Pagina 1 van 1
Koelsysteem probleem
Geplaatst: 09 dec 2010, 14:51
door IMP
Beste mede MINI-rijders,
Ik zit met een probleem, afgelopen dinsdag heb ik mijn koelvloeistof en thermostaat laten vervangen ivm een slecht werkende kachel.
Rijd ik vanmorgen op de snelweg naar mijn werk, daalde de temp. van de koelvloeistof naar een kwart. Bij langzamer rijden ging de temp. weer langzaam omhoog.
Vlak voor de eindbestemming was er even file en moest ik langzaam rijden. Opeens zie ik de temp.meter omhoog schieten en begint het rode lampje te branden. Snel een parkeerplaats opgezocht en motor uit gezet.
Kijk ik onder de motorkap zie ik dat het expansietankje helemaal tot de dop gevuld is met koelvloeistof.
Dus een tijdje laten afkoelen, de koelvloeistof daalde ook weer naar normaal niveau.
Garage gebeld waar ik de reparatie had laten uitvoeren en die geven aan dat het of het thermostaathuis is of de koppakking.
Kennen jullie dit probleem of hebben jullie idee wat het zou kunnen zijn?
En in hoeverre is de garage hier verantwoordelijk voor?
Zit niet te wachten op een koppakkingprobleem
Groeten Ivo
Geplaatst: 09 dec 2010, 16:38
door cooperke s
Vermoedelijk slecht hersteld,ze hebben je een luchtbel in je watercircuit bezorgd....Of ze hebben het origineel probleem nog niet opgelost...
Geplaatst: 09 dec 2010, 16:51
door IMP
Is die luchtbel er ook zelf uit te halen?
En is dit schadelijk om mee verder te rijden?
Geplaatst: 09 dec 2010, 17:10
door cooperke s
Ik spreek over de luchtbel omdat je zoveel schommeling hebt met de watertemperatuur.Maar als je nog enkele malen heet rijd werkt dit niet echt bevorderend voor de motor zullen we maar zeggen.Je gaat je kop scheef trekken en zo ontstaan er openingen met de nodige gevolgen.
Heb je het olie pijl al eens nagekeken?
En controleer ook op mayo op de olievuldop!
Je kan zelf de luchtbel verwijderen door het koelwater terug te drainen en vervolgens het tegoei te doen..
Geplaatst: 09 dec 2010, 17:39
door Berthil
Bij de S zit aan de voorkant een ontluchtingsschroef,
bij de Cooper zit die er ook (nr. 9).
De motor moet eerst een keer helemaal op temperatuur komen en dan moet op dat punt onlucht worden terwijl de motor warm is. Misschien is dat bij jou niet gebeurd waardoor je nu inderdaad nog met een luchtbel ergens in het systeem zit.
Geplaatst: 09 dec 2010, 18:22
door spenki
Inderdaad eerst goed ontluchten.
Er zit bij de cooper/one ook nog een ontluchtings nippel als je naast de accubak
naar beneden gaat. Deze zit als het ware vlak tegen het schutbord waar ie gelijk
ook de kachel radiator in gaat.
Succes
Geplaatst: 09 dec 2010, 20:08
door IMP
Ik heb eens navraag gedaan bij de monteur en die geeft aan dat hij ontlucht heeft dmv de nippels open te hebben gehad en dan langzaam bij te vullen.
Heeft de motor een tijd laten lopen en vond geen problemen.
Maar kan dit ook veroorzaakt worden door een lekke thermostaathuis of koppakking?
Geplaatst: 09 dec 2010, 20:48
door Berthil
Als het thermostaathuis lek is dan is je voorraadtankje niet vol.
Als je koppakking lek is heb je mayonaise aan de binnenkant van je oliedop zoals al eerder geschreven.
En anders moet je een CO2 test laten uitvoeren op je koelwater als je geen mayo hebt en twijfelt.
Geplaatst: 09 dec 2010, 22:02
door IMP
Heel erg bedankt voor de reacties, ik kijk morgen weer verder.
De auto staat nog in Drachten op het werk, ben maar met de bedrijfsauto naar huis gegaan.
Laat de uitkomst nog wel weten.
Gr Ivo
Geplaatst: 10 dec 2010, 10:07
door IMP
Vanmorgen gekeken onder de motorkap.
Er zat geen mayo onder de dop van de olie. Wel was het oliepeil wat aan de lage kant dus deze bijgevuld.
Ze gaan vandaag weer kijken wat het mogelijk kan zijn, hopelijk is het alleen lucht.
Geplaatst: 19 dec 2010, 20:48
door IMP
Na geprobeerd te ontluchten bleef de temperatuur elke keer weer oplopen.
Afgelopen maandag de MINI naar een andere garage gebracht. Daar hebben ze de kachelradiateur vervangen omdat deze verstopt zat. Ook hebben ze het hele koelsysteem doorgespoeld.
Nu is het weer warm in de MINI en geen oplopende temperatuur meer.
Toch blijf ik elke keer kijken naar de temperatuurmeter...
Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties.
Groeten Ivo
Geplaatst: 19 dec 2010, 21:00
door franklyn85
Nou top dat het probleem i.i.g gevonden is
