / gedaan:

- nieuwe luchtfilter
- nieuwe oliefilter
- nieuwe bougies
- olie ververst
- nieuwe radiateur
- gasklephuis schoongemaakt

WOE OH WIE klinkt dit bekend of heeft dit helaas ook al eens meegemaakt?
En wat was toen het "mankement" en of de oplossing???!!!

Alvast vriendelijk bedankt voor de medewerking en de reacties......

Groetjes, PeSaMini

Geplaatst: 05 dec 2010, 17:53
door Robert
Deze symptomen ook eens gezien bij een Seat... dat was toen een verkeerde timing (na vervangen van de distributie).
Ook hier bij warme motor bijna afslaan, onregelmatig lopen. Motor had wel genoeg trekkracht etc. Schakelde je de airco in, dan was het probleem over; waarschijnlijk omdat dan de ECU dan overschakelt op een ander programma, omdat de airco nogal wat power vraagt.

Geplaatst: 05 dec 2010, 20:17
door zmorf
:roll: klinkt als hetzelfde probleem als ik heb gehad.
er was een storing in het signaal v.d. ecu naar de bobine.
door de Dealer kapotte ecu geconstateerd, a € 950,- ex :s
ecu laten vervangen problemen opgelost.

Dus mijn advies even de dealer een andere ecu laten proberen .
sterkte en veel succes.

Geplaatst: 06 dec 2010, 21:19
door PeSaMini
Dan hoop ik dat het niet de ECU is, die me in de steek laat!!!
Wat was je in totaal kwijt voor een nieuwe geplaatste ECU, als ik vragen mag?
Als die al € 950,- ex kost :shock:
Ik neem aan dat je met ex bedoeld de BTW, het inbouwen en eventueel het opnieuw inlezen???

Bedankt voor de reacties...... :)

Geplaatst: 07 dec 2010, 14:17
door zmorf
ECU incl. btw € 1130,50 :?
inlezen € 93,- :?
arbeidsloon € 184,- :?

Het heet niet voor niets de St(d)ealer.

Geplaatst: 09 dec 2010, 15:44
door PeSaMini
Hallo alweer collega Mini-rijders,

De storing is een tijdje weggebleven... :?
Ik heb op aanraden van andere Mini Cooper (S) bezitters eens euro 98 getankt.

Ben benieuwd hoe lang het goed gaat, maar we blijven positief! :D

Zmorf, wat bedoel je precies met de S(d)ealer?

Heb wel een vermoeden...

Geplaatst: 09 dec 2010, 16:15
door zmorf
hij stealt je portemonee leeg :wink:

Geplaatst: 13 dec 2010, 23:04
door Daveke
Je ziet geen witte rook en koelvloeistof die minder wordt?
Ik zou misschien ook eens kijken naar de koppakking/cilinderkop

Geplaatst: 19 dec 2010, 19:08
door RichardHorvath84
in mijn ervaring kunnen het twee dingen zijn,


Meestal als het gasklephuis schoongemaakt word dan word er een redelijke agressieve detergent gebruikt.

Net achter het gasklephuis zit de MAP/MAF sensor met 4 draadjes op, deze gedeelde sensor kan enorm slecht tegen vocht en oplosmiddelen.

Er moet uit de MAF sensor stationair koud rond de 1,4 volt uitkomen, bij mij was dat 5 volt, veel te veel benzine icm met flow van lucht en de ontsteking stond een stuk vroeger (principe van oud vonkversteller bij rotor distributeurs)


Als je een multimeter hebt en je wilt het even zeker weten dan reageer maar even en dan zal ik je de waardes opzoeken. Helaas geeft DIS en INPA niet de storing weer van de MAF/MAP omdat deze helaas op geen enkel ander punt de meetwaardes controleerd behalve bij de lambda sonde. dus met je standaard OBD gereedschap kun je ook even je lambda bekijken naar verhoogde waardes.


tweede punt kan inderdaad je computer zijn en of bekabeling, vanuit de computer moet 5 volt naar de MAF/MAP sensor gaan. Als dit zo is dan zou ik me minder zorgen maken over de computer, mocht die toch stuk zijn kan ik eentje aanbieden voor minder dan de helft als de dealer (Codevrij) en originele software terug laden.

groeten
Richard

Geplaatst: 20 dec 2010, 13:25
door PeSaMini
Zijn we weer...

De kop en de koppakking zijn in orde, dat is al nagekeken.

Sinds ik met de airco constant ingeschakeld rij en tank bij een ander tankstation
heeft ie geen foutmelding(en) meer gehad...

Bij de vorige eigenaar heeft deze Mini altijd op Nederlandse benzine gereden.
Aangezien wij tegen de Belgische grens wonen, tanken wij altijd in België.
Maarja, dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn, daar moet ie tegen kunnen.
Echter vertelde ze me bij de dealer dat de "oudere" Mini's (R50& R53) erg gevoelig hiervoor zijn...

We wachten maar even geduldig af.
Over dik een week wordt ie nog eens aan de computer gehangen,
kijken of ze dan wat meer kunnen achterhalen / vinden.

Bedankt voor de reacties en fijne dagen!

Geplaatst: 19 mar 2011, 20:41
door PeSaMini
Goeiedag,

Weet toevallig iemand of je een R50 stationair iets hoger kunt laten lopen?
Ik heb namelijk het idee dat ie te laag (700 toeren) loopt en dat daardoor een storing optreedt...
Als ik hem namelijk op een 900 toeren laat draaien (gewoon een beetje gas bij geven met de voet), valt ie niet in storing!!!

Ik hoorde laatst van iemand dat dit allemaal elektronisch is geregeld en dat je nergens iets handmatig kan bijstellen...

Groetjes

Geplaatst: 19 mar 2011, 20:49
door Peter
Beek kan het toerental verhogen.

Re: Mini R50 loopt koud slecht stationair en geeft foutcode.

Geplaatst: 02 feb 2014, 09:56
door MoniqueMiniMonique
Hallo Pesamini,

Hoe is het afgelopen met het beroerd lopen van de R50
Wij hebben net een minicabrio uit 2005 gekocht en deze vertoond exact dezelfde mankementen
Er is gisteren reeds een nieuwe bobine opgezet, maar uiteindelijk doet hij het nu weer.
Het rijden met de airco aan en andere benzinde (98) heb ik nog niet geprobeerd

Ben benieuwd of je wat verdere info heb voor ons :wink:

Re: Mini R50 loopt koud slecht stationair en geeft foutcode.

Geplaatst: 02 feb 2014, 10:07
door Ronsworld
Monique, ik denk niet dat je hier nog antwoord krijgt van Pesamini.
Topic is bijna 3 jaar oud en de laatste keer dat hij hier was:
Laatst bezocht: za aug 20, 2011 14:44

Misschien is het handiger als je hiervoor zelf een nieuw topic opent?
Ohh en je even voorstellen wordt ook op prijs gesteld. :wink:

Ron.